Kan någon hjälpa mig att tolka vad som är på gång?
Jag har en fastighet som ligger i ett område som är upptaget som ett kulturmiljö program på kommunens sida.
Naturvårdsverket har markerat en del av min fastighet ca 2 he av 15 under något som heter planeringsunderlag och strategier. Vad betyder allt detta och vad blir det för konsekvenser? Jag har köpt marken som en näringsfastighet och har tänkt att driva det som en näringsfastighet men är nu bara i startgroparna. Jag har planer på att bygga växthus, gästhus, garage och tillbyggnad av boningshuset alternativt bygga helt nytt.
Är nu orolig för att de ska konfiskera del av min mark, så klart är det den finaste, torraste och för ett hus lämpligaste platsen som ligger mitt i mellan lägre belägna delar av fastigheten.
 
Kolla kommunens översiktsplan och se om det står något i den om hur det är tänkt att området ska utvecklas i framtiden. Det skulle även kunna vara tvärt om, att det är något man vill bevara. Du kan kontakta kommunen och be om information och kolla hur de ställer sig till dina planer.

Om kommunen kan konfiskera in mark vet jag inte, men det skulle kunna innebära att du eventuellt inte kan använda marken på det sätt du planerat. Eller att kommunen ställer vissa villkor för att du ska få bygga. En väg att få platsen prövad är att söka ett förhandsbesked hos kommunen.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/forhandsbesked-for-bygglov/
 
Redigerat:
Ligger de byggnader som finns idag inom det markerade området?
 
M MetteKson skrev:
Kolla kommunens översiktsplan och se om det står något i den om hur det är tänkt att området ska utvecklas i framtiden Det skulle även kunna vara tvärt om, att det är något man vill bevara. Du kan kontakta kommunen och be om information och kolla hur de ställer sig till dina planer.
Det handlar om en gammal beteshage utan byggnader eller tillförande väg borträknat min egen privata väg.
Det är inte en mark som kommunen tänker bebygga utan snarare ”bevara”
Jag är i dialog med kommunen om ett gästhus och tillbyggnad av mitt hus som alltså ligger utanför planlagt område och inte i gruppbebyggelse, men de är som hala tvålar jag får inte veta om det jag önskar göra är innanför lagen, vilket jag tror men vill vara helt säker.
Därför börjar jag ana ugglor i mossen. Förhalar de svaret för att hinna få till något beslut om att min mark ska bli naturreservat eller konfiskerat under någon annan rubrik.
 
M MetteKson skrev:
Ligger de byggnader som finns idag inom det markerade området?
Nej husen ligger där det är mera sankt.
 
  • Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
Har du lämnat in något bygglov?
 
kulturmiljöprogram skriver kommunen om områden, stadsmiljöer etc som de anser värda att bevara och försöka behålla så intakta som möjligt. Det kan vara att tex husen i ett utpekat området ska i största möjliga mån försöka bevara den stilen de har, eller som i ditt fall de betesmarker och andra saker som hör till tex stenmurar m.m. ska hållas som de är.
Men med det sagt så här det inget som är skrivet i sten utan man kan säkert få till en del av det man vill genom att visa att de åtgärder man planerar kan ge plats lika bra värde efter åtgärden som före eller att det på annat sätt kan visa fördelar med insatsen.
Visste du detta vid köpet? Måste ju framgått i prospektet etc?

De kommer inte konfiskera marken men om det blir reservat eller likande kommer de erbjuda dig en bra summa för marken. Jag har hört marknadspris plus 25% eller liknande.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Har du lämnat in något bygglov?
Jag har ställt frågan till Bygglovsavdelingen om mina planer ligger inom det som jag kan göra utan att be o. Formellt bygglov. Tänkte spara de pengarna om jag kan.
Fastigheten ligger utanför planlagt område och utanför gruppbebyggele.
Det jag är orolig över är att de planerar att ta över min fina mark för att den ska ”bevaras” trots att jag själv så klart inte har tänkt att förstöra min mark. Jag köpte fastigheten just för att det var så fantastiskt vackert och har så klart tänkt att det ska förbli så. Tanken är att driva det som en väldigt litet jord,skogs och odlings näringsfattighet.
 
M manner skrev:
kulturmiljöprogram skriver kommunen om områden, stadsmiljöer etc som de anser värda att bevara och försöka behålla så intakta som möjligt. Det kan vara att tex husen i ett utpekat området ska i största möjliga mån försöka bevara den stilen de har, eller som i ditt fall de betesmarker och andra saker som hör till tex stenmurar m.m. ska hållas som de är.
Men med det sagt så här det inget som är skrivet i sten utan man kan säkert få till en del av det man vill genom att visa att de åtgärder man planerar kan ge plats lika bra värde efter åtgärden som före eller att det på annat sätt kan visa fördelar med insatsen.
Visste du detta vid köpet? Måste ju framgått i prospektet etc?

De kommer inte konfiskera marken men om det blir reservat eller likande kommer de erbjuda dig en bra summa för marken. Jag har hört marknadspris plus 25% eller liknande.
Det jag visste var att det finns stora ytor som är fornminnes markerade men det har jag kalkylerat med och dessutom är mesta av den ytan skog. Verkar som om naturvårdsverkets markering är ny och tillkommit strax efter köpet.
Tänkt då att om det har varit planer på att definiera om min mark kunde kommunen själva ha köpt marken när den var till salu i stället för att plocka russinen ur fastigheten och lämna de fuktiga områdena kvar till mig.
 
A Abyaby skrev:
Det jag visste var att det finns stora ytor som är fornminnes markerade men det har jag kalkylerat med och dessutom är mesta av den ytan skog. Verkar som om naturvårdsverkets markering är ny och tillkommit strax efter köpet.
Tänkt då att om det har varit planer på att definiera om min mark kunde kommunen själva ha köpt marken när den var till salu i stället för att plocka russinen ur fastigheten och lämna de fuktiga områdena kvar till mig.
Sen känns ju 2 he för litet för att naturreservat eller kulturmiljö reservat.
jag har köpt marken för att jag ville ha den just av det skälet att den var så vacker och då spelar det ju inte någon roll om kommunen betalar vad de tycker marken är värd.
 
Vissa åtgärder kan du få bygga utanför detaljplanelagt område, så här säger Boverket;
Skärmdump från Boverkets hemsida om regler för tillbyggnader utanför detaljplanelagt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommuner brukar ha riktlinjer för hur stort du får bygga innan bygglov krävs. I min kommun är riktlinjen att man får bygga till max 50% av huvudbyggnadens byggnadsarea, men tillbyggnaden får inte överstiga 40 kvm. En komplementbyggnad får vara max 30 kvm. Det kräver dock att fastigheten inte omfattas av några specifika bestämmelser, som något riksintresse (inom naturvård, Försvarsmakten, kulturmiljö etc) för då kräver kommunen (min) alltid bygglov. Kolla om din kommun har några liknande riktlinjer.
 
Hur stor är en he?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur stor är en he?
10000 kvm
 
Du menar alltså en hektar. Det brukar benämnas ha.
 
M MetteKson skrev:
Vissa åtgärder kan du få bygga utanför detaljplanelagt område, så här säger Boverket;
[bild]

Kommuner brukar ha riktlinjer för hur stort du får bygga innan bygglov krävs. I min kommun är riktlinjen att man får bygga till max 50% av huvudbyggnadens byggnadsarea, men tillbyggnaden får inte överstiga 40 kvm. En komplementbyggnad får vara max 30 kvm. Det kräver dock att fastigheten inte omfattas av några specifika bestämmelser, som något riksintresse (inom naturvård, Försvarsmakten, kulturmiljö etc) för då kräver kommunen (min) alltid bygglov. Kolla om din kommun har några liknande riktlinjerjyst
M MetteKson skrev:
Vissa åtgärder kan du få bygga utanför detaljplanelagt område, så här säger Boverket;
[bild]

Kommuner brukar ha riktlinjer för hur stort du får bygga innan bygglov krävs. I min kommun är riktlinjen att man får bygga till max 50% av huvudbyggnadens byggnadsarea, men tillbyggnaden får inte överstiga 40 kvm. En komplementbyggnad får vara max 30 kvm. Det kräver dock att fastigheten inte omfattas av några specifika bestämmelser, som något riksintresse (inom naturvård, Försvarsmakten, kulturmiljö etc) för då kräver kommunen (min) alltid bygglov. Kolla om din kommun har några liknande riktlinjer.
just så har jag också läst men vid var beskrivning man får göra så står det också ”vid de flesta tillfälle men det finns undantag ” osv.
Därför ringde jag för att få klarhet men det är nu allt blir luddigt och utan svar. De ska återkomma men varför? Det borde väl gå att saga ja eller nej tänker jag.
Varför måste de först fundera, de jobbar ju med detta och vet så klart om det jag vill göra är olagligt eller ej.
Därför undrar jag vad som är på gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.