Hej experter,

har ett fristående garage där ena hälften kan man säga är isolerat utom det armerade betonggolvet som är 50-100 mm tjockt. Under betongen saknas isolering och det ligger på grus/sandbädd vad det verkar (jag har bilat upp en bit, kontrollerat och gjutit igen.

Det är grovt och inte i gott skick men det är torrt och fint under. Verkar inte finnas mycket fukt. Vi bor på kulle och jag är inte direkt orolig över mängden vatten under garaget. Men det är ju alltid fuktigt i marken och betong suger som bekant.

Tidigare ägare har haft 45x45 direkt på golv och isolering (ej cellplast) direkt mot betongen och någon slags masonitskivor eller nåt som golv. Denna tog jag bort för det var jäkligt slitet och ganska ruttet och musätet efter många årtionden. Så nu finns bara betongen kvar. Bra så! Rent och snyggt och inget som kan ruttna eller lukta illa. Så nu är det ganska fräscht och såvitt jag förstår efter många år här så har jag inte några musproblem heller. Enda är blåmesen som varje vår bygger ett bo i taket. Det kan han få fortsätta med. Det är ju utanför och förhoppningsvis bara ett litet bo ovanför isoleringen om han kommer åt.

Vad har jag för alternativ? Jag tänkte helt enkelt försöka inreda som kontor. Behöver inte vara extravagant. Jag kan få 20 grader utan problem där med ett enkelt element utan större kostnader (bor inte så långt norrut).

Prima och måla golvet bara? Men det är så jäkla ojämnt! Slipa ned det värsta, prima och måla? Plasta, 45 mm cellplast, reglar, riktigt golv. Är det värt jobbet? Verkar myyyyycket jobb bara för 45 mm isolering. Det är något i stil med 18 kvm i storlek. 45 mm isolering. Hjälper det? I så fall tänker jag att jag bygger ett enkelt furugolv i typ tunnaste som finns. Lär väl gå på 200-350 kr/kvm < 10000 för golvet bara.

Just nu känner jag att jag bara kan slipa ned det värsta bara, prima och måla och sedan slänga på lite mattor överallt? Men blir det bra klimat?
 
Rickard.
Jag röstar helt klart på att du slipar ner det värsta, dammbinder och rullar ut en lämplig heltäckningsmatta. Är mattan rekomenderad för källare så duger den för ditt garage också så det kan du hålla utkik efter.

Billigt, skönt, fräscht och helt utan dolda osäkerheter och risker!
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag röstar helt klart på att du slipar ner det värsta, dammbinder och rullar ut en lämplig heltäckningsmatta. Är mattan rekomenderad för källare så duger den för ditt garage också så det kan du hålla utkik efter.

Billigt, skönt, fräscht och helt utan dolda osäkerheter och risker!
Tack för idé! Det skulle ju täcka för 100% av alla skavanker och bli otroligt snyggt. Finns en betongrygg tvärs hela rummet men den skulle man ju som du säger slipa ned medelst ”liten” betongslip.

Men det blir ju en kostnad så klart. Men färg kostar också. 2000 spänn för tio liter såg jag för en färg som är lite genomsläpplig och anpassad för betonggolv. Sedan vet jag inte om det räcker ens. Man måste kanske ha lite till. Typ 15-18 kvm. Och det stod också att man kanske behövde slipa ned hela betongytan vilket verkar sjukt jobbigt och som kräver många timmars jobb och stora maskiner. Något om en yta som man inte kunde måla på. Dessutom läste jag att man måste ha en primer också vilket jag antar också drar upp kvm-priset. Sedan måste jag ju ha någon slags matta också (och tofflor) som också kostar…

Nackdelen med matta är ju att man måste skydda mattan när man håller på med något skitigt. Men det går väl att lösa kanske.
 
Jag har läst på och fuktmätt betongen och det är torrt.

Måste jag prima betongen först? Det är väl lika bra? Extra onödigt steg? För det verkar som om heltäckningsmattor skall limmas? Måste jag limma? Ligger den inte still ändå?

Verkar bli 2500 för en billig matta exkl frakt. Sedan lim och då ev. primer samt hyra för betongslip och klinga.

Heltäckningsmattor verkar vara rätt krångligt.
 
Rickard.
Vad för primer tänker du?

Jag är långt ifrån någon mattexpert men dom få gånger så har jag använt tejp och socklar för matta och tycker inte det känts så komplicerat.

Förarbetet kan jag ju egentligen inte säga något om eftersom jag inte har någon aning och det är upp till dig hur fint du vill ha det, mattan bryr sig ju inte ;)
 
Redigerat:
Vi bytte heltäckningsmatta i ett rum i källaren tidigare i år. Mattbutiken sa att det är bängligt att lägga vägg-till-vägg om man inte är van, så vi lät dom skära till en matta som är mindre än rummet och lämnar ca 7 cm marginal mot väggarna. Den delen av betongen som blev synlig målade vi, annars gjorde vi inget förarbete alls förutom att slipa bort lim som den gamla mattan var fäst med. Betongen är ojämn men det är inget som märks genom mattan. Själva mattan tejpade vi fast med dubbelhäftande tejp på kanterna, enligt butikens rekommendation.


Nyblå lagd blå heltäckningsmatta i källarrum med marginal mot väggarna och vikter längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mattan på plats med vikter i kanten för att hålla den på plats medan den rätar ut sig.
 
Nprmalt så ligger en heltäckningsmatta lös. runt väggarna så spikas det en list med en massa taggar på. Sen sträcks mattan med ett verktyg och fästes på taggarna, i alla ändar, det är profsen det. Går att sätta en dubbelhäftande bred tejp runt rummet ( vet inte vilken som är bra ) Spänna upp så gott det går och bulta mot tejpen, finns en viss risk när den spänns på tejp att det kan bli bulig, då inget vertyg fför att såänna finns. Det fungerar det med. Har inte limmat någon. har du sök "" på limma heltäckningsmatta """ där finns olika utförande som du själv får ta ställning till.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vad för primer tänker du?

Jag är långt ifrån någon mattexpert men dom få gånger så har jag använt tejp och socklar för matta och tycker inte det känts så komplicerat.

Förarbetet kan jag ju egentligen inte säga något om eftersom jag inte har någon aning och det är upp till dig hur fint du vill ha det, mattan bryr sig ju inte ;)
Tänker att betongen är rejält ojämn och dammig som gör att eventuell lim eller lim inte fäster så bra. 🤷🏼‍♂️
 
M mrsnhp skrev:
Vi bytte heltäckningsmatta i ett rum i källaren tidigare i år. Mattbutiken sa att det är bängligt att lägga vägg-till-vägg om man inte är van, så vi lät dom skära till en matta som är mindre än rummet och lämnar ca 7 cm marginal mot väggarna. Den delen av betongen som blev synlig målade vi, annars gjorde vi inget förarbete alls förutom att slipa bort lim som den gamla mattan var fäst med. Betongen är ojämn men det är inget som märks genom mattan. Själva mattan tejpade vi fast med dubbelhäftande tejp på kanterna, enligt butikens rekommendation.


[bild]

Mattan på plats med vikter i kanten för att hålla den på plats medan den rätar ut sig.
👍🏻 Det där låter som ett vinnande förslag. Tänker också att för en amatör så blir det helvetes svårt att få det bra ändå ut till väggarna! Hur liksom om det är på centimetern!Gör man sådär så kan man ”trixa” lite och enkelt få plats med hanteringen av den där tejpen när man är nöjd med hur mattan ligger. Jag måste dock slipa längs hela väggarna där det syns. (Min betong är rejält ojämn och lagad och stött.)

Jag har förstått att man måste ha en matta som ”andas”? För att undvika fuktproblem?
 
Unikt namn
Jag hade ochså rullat ut matta.
Köpte själv den här mattan till ett ouppvärmt förråd med betonggolv.
Det blev toppen även om det så klart är skillnad på denna och en "fin" matta.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hade ochså rullat ut matta.
Köpte själv den här mattan till ett ouppvärmt förråd med betonggolv.
Det blev toppen även om det så klart är skillnad på denna och en "fin" matta.
Ja. Jag har sett den också men jag tycker den är lite för tunn. Jag vill ha lite ”isolering” och något som tål lite behandling. Det skall flyttas en cross-trainer storlek större bla på mattan. Vikter kanske och man skall dansa runt en sandsäck. Underlaget är så pass ojämnt också så jag vill ha något som hjälper till med det.
 
Ja mattan behöver vara genomsläpplig för fukt och i syntetmaterial så att den inte möglar. Vi frågade i mattbutiken och fick hjälp med val av matta.

Riktigt grova ojämnheter lär nog kännas igenom mattan också. Ojämnheterna på vårt golv är mer i stil med ”golvet gjöts av en amatör på 1930-talet”. Man har försökt få det slätt men inte alltid lyckats 🙂
 
M mrsnhp skrev:
Ja mattan behöver vara genomsläpplig för fukt och i syntetmaterial så att den inte möglar. Vi frågade i mattbutiken och fick hjälp med val av matta.

Riktigt grova ojämnheter lär nog kännas igenom mattan också. Ojämnheterna på vårt golv är mer i stil med ”golvet gjöts av en amatör på 1930-talet”. Man har försökt få det slätt men inte alltid lyckats 🙂
Jag har plan att hyra en mindre betongslip och fixa de värsta ojämnheterna samt slipa längs alla väggar för målningen. Med ett par schyssta ulltofflor tror jag inte det känns så mycket om det skulle finnas lite gruffs.

Sedan behöver jag ju laga lite små ”håligheter”. Någon som vet vad jag behöver för material för detta? Betong lär väl knappast fungera för det blir så ”tunnt”?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.