OCD-hjärnan inom mig håller på och spökar som vanligt och går igenom steg för steg i minsta detalj när jag ska göra något

Jag har en hel del att måla utomhus och det kommer bli en del skrapning och sen slipning. Jag ska bland annat skrapa undertak (se bild), vindbrädor, fönster, järnräcke mm. Färgen på dessa är väldigt flagig och kommer lossna lätt med skrapa

Men eftersom jag gillar att ha prydligt och rent omkring mig undrar jag vad som händer med alla färgflagor. Bryter gräsmattan ned färg? Eller ska man bara låta vinden och tiden ha sin gång? Känns inte schysst ifall det blåser över till grannar...
Försöker vara en miljövän och göra någorlunda rätt för mig, men man hade ju sett ut som en fån ifall man försökte dammsuga gräsmattan haha. Lägga någon duk under och skrapa när det är vindstilla?


Flagigt undertak i behov av skrapning med synliga färgflagor ovanför en röd tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Högtigolv
  • Laddar…
Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Detta är en intressant fråga som var uppe och vände i nyheterna..
SVEFF svarade på detta. Ni får själva värdera svaret.

[länk]

Svenska miljöinstitutets utläggning i frågan
[länk]
Tack för svaret! Efter att ha läst länkarna så verkar det allmänna rådet vara att försöka samla upp färg om man har möjlighet. Men sen hur man väl gör det på bästa sätt verkar vara lite osagt 😁

Man kanske kan se till att göra den grövsta skrapningen när det är vindstilla och lägga en plastduk under
 
Jag är som du och när vi gjorde om vårat tak lade vi ut pressening runtomkring husgrunden för att allt skräp(gammal papp, isolering, spik etc) enkelt skulle kunna samlas upp. Vi köpte säkerligen 6st 7x5m blå presenning på Biltema för ändamålet. Vill man inte lägga pengar på en mängd så köp en enstaka och flytta efter allteftersom. Läste inte länken ovanför men när det kommer till gammal plastfärg hade jag absolut velat samla upp skrapet. Linoljefärg not so much(såtillvida det inte är en kulör med jobbiga pigment titanzink, mangan etc)
 
  • Gilla
D-Lundmark
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.