Nissens
Iceman255 Iceman255 skrev:
Jag har enbart påstått att jag är det just inom vvs då det i stort sett inte finns fler utbildningar att gå inom ämnet samt har väldigt många års arbetserfarenhet inkl besiktningsjobb.

Besiktningsmännen försäkringsbolagen använder ska ju som sagt kunna lite om det mesta så väldigt sällan dom har några djupare utbildningar inom specifika områden. Högutbildade inom dessa kategorier väljer ytterst sällan att jobba med besiktningar då det finns jobb med betydligt bättre betalt .

Om kopplingen varit så dåligt åtdragen så att man kunde dra isär röret med handkraft skulle det ha va varit läckage direkt vid installation om det var en klämringskoppling.

Besiktningsmannen skriver ju även att röret åkt ur kopplingen vid skadetillfället så självklart kommer han då kunna dra ur röret igen med handkraft igen när han kommer dit. Efter en frysning har kraften av isen ofta expanderat kopplingarna några mm.

Jag säger inte att det helt säkert varit en frysning men sanolikheten är hög om man haft "underhållsvärme" och kökskåp med stängd lucka mot en yttervägg.
Ok, så du menar att röret åkt isär vid frysningen och sedan åkt ihop igen?

Nja, då verkar besiktningsmannens version mer sannolik.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, så du menar att röret åkt isär vid frysningen och sedan åkt ihop igen?

Nja, då verkar besiktningsmannens version mer
Röret behöver aldrig ha åkt isär när skadan skedde utan kopplingen kan ha expanderat när det var fruset och sedan börjat läcka när det blivit varmare igen. Skulle den varit så löst dragen så den gick att dra ut för hand skulle vattentrycket tryckt ur den så fort man slagit på vattnet .
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lite sent, men för andra kan det vara nåt att tänka på...
Vattenfelsbrytare i permanentboende.
Alltid stänga av vattnet i fritidshus.

OBS att vattenfelsbrytare i fritidshus måste man kolla funktionen vid strömavbrott. Är det en magnetventil så kan det vara så att den är öppen vid strömavbrott (min VFB är det) och då kommer ett strömavbrott där huset blir utkylt att först slå på vattnet. Alternativt så slår man av huvudkranen när man lämnar som extra säkerhet.

Hade ett 10mm rör varit helt av och fullt vattentryck på i flera veckor så undrar jag om inte hus och tomt drivit iväg och Noak kommit mer arken...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Lite sent, men för andra kan det vara nåt att tänka på...
Vattenfelsbrytare i permanentboende.
Alltid stänga av vattnet i fritidshus.

OBS att vattenfelsbrytare i fritidshus måste man kolla funktionen vid strömavbrott. Är det en magnetventil så kan det vara så att den är öppen vid strömavbrott (min VFB är det) och då kommer ett strömavbrott där huset blir utkylt att först slå på vattnet. Alternativt så slår man av huvudkranen när man lämnar som extra säkerhet.

Hade ett 10mm rör varit helt av och fullt vattentryck på i flera veckor så undrar jag om inte hus och tomt drivit iväg och Noak kommit mer arken...
Även ett temp larm med batteri och simkort som kan larma även vid strömavbrott är en billig försäkring i ett fritidshus.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B Bert19 skrev:
Hej,
det framgår ju inte var den läckande skarven är belägen med tanke på frysrisk. Det är ju väldigt vanligt att skarvar fryser isär om rör ligger nära eller i yttervägg och om man sänker till underhållsvärme bör man ju i varje fall stänga av vattentillförseln så att en eventuell läcka begränsas.
Sedan har du ju försäkring och har du fått besked att den inte gäller, kan ju vara försäkringsbolagets sak att lösa problematiken med vållandet ?!
Sedan kan ju en vattenskada torka väldigt bra om man ger det lite tid.
Mitt företag fick uppdraget att lägga nytt badrumsgolv efter en vattenskada (som besiktats via försäkringsbolaget) och eftersom det gått en tid sedan skadan så visade det sig när vi rivit upp golvet att det hade torkat så att åtgärden i själva verket skulle ha varit onödig.
Var ligger huset?
Värmdö, Ingarö
 
V Varberger skrev:
Tråkigt. Men rörmokaren har väl en försäkring som går att nyttja.
Både entreprenören och rörmokaren har fastställt det handlar om en frysskada och motsätter sig till åtgärder
 
H Heny skrev:
Ja men kan ju lika gärna vara en mikrobiellbomb i bjälklaget om skadan inte åtgärdas?
Det har börjat växa svampkroppar faktiskt.
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
Kompetensen hos försäkringsbolagens "besiktningsmän" är inte den bästa. Dom kan lite om allt men inte mycket om något oftast. Och just inom vvs kan jag garantera att jag är mer kompetent än besiktningsmannen annars är han överkvalificerad för sitt jobb.

Nej många gånger går det inte att se på ett rör som åkt isär pga frysning att det varit just en frysning. Jag har sett otaliga hus som haft -10 till-20 ° inne i veckor där många kopplingar hoppat isär utan att man ser ens ett märke på röret efter klämringen. Många gånger är vvs installationerna 10-40 år gamla så hade kopplingarna inte varit dragna skulle dom hoppat isär för länge sedan.
Det handlar om en nyinstallation dock
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
Röret behöver aldrig ha åkt isär när skadan skedde utan kopplingen kan ha expanderat när det var fruset och sedan börjat läcka när det blivit varmare igen. Skulle den varit så löst dragen så den gick att dra ut för hand skulle vattentrycket tryckt ur den så fort man slagit på vattnet .
Kan inte kopplingen ge sig med tiden pga trycksattledning?
 
En dålig koppling kan gå isär av många olika skäl. Men frysning är nog den mest effektiva metoden om man vill få isär kopplingen.

Det är inte ovanligt att kopplingar som i princip inte dragits överhuvudtaget ändå håller tätt, och inte går isär. Framförallt om det finns något "mothåll" som hindrar att de går isär. Men om det fryser så blir det en tryckbelastning som kanske ligger 100 eller 1000 ggr högre än normalt vattentryck.

Men en tryckstöt kan nog ge krafter i samma storleksordning, fast mer kortvarigt än en frysning.
 
Är det en presskoppling?
 
En fråga här, oavsett vad som hänt, kan inte försäkringsbolaget betala och reda ut vem som är skyldig?

Vad händer förresten om man sätter underhållsvärme på 5 grader och lämnar vattnet på i två månader? Kan det vara så oaktsamt att försäkringen inte täcker?
 
J JohanLun skrev:
En fråga här, oavsett vad som hänt, kan inte försäkringsbolaget betala och reda ut vem som är skyldig?

Vad händer förresten om man sätter underhållsvärme på 5 grader och lämnar vattnet på i två månader? Kan det vara så oaktsamt att försäkringen inte täcker?
Rekommenderad temp från försäkringsbolagen är väl 15 grader, det blir då en högre självrisk iaf vid frysning.
 
J JohanLun skrev:
En fråga här, oavsett vad som hänt, kan inte försäkringsbolaget betala och reda ut vem som är skyldig?

Vad händer förresten om man sätter underhållsvärme på 5 grader och lämnar vattnet på i två månader? Kan det vara så oaktsamt att försäkringen inte täcker?
Jag vet om fall där man fått "oaktsamhetsavdrag" när man inte haft koll på huset. I ett av fallen hade fastighetsägaren inte kollat till fritidshuset på 4 månader och fick då ett avdrag då försäkringsbolaget anser att det är oaktsamt att lämna huset obevakat mer än 5 dygn.
Var något år sedan så jag kommer inte ihåg exakt hur stort avdraget blev men har något i minnet om 0,5% per dag efter dag 5.
Likaså kan försäkringsbolaget minska ersättningen om man har kallare än rekomenderat. Dom flesta bolag rekomenderar 15 grader som lägst.
 
En uppdatering: så här fixade rörmokaren fallet till avloppspumpen med stenar och brädor och hur röret ser ut där läckan kom ifrån, borde det inte finnas en klämringen. Finns det några grunder för att reklamera?
 
  • Avloppsrör med stenar och brädor som stöd under hus, möjlig felaktig installation utan klämring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör fixerat med stenar och brädor på ett ojämnt underlag, synlig läcka utan klämring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromat rör med en synlig skarv där en klämring saknas, möjlig orsak till läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett avklippt plaströr med synlig inre yta mot en suddig bakgrund av trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.