Hej! Jag har fått tag på en större "traktorfälg" som ska agera grillstad till mitt fritidshus.

Fälgen är i samma storlek som på filmen.


Hur ska jag räkna ut hur mycket betong det behövs? Jag tänkte gjuta en liten rund platta som på filmen.

Vilken typ av betong skall användas? Antar att det inte lär behövas eldfast tegel om jag gör som i filmen?

Jag är helt nybörjare med gjutningsprojekt.

I fritidshuset saknar Jag naturligtvis ström, så jag kommet behöva blanda det med min Makita 18v skruvdragare , är det möjligt? Eller ska man köpa en "blandare" och köra med elverket?
 
Hur mycket betong räknar du ut via volymformel för cylinder där du matar in måtten.

Eldfast tegel som tål utomhusbruk är det som du bör ha.

En så liten mängd betong blandar man enkelt i en balja med en spade.

Glöm inte dränering under betongen och ett sätt för vatten att ta sig ut från själva grillen.

Istället för fälg går det att fylla med grus eller kross till lämplig höjd.
 
När det gäller blandning är en rejäl balja och en spade inte att underskatta.

/ATW
 
B
Glöm skruvdragaren för att blanda betong, den pallar inte för det.

Blanda i en rejäl murarhink (typ 90 liter), skottkärran eller på en presenning med spade och handkraft. Jag brukar inte dra fram betongblandaren om man ska blanda mindre än ca 150kg, det är lätt att blanda för hand och jobbigt att göra rent och flytta en betongblandare.

Jag brukar räkna med volymen , och så brukar jag lägga till nån säck extra (mer om man ska gjuta mycket). Det är så irriterande om betongen tar slut innan formen är fylld. Ibland kan ju t.ex. en säck spricka eller att formen ger med sig lite.

Exempel: 8cm platta, 1.2 m diameter.

Area: (1.2 x 1.2) x 3.14 / 4 = 1.13 m2.
Volym = 1.13 x 0.08 = 0.0904 m3.
1 säck färdigblandad betong ger ca 13 liter. Innebär att 7 säckar skulle gå åt, men jag skulle nog köpt 9 för att ha marginal. Grovbetong är lämpligt för detta + lite armering. Och 1 säck murbruk b till murning.

Borde hålla rätt bra med vanligt tegel, men livslängden blir ju inte oändlig. Det blir ju ett antal eldningscykler innan de är slut. Ska du elda väldigt ofta kommer ju eldfast hålla bättre, men vanligt tegel skulle duga för min del.
 
Tacksam för alla svaren jag fått! Guldvärt!

Jag tänkte mest ha fälgen som en "mall" så att man får det runt och fint så det inte börjar dra iväg , sen även lämna ett mellanrum på 10cm runt hela kanten som jag häller ner betong i ,

Som dränering i fälgen/teglet ska jag skära med gas 3 öppningar längst ner i fälgen så även elden får syre och inte ryker allt för mycket.

Jag ska återkomma med bilder till sommaren, då provar jag blanda för hand , är inte speciellt stora mängder som sagt.
 
Återuppväcker tråden då jag också är sugen på att mura grill med eldfast tegel. Jag är också nybörjare, och har några - kanske dumma - frågor:

1. Behövs något innerlager som i filmen (där fälg), eller kan man elda mot det eldfasta teglet direkt?

2. Vad fyller betongen i mellanlagret för funktion? Jag hade tänkt att bara ha ett enkelt lager med tegelstenar murade ihop- räcker inte det?

Kristofer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.