Halloj!

Har varit inne på att köpa en robotgräsklippare några år nu. Och nu har jag lagt en klippare i varukorgen.
(Gardena silena lona 700)

Men efter lite efterforskning såhär i sista sekund märkte jag att den klarar bara 10% lutning vid gränskabeln.
Och ner mot framsidan där vi har ett långt staket lutar det mellan 12-15 grader. (22-25 % lutning om jag räknat rätt)

I mina ögon är detta knappt någonting när man går på gräsmattan. Är dem så svaga baklänges?

Detta blev ju ett stort problem då jag inte hittar någon som klarar detta vid gränskabeln.

Och en kabelfri är ju 20 tusen mer. Klarar ens dem det?

Någon som sitter på en lösning lr har samma problem?

Mvh
Kristoffer
 
Jag har ingen koll alls på klippare med kabel men min Luba 2 AWD ska klara mycket mer lutning än så.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har ingen koll alls på klippare med kabel men min Luba 2 AWD ska klara mycket mer lutning än så.
Snabbt svar!
Gardena klarar ju av min trädgård förövrigt. Det är ju just vid vändning vid kabeln som det inte får vara mer än 10%.
Min din klarar av att vända i nerförsbacke?
 
K Kbaren skrev:
Snabbt svar!
Gardena klarar ju av min trädgård förövrigt. Det är ju just vid vändning vid kabeln som det inte får vara mer än 10%.
Min din klarar av att vända i nerförsbacke?
Jag har en ganska platt tomt så den behöver inte det hos mig men i marknadsföringen av min klippare så hävdas att den klarar rätt mycket lutning och ojämn mark. Den ser ut att klara det. Känns rejäl.
 
Sannolikt är gränsen för lutning vid begränsningskabeln satt med en viss marginal. Problemet är om marken är våt och klipparen slirar mot kabeln då finns risken att den halkar och glider utanför kabeln och stannar.

Ta en bild på det berörda området för fler kommentarer.
 
E etompau skrev:
Sannolikt är gränsen för lutning vid begränsningskabeln satt med en viss marginal. Problemet är om marken är våt och klipparen slirar mot kabeln då finns risken att den halkar och glider utanför kabeln och stannar.

Ta en bild på det berörda området för fler kommentarer.
 
  • Grönt gräs framför en vit staket och ett rött hus med trädfylld bakgrund under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit staketdel i förgrunden med gräsmatta som leder mot ett rött hus och träd i bakgrunden under en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan som sagt inget om klippare med kabel men det känns ju verkligen helt orimligt att den skulle fasta i den lutningen....
 
Ser inte särskilt problematiskt ut.
Staketet kommer att hindra klipparen att glida förbi och över beg.kabeln om nu detta skulle uppstå.
 
E etompau skrev:
Ser inte särskilt problematiskt ut.
Staketet kommer att hindra klipparen att glida förbi och över beg.kabeln om nu detta skulle uppstå.
Ja tycker inte det heller. Men känns så tråkigt om man lägger ner allt jobb med kabel osv. Sen så funkar det inte. Blir nog svårt att lämna tillbaka en använd kabel
 
K Kbaren skrev:
Ja tycker inte det heller. Men känns så tråkigt om man lägger ner allt jobb med kabel osv. Sen så funkar det inte. Blir nog svårt att lämna tillbaka en använd kabel
Om du köper den av någon lokal återförsäljare så kan dom ev. ta en titt på din tomt.
Har inte hört något om problem med 10% lutning vid beg.kabeln.
 
Svårt att få perspektiv på det då staketet med lutar så :) Men jag är rätt säker på att det där kommer fungera, jag har liknande och hade värre än så förut innan jag förbättrade det lite. Det som kan hända är att det blir lite slirmärken i gräset där, speciellt om du kör den när det är fuktigt. Men i och med staketet så är det ju ingen fara annat än det. Annars ser det ju ut som om du skulle ha lite plats att göra det mindre brant genom att köpa något lass jord och lägga ut längst ut mot staketet. Men jag tror inte det behövs heller.
 
E etompau skrev:
Om du köper den av någon lokal återförsäljare så kan dom ev. ta en titt på din tomt.
Har inte hört något om problem med 10% lutning vid beg.kabeln
J Jensa86 skrev:
Svårt att få perspektiv på det då staketet med lutar så :) Men jag är rätt säker på att det där kommer fungera, jag har liknande och hade värre än så förut innan jag förbättrade det lite. Det som kan hända är att det blir lite slirmärken i gräset där, speciellt om du kör den när det är fuktigt. Men i och med staketet så är det ju ingen fara annat än det. Annars ser det ju ut som om du skulle ha lite plats att göra det mindre brant genom att köpa något lass jord och lägga ut längst ut mot staketet. Men jag tror inte det behövs heller.
Ja tyvärr har staketet börjar luta efter vintern som varit.
Ja de skulle nog kunna va en idé att gör det lite planare just vid staketet.

Men om jag har förstår er rätt så är det inte att klippare inte orkar åka bakåt i lutning. Utan mer att den kommer slira? För har staket runt hela tomten så den kommer inte kunna rymma på något sätt
 
Ja, orkar gör den definitivt men det är just vändningen och framför allt om det är blött som den kan skava av lite gräs och göra spår. Brukar även finnas bättre hjul att köpa till och göra de mer terränggående då också.
 
Slira + glida över begränsningskabeln är problemet. Rymma kan inte klipparen göra utan den stannar direkt om den glider utanför kabelgränsen.
 
Stort tack för svar allihopa! Det fick mig att bli lite klokare! Kanske man ska våga beställa en!

Ingen som vet när gardena släpper sina slinglösa klippare? Om dem kommer lägga sig under husqvarna i pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.