Hej, har en stentrappa eller en blandning av singel och sement. Tidigare ägaren har vara bara klient på färg på trappan. Nu flagnar färgen och det lossnar flagor. Hur går jag tillväga för att vara rädd om trappan.

Jag har förstått att det finns cementspakel. Kan man använda de säger hela trappan ett tunt lager eller är det bara till för spickorna, kan sprickorna vara hur stora som helst eller måste man då bila upp håller och göra gent och lägga i annan massa?
 
  • Vitmålad stentrappa med flagnande färg och synliga sprickor vid sidan av en parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stentrappa med flagande färg och synliga skador vid sidan av mörka gatstenar
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stentrappa med flagnande vit färg och synliga sprickor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande färg på en stentrappa med synlig spricka och betongskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att få bort all färg. Du ska inte lägga något ändå på flagnande färg. Stålborste är det enklaste gissar jag.... Manuellt, på skruvdragare eller på sån där större maskin med stålborste på rulle ...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Börja med att få bort all färg. Du ska inte lägga något ändå på flagnande färg. Stålborste är det enklaste gissar jag.... Manuellt, på skruvdragare eller på sån där större maskin med stålborste på rulle ...
Jag har gått över ena trappan, med att borsta med stålborste och med kniv så all lös sten och färg är av, allt som är löst alltså. Menar du att all färg måste mer eller mindre bort?
 
A Anemon86 skrev:
Jag har gått över ena trappan, med att borsta med stålborste och med kniv så all lös sten och färg är av, allt som är löst alltså. Menar du att all färg måste mer eller mindre bort?
Nej om den färgen som är kvar sitter hårt kanske du kan måla över det men det är rätt mycket färg kvar.
Jag har ingen erfarenhet av att putsa på målad yta men jag kan tänka mig att vidhäftningen kan bli sämre.
https://www.fartools.com/fr/decapage/machine/renovateur-exterieur-785.html

Denna hade jag kört för att få bort all färg. Jag har haft rätt mkt nytta av min.

Hoppas nån mer kunnig kan ge dig bättre svar här☺️👍
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej om den färgen som är kvar sitter hårt kanske du kan måla över det men det är rätt mycket färg kvar.
Jag har ingen erfarenhet av att putsa på målad yta men jag kan tänka mig att vidhäftningen kan bli sämre.
[länk]

Denna hade jag kört för att få bort all färg. Jag har haft rätt mkt nytta av min.

Hoppas nån mer kunnig kan ge dig bättre svar här☺️👍
Tack för tips. Nej jag har tagit bort mer färg än vad som är på bilden. Bilderna var försts steget bara. Om man har större hål i stenen/cementen hur gör man då innan man målar?
 
A Anemon86 skrev:
Tack för tips. Nej jag har tagit bort mer färg än vad som är på bilden. Bilderna var försts steget bara. Om man har större hål i stenen/cementen hur gör man då innan man målar?
Cement är en slags bindemedel det är nog betong du har i trappan. Det är viktigt att du får bort allt löst. Om det bara är estetiska skador och inte något som behöver bära nån vikt kan du säkert använda det mesta. Viktigt att det inte krymper bara. Fungerar säkert att köpa betong på säck och använda för att fylla ut och spackla över. Men jag är inte expert.
 
Kanske denna beläggning finns på Byggmax Dura Trapp Naturstensbeläggning man får väl försöka hitta nåt som inte ger en hal yta

 
W
A Anemon86 skrev:
Hej, har en stentrappa eller en blandning av singel och sement. Tidigare ägaren har vara bara klient på färg på trappan. Nu flagnar färgen och det lossnar flagor. Hur går jag tillväga för att vara rädd om trappan.

Jag har förstått att det finns cementspakel. Kan man använda de säger hela trappan ett tunt lager eller är det bara till för spickorna, kan sprickorna vara hur stora som helst eller måste man då bila upp håller och göra gent och lägga i annan massa?
Högtryckstvätta, köp finbetong och köp ordentliga verktyg, blanda, gör det så slätt som möjligt, använd vattenpass till att se att allt är rät, gå inte på det förens efter minst 2 dagar om det är väldigt varmt så vattna på det lätt.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.