Hej!

Jag tänkte sätta upp en hatthylla på väggen då den förra var sliten och satt lite tokigt. Helst vill jag sätta upp den på andra sidan väggen, och då skulle hålen hamna ungefär en 15cm brevid proppskåpet.

Vågar jag borra brevid proppskåpet eller är det en jäkligt dum idé? Säker kan man aldrig vara förstås, men känns väl lite otroligt att man skulle dra ledningar brevid skåpet? Hjälper det att kolla med en regeldetektor i medelklass, eller är det något mer jag kan göra för att undvika att göra bort mig?

Det är en betongvägg i en sekelskifteslägenhet.
 
Betongvägg? Hur tjock är den? Om det är rör infrästa i betongen så gissar jag att de går som du säger upp och ner från skåpet.
 
RoTe
Var inte senaste metoden att limma upp allt på väggarna?
 
  • Älska
Klass0n
  • Laddar…
Väggen är en yttervägg som går till grannen. Proppskåpet sitter på någon metallkonstruktionen på 10cm djup som sitter från golv till tak där gissningsvis det mesta att elen ligger.

Svårt att se att det skulle gå att limma upp hatthyllan tyvärr, den är inte riktigt gjord för att limmas upp.
 
Man kan alltids köra typ brunplugg 8mm. Då kan man borra lite i taget och förhoppningsvis se eventuella vprör på vägen :) men nej helt säker kan man aldrig vara. Värsta som händer är att man behöver anlita en elektriker en timme
 
C cc_cj skrev:
Väggen är en yttervägg som går till grannen. Proppskåpet sitter på någon metallkonstruktionen på 10cm djup som sitter från golv till tak där gissningsvis det mesta att elen ligger.

Svårt att se att det skulle gå att limma upp hatthyllan tyvärr, den är inte riktigt gjord för att limmas upp.
Om det är riktigt betong , inte lättbetong, du har så kommer det räcka att borra typ 3cm om du har i alla fall fyra fästpunkter. Så jag hade chansat och borrat så lite som möjligt.
 
Jag har nog tänkt att det är riktig betong men det kan vara så att det ligger någon tunn puts eller så ovanpå också om jag inte minns fel. Jag har väl tänkt att borra kanske 4cm för att det ska kännas stabilt, hatthyllan är ändå rätt tung.
 
En liten uppdatering. Jag öppnade ett täcklock ovanför proppskåpet och kunde bekräfta att i alla fall de utgångar jag såg gick rakt uppåt. Sen borrade jag försiktigt och tittade mellan varven i hålet.

Det kanske var lite dumt, men denna gång gick allt bra och nu sitter hyllan där den ska. Tack för hjälp! ✌️
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.