Ökar man värdet genom att.. byta en elpanna från 1980 till en frånluftspanna och med ett nydraget ventilationssystem för den gamla låg still. Det kalaset kostar 60.000:-
Fick även en vattenläcka under pannan som vårt försäkringsbolag har åtgärdat och vi lägger klinkers i tvättstugan (det ända vi betalar weiii...)
Våran krypgrund är också fuktig så i vår/sommar ska vi gräva upp runt huset och sätta ner Isodrän skivor (dränering), även i våran krypgrund så det blir absolut fuktfritt och det kommer väl kosta runt 20.000:-

Frågan är hur mycket tror ni vi ökar värdet på huset genom det arbetet? Det är ju ett grisjobb som ingen vill ha när de köper hus, så man tycker ju värdet borde gå upp en rejäll slant?

Varför vi frågar är för att vi funderar på att värdera huset, för att få ner topplånet i bottenlånet.
Hoppas på en del svar ;)
 
En liten fråga till... detta med byggkredit, kan man få bort det också på något sätt (precis som med topplån)?
 
MamPap skrev:
Våran krypgrund är också fuktig så i vår/sommar ska vi gräva upp runt huset och sätta ner Isodrän skivor (dränering), även i våran krypgrund så det blir absolut fuktfritt och det kommer väl kosta runt 20.000:-
Ska ni göra dräneringen själva? Annars räcker nog inte 20 000kr
 
Detta har tagits upp i andra trådar. Det är ju väldigt subjektivt om värdet ökar vid en försäljning. Vid en omvärderng bör värdet dock ha gått upp...


/K
 
Ja, vi har grävare gratis och en pappa till mig som dränerar huset åt oss med hjälp av oss. Annars skulle det bli otroligt dyrt :surprised:
 
Ökar det värdet....? Ja, lite ökar det väl värdet, men det beror nog mest på vad ni gav för huset. Jag skulle snarare vilja påstå att utan de där åtgärderna så har ni ett rätt så svårsålt hus. Lite beroende på var man bor så har utbudet ökat med 2-300% det senaste halvåret, och objekt där köparna anar problem ligger länge hos mäklaren.

Köpte ni huset billigt, tack vare dessa defekter, så ökar det värdet. I annat fall, prata med banken, för det är de som till syvende og sidst har det sista ordet eftersom det är deras pengar.
 
Tack, för ditt svar!

Huset vi köpte kostade 910.000:- och det är väl inte jätte billigt, men området är väldigt populärt av barnfamiljer.
När vi budade på detta huset var det 7 stycken med på budgivningen och det ändå med vetskapen om att grunden var skadad och att garaget måste lagas totalt. Så jag tror nog värdet kan ha ökat en del ändå?

Vi pratade med banken om vad vi ska göra och hon ville på en gång få ut en värderingsman. Frågan är bara om de gör så för att få lite extra slantar i fickan för det kostar ju ändå en liten summa att få ut en sådan man eller om de tycker vi gör en väldigt klok grej som ökar värdet.
 
När köpte ni huset för 910kkr? Var det under 2007, så har nog värdet inte förändrats så mycket. Var det tidigare så finns det väl möjlighet att en allmän värdeuppgång tagit med även ert hus.

Att banken vill ha ut en värderingsman är inget konstigt. De vill förvissa sig om att det är ett hus i bra skick de lånar ut mer pengar till.
 
Vi köpte huset för 2 månader sedan :surprised:
Frågan är då om man ska ta ut en värderingsman då? Men det kanske är det bästa för att få låna mer eftersom vi har gjort ett riktigt jobb på det fram till sommaren.
 
Jag skulle nog försöka räkna hem värmepannan på mer traditionellt sett, dvs genom lägre driftskostnader.

Dräneringen skulle jag också göra först, innan jag gick till banken och tog ut värderingsmän. Det är ju knappt så att ditt hus ens kommit med i statistiken för värderingen i området, och då är det svårt att påvisa ett högre värde med trovärdighet gentemot banken.

Om det är en bankman med lite konservativa värderingar, sådana som jag har, kan det rentav vara dumt att komma och be om att få låna mer pengar direkt.
 
MamPap skrev:
En liten fråga till... detta med byggkredit, kan man få bort det också på något sätt (precis som med topplån)?
Varför vill du få bort byggkreditivet? Det är ju ett ganska fördelaktigt lån.
Du kan ju naturligtvis slippa det genom att helt enkelt inte låna några pengar. Fast det förutsätter ju att du har / kan skaffa pengar på något annat vis.
 
Om vi säger som så, jag kan inget om detta med hus då jag är nybliven villa ägare :surprised:
Men jaha... det är en fördel, då vet man det. Men på vilket sätt är det en fördel?
 
Klart det ökar värdet.

Iom att ni gör dessa ganska dyra renoveringar på egen hand så skulle det garanterat vara fler som vågar sig in i en budgivning. Utan dessa renoveringar så väljer de flesta nog ett annat hus så de slipper dessa saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.