Hej,

Har ett hus från 1965 med blandat jordade och ojordade uttag i flera av rummen.
Jag vill åtgärda detta, och har två frågor som jag inte hittat svar på:

1. Var det 1965 lagligt att blanda ojordade och jordade vägguttag i samma rum? (Eller har förre ägaren hempulat, med risk för andra fel....).
Om det var lagligt då, är det då lagligt nu att göra om ett av de ojordade uttagen i ett rum till jordat, då det redan finns ett jordat uttag i rummet?

2. Jag skulle vilja göra om alla vägguttag till jordade, men måste man då även byta ut lamputtagen i taket till jordade? Har många gamla fina ojordade lampor....

mvh
Håkan
 
Har för mig att jag hört om att det fanns (finns?) en regel tidigare om att en lampa som satt på viss höjd över golvet inte behövde vara jordad, även om rummet i övrigt var jordat.

Reglerna om blandat jordat och ojordat var "lösare" på den tiden eller tillämpades genom praxis lösare då. Det var vanligt att man vid matplatsen i köket hade ojordade utag samtidigt som kyl och spis i köket var jordade.

Jag tror att oavsett vad som var tillåtet eller inte på den tiden så får du inte göra det "lite bätttre", om du gör något åt det idag, gör du om något så skall samtliga uttag i rummet bytas till jordat.
 
Om du jordar ett uttag i ett rum måste alla bytas till jordade, även lamputtagen.

Tror med största sannolikhet att det är en hempulare som gjort det, tror inte att det var enligt praxis att blanda jordade med ojordade ens på 60 talet.
 
Reglerna om blandat jordat och ojordat var "lösare" på den tiden eller tillämpades genom praxis lösare då. Det var vanligt att man vid matplatsen i köket hade ojordade utag samtidigt som kyl och spis i köket var jordade.
Eller som det var kopplat här - Hela köket jordat, utom just ovanför den rostfria diskbänken. :eek:
 
Då finns det ingen tvivel, det är en hempulare som varit framme.
 
hempularen skrev:
Då finns det ingen tvivel, det är en hempulare som varit framme.
DU kanske...??? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.