Hej,

Jag lät en elektriker koppla in min PAX fläkt i badrummet, och är osäker på om det är riktigt rätt gjort.

Fläkten är kopplad med en 3 ledar kabel (EKK?): Fas, nolla och "tändkabel" för att kunna forcera fläkten att gå (den är fuktstyrd med ingång för manuell start så att säga - bra om man "lagt en kabel"....). Kabel är dragen till en kopplingsdosa i hallen genom ett hål borrat rätt genom väggen och botten på dosan. På fläkten sitter en två-polig brytare som bryter fas och nolla (men ej "tändkabeln").

Två frågor:
1. Får man borra hål genom botten på en kopplingsdosa och koppla in en EKK?
2. PAX fläkten skall enl. anvisning alltid kopplas via en två-polig brytare. Men, tändkabeln ger ju också 220V till fläkten - borde inte den också gå via en brytare på fläkten?

mvh
Håkan
 
Fläkten ska ha ständig fas, den ger ström till timern, som styr fläkten efter att du brutit strömmen via brytaren, annars kan ju inte fläkten gå efter det att du brutit strömmen, så den biten är helt korrekt
 
Håkan Thn skrev:
Fläkten är kopplad med en 3 ledar kabel (EKK?): Fas, nolla och "tändkabel"
En fundering:
Finns 3-ledare utan jord? För det är väl inte tillåtet att använda gul/grön till något annat?
 
it-snubben skrev:
En fundering:
Finns 3-ledare utan jord? För det är väl inte tillåtet att använda gul/grön till något annat?
Det undrar jag med!

Kan han ha använt sig av en gammal tre-ledare från 60-talet, men nej, får man verkligen använda den röda heller???
 
Jodå det finns 3 ledare utan jordfärg på någon av trådarna, brukar däremot inte finnas i de butiker vi vanliga dödliga får handla.

Elbutik.se ex. har kabeln. Skiljer på beteckningen 3G1,5 är med jord, 3x1,5 är utan (som jag fattat det, har aldrig använt sådan själv).
 
Var tvungen att kolla det där med 3-ledare: Det är en 4-ledare, (EKK?), men jorden är ej inkopplad.
I källaren däremot, där sitter det en liknande PAX fläkt inkopplad med en 3-ledare, och där har man helt sonika virat några lager brun tejp runt jordledaren, och vips är det en "tändtråd" - inte helt ok antar jag...

Hur är det med hålet genom botten på dosan och genom väggen?
 
  • Gilla
3T0N
  • Laddar…
Inkopplingen är helt efter PAXs anvisningar (ingen brytning på "tändtråden) och är därför helt korrekt utförd.
Och ta hål i botten på en dosa och dra kabel genom väggen, nja det beror lite på dosa och genom väggen ska det gå ett rör som kabeln ligger i
 
Inkopplingen av elektrikern må vara korrekt men PAX tvåpoliga brytare är ett skämt, precis som frågeställaren påpekar. En konstruktionsmiss helt enkelt. Frågan har debatterats i flera tidigare trådar - som vanligt med olika åsikter.
 
Det är ju den som tillverkat apparaten som sätter nivån och användningsområde och det får vi finna oss i. Och sedan har jag missat vad som är så dåligt med PAX brytaren.
 
Lite nyfiken på inläggena bara.
Skulle tändtråden varit bruten med då eller som nolla och fas?
 
elmont skrev:
Det är ju den som tillverkat apparaten som sätter nivån och användningsområde och det får vi finna oss i. Och sedan har jag missat vad som är så dåligt med PAX brytaren.
Det jag kan tänka mig är att fläkten inte borde må så bra om man slår av 2p-brytaren och sen slår på tändtråden. Då saknas nollan. Hemma bryter 2-p brytaren även tändtråden. Har dock inte pax egna brytare.
 
Den tvåpoliga brytaren är ett valfritt extratillbehör till PAX. Enligt PAX anvisningar går det även bra att koppla in fläkten utan tvåpolig brytare.
PAX 200 serie har ju dessutom automatiskt möjlighet till allpolig brytning då hela fläktmotorn går att plocka bort.

Jag antar att det är en PAX 260 du har? Ganska så unik men samtidigt självklar typ av fuktstyrning på badrumsfläkt. PAX verkar vara de enda som tillverkar badrumsfläktar med den typen av styrning. Alla andra har bara on/off baserat på fuktsensorn.
Har precis satt in en PAX260 i ett badrum som "förbrukat" ett stort antal badrumsfläktar av andra fabrikat på grund av att det verkar bildas kondensvatten i ventilationsröret som i sin tur rinner tillbaka ner i fläktmotorn.
Hoppas att drift dygnet runt på lågvarv löser kondensvattenproblemet.

Angående den överblivna jordledaren så la jag den så lågt som möjligt i kopplingsutrymmet så att eventuellt kondensvatten först får kontakt med PE, och sedan fas eller nolla. Då bör jordfelsbrytaren slå ifrån innan fläkten brinner upp om kondensvattenproblemet skulle återuppstå.
 
Mikael_L
Floppman skrev:
Det jag kan tänka mig är att fläkten inte borde må så bra om man slår av 2p-brytaren och sen slår på tändtråden. Då saknas nollan. Hemma bryter 2-p brytaren även tändtråden. Har dock inte pax egna brytare.
Varför skulle fläkten må dåligt av det?
Tror du den bryr sig om att den potentialmässigt är uppflyttad till 230V?

Jag tror att den enda som mår dåligt av detta är den reparatör, hemmafixare eller någon allmänt i städtagen som öppnar fläkten i tron att den är spänningslös och fingrar på fel ställe.
 
Håkan Thn skrev:
I källaren däremot, där sitter det en liknande PAX fläkt inkopplad med en 3-ledare, och där har man helt sonika virat några lager brun tejp runt jordledaren, och vips är det en "tändtråd" - inte helt ok antar jag...
Nej, så får man absolut inte göra. Gulgrön får bara användas till skyddsjord, skyddsjord eller skyddsjord och ingenting annat. Enda undantaget när det gäller flerledare är att den blå får användas till annat (dock inte skyddsjord...) än nolla om det inte finns någon förväxlingsrisk. Lös blå kabel får aldrig användas till annat än nolla.
 
Mikael_L skrev:
Jag tror att den enda som mår dåligt av detta är den reparatör, hemmafixare eller någon allmänt i städtagen som öppnar fläkten i tron att den är spänningslös och fingrar på fel ställe.
Ungefär så tycker jag. Varför har man satt in en brytare som bryter just nollan och fasen när tändtråden ändå inte bryts?
Dels är det ett oöverskådligt sätt att bryta strömmen till fläkten överhuvudtaget, eftersom det inte räcker med den inbyggda brytaren.
Dels kan det ge sken av allpolig brytning att ha en brytare som bryter nollan. Men även om man slår av BÅDE Pax-brytaren och belysningen så har man fortfarande nollan in bakvägen genom glödtråden i lampan. Någon allpolig brytning åstadkoms alltså inte alls - ens med båda brytarna tillsammans.
Hade varit bättre att Pax-brytaren bröt fas och tändtråd istället. Då hade man åtminstonde kunnat dammsuga eländet med ljuset tänt och fläkten stillastående. Nu får man famla omkring i mörkret med dammsugarmunstycket.

Pen (dammsuger)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.