Hej!

Jag skulle behöva lite åsikter kring vilken riktning ni skulle lagt trallen i detta fallet? Tanken är att bygga vidare på en befintlig altan

Alternativ A är att fortsätta i samma riktning befintliga trallen och använda frisen som avskiljare trots att längderna inte är exakt samma

eller

Alternativ B lägga trallen längs med huset tvärtemot den befintliga trallen. Detta kräver dock en skarv i mitten pga längden.

Är inne på alternativ A själv trots att det känns fel att inte lägga golv/trall i längsgående riktning men jag är bara en glad amatör så hade vart trevligt med lite synpunkter från proffsen :)

Skiss över altan med befintliga blå trallinjer parallella med huset och röd fris som avskiljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du någon fris på den befintliga altanen? Jag skulle nog som du är inne på lägga den nya altanen i samma riktning, om du får tag på trallvirke i sådan längd att du kan lägga den skarvlös. Går det att få tag på 5,2 meters trall funkar det ju, eller 4,8 om du kan minska ner djupet lite grann (eller lägga dubbel fris, men det ser ju konstig ut om du inte har dubbel fris på den befintliga...).
 
  • Gilla
fgr94
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Har du någon fris på den befintliga altanen? Jag skulle nog som du är inne på lägga den nya altanen i samma riktning, om du får tag på trallvirke i sådan längd att du kan lägga den skarvlös. Går det att få tag på 5,2 meters trall funkar det ju, eller 4,8 om du kan minska ner djupet lite grann (eller lägga dubbel fris, men det ser ju konstig ut om du inte har dubbel fris på den befintliga...).
Röda strecket på bilden är befintlig fris. Har inte satt spaden i backen ännu så måtten kan justeras lite ifall jag bara skulle få tag i 4.8m trall.
 
Enkel frisbräda då antar jag? (Själv har jag dubbel, därför jag frågar.) Men om det inte gör något att altanen "bara" blir 4,9-ish djup är det ju lugnt även om du inte får tag i 5,2-trall. 👍 Enklaste är ju såklart att anpassa måtten så du inte behöver såga av trallen oavsett om de är 4,8 eller 5,2...
 
T ToRy skrev:
Enkel frisbräda då antar jag? (Själv har jag dubbel, därför jag frågar.) Men om det inte gör något att altanen "bara" blir 4,9-ish djup är det ju lugnt även om du inte får tag i 5,2-trall. 👍 Enklaste är ju såklart att anpassa måtten så du inte behöver såga av trallen oavsett om de är 4,8 eller 5,2...
Precis, är en enkel. Ja jag hade den tanken först men vet inte om man vågar chansa på att längderna på bygghandeln är så exakta, hade vart tråkigt att få glipor mot frisen. Hade iofs inte gjort något ifall det diffar någon mm mot fasaden.. får fundera lite på den :)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
K
Jag hade nog lagt alternativ B. Men en mittfris på nya. Antingen lägger man då frisen centrerat eller så lägger man den vid hörnet på huset. Lutar åt det senare då existerande fris redan utgår från det hörnet.

Vill man göra det mer avancerat kan man försöka sig på att lägga trallen i vinkel då på fyrkanten som blir utan huskontakt.
 
  • Gilla
fgr94
  • Laddar…
Fortsätter tråden med en till fråga. Hade tänkt att gräva bort ca 20cm jord för att komma ner till gruset som finns under och därefter lägga 45x120 på stenplattor men efter ett par tag med spaden insåg jag att det kommer ta en evighet att gräva ur denna ca 40kvm ytan när man varken äger ett släp eller möjlighet att ställa upp container.

Är det okej att bara gräva ur rännor för reglarna och lägga markduk? Det är ca 10cm från gräsmattan upp till den befintliga altanen så det blir ju lite luft under trallen.
 
Lägg rätt sorts duk bara så blir det nog bra. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.