Vilken produkt lämpar sig bäst här, allt är ju trådat och ska kopplas in tillsammans med de tre dvärgbrytarna. Allt är Hager i centralen.
Är till vattenpumpen i stugan och vill enkelt kunna bryta när vi inte är på plats.
Hager elcentral med tre dvärgbrytare och etikett "VATTENPUMP".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elektrisk central med Hager dvärgbrytare och trådar anslutna, för installation av en vattenpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Vilken produkt lämpar sig bäst här, allt är ju trådat och ska kopplas in tillsammans med de tre dvärgbrytarna. Allt är Hager i centralen.
Är till vattenpumpen i stugan och vill enkelt kunna bryta när vi inte är på plats.
[bild][bild]
Du behöver ingen brytare, det går bra att fälla ner säkringarna, blir samma sak som en brytare, men däremot vid pumpen eller i pumphuset, kan det vara bra att ha en 3 fasbrytare som kan bryts vid jobb på pumpen, kallas då arbetsbrytare.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vill du inte bara fälla ner säkringarna så finns det brytare både modell "huvudbrytare" och brytare med liknande utseende som säkringarna. Men jag hade fällt ner säkringarna.
 
Övrigt finns i pumphuset med arbetsbrytare, motorskydd,etc.
Jag vill göra det "släkt/bekant"-enkelt med en brytare på/av.
Har själv använt dvärgbrytarna ibland, men tänkte låta dem få vara enbart "säkringar".
 
A AndersS skrev:
Övrigt finns i pumphuset med arbetsbrytare, motorskydd,etc.
Jag vill göra det "släkt/bekant"-enkelt med en brytare på/av.
Har själv använt dvärgbrytarna ibland, men tänkte låta dem få vara enbart "säkringar".
Eftersom det finns plats i centralen kan det sättas en brytare där efter säkringarna, finns modulformat på dom och passar. Och en med vred är lättare att manövrera är en med fäll, som kan vara lite hårt. Typ sån här , finns flera fabrikat
https://www.energibutiken.se/sv/eli...cy=4&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw57exBhAsEiwAa
 
Totte_S
Jag tycker nog också att eftersom säkringen sitter tydligt uppmärkt i en egen kapsling så är det overkill med en brytare, men om du prompt vill så håller jag med Josth om att en huvudbrytare för kapslingen blir logiskt, med reservation för att vi inte vet hur det ser ut i matande ände. Alltså matningen till säkringen, men där är säkert fullt eftersom du har en separat kapsling för säkringen.
 
Hagers dvärgbrytare är godkända frånskiljare så man brukar inte montera något annat förutom motorskyddsbrytare eller arbetsbrytare ute vid andra änden.

Du borde byta till en trepolig dvärgbrytare om det är en trefasig pump och du använder dessa för att slå av den alternativt märka upp det bättre så släktingarna förstår att slå av alla tre.
 
D
A AndersS skrev:
Vilken produkt lämpar sig bäst här, allt är ju trådat och ska kopplas in tillsammans med de tre dvärgbrytarna. Allt är Hager i centralen.
Är till vattenpumpen i stugan och vill enkelt kunna bryta när vi inte är på plats.
[bild][bild]
Som redan skrivits ovan: du har ju redan tre dvärgbrytare i centralen. Sätt istället upp en brytare bredvid själva maskinen:

https://www.bauhaus.se/ba316-stromstallare-16a-utan-lampa-ip54?gad_source=1
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
D datja skrev:
Som redan skrivits ovan: du har ju redan tre dvärgbrytare i centralen. Sätt istället upp en brytare bredvid själva maskinen:

[länk]
Se inlägg #5.😉
 
D
A AndersS skrev:
Se inlägg #5.😉
Aha, sorry, fattade inte att du var TS.
 
J Josth skrev:
T.ex. Hager brytare men det går lika bra med andra fabrikat: [länk]
Det lutar att sätta en sådan, passar bra och det bli en "riktig" brytare för de ovana.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Uppdrag utfört.
Hos mig historiskt har jag alltid velat separera på säkring kontra brytare/frånskiljare.
Och enkelt att förklara för andra att om något inte fungerar.
Elcentralens front med brytare och säkringar märkta "VATTENPUMP".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.