Hej!

Flyttade in i en timmerstuga för två år sedan som är byggd år 2017. Taket är ett lutande torvtak med tre vindskivor. Förra hösten monterade jag en hängränna då vi lagt altan på den sidan huset, vilket lätt blir missfärgat av det ständiga droppandet från torvtaket. Nu har vi dock märkt att vindskivorna, som tjärades om inför monteringen av hängrännan, har börjat bli "fläckiga" av rinnande vatten.

I normala fall ska vattnet från torvtaket rinna ut över det utskjutande plåtbläcket, och därmed inte träffa vindskivorna annat än i undantagsfall vid vind osv. Nu visade det sig att det droppade en hel del vatten på olika ställen över själva vindskivorna. Var vattnet kommer ifrån vet jag inte, men vid kontroll av insidan av vindskivorna kunde jag se att det rann vatten från den översta vindskivan och att det även var blött i det intilliggande takutsprångsskivorna. Nedan följer en beskrivning av bilderna jag tagit:

1. En äldre bild från i vintras för att visa hur den sidan av huset ser ut.
2. Hängrännan och bakomliggande vindskivor efter montering förra hösten.
3. Hängrännan med dessa nytillkomna "rinn-fläckar".
4. Visar underliggande vindskivor, plåtbläcket och någon slags plastmatta, en "torv-sarg" som går längs med hela taket och något slags rör som jag tror har en silande effekt.
5. Visar "torv-sargen" och det vita röret från taket.
6. Visar plåtbläcket och den underliggande hängrännan, där vattnet normalt sett ska hamna. Dock ser man at vindskivan är blöt.
7. Visar hur det rinner vatten på andra (mitten) vindskivan.
8-9. Närmast till vänster är andra vindskivan, ovanför till vänster är den översta vindskivan där man ser vatten rinna. Det är även blött i den intilliggande brädan.

Tidigare har vi haft spår av svartmögelfläckar pga varmluft som läckt och som kondenserat och ibland även frusit vintertid. Nu är jag dock inte så övertygad om att detta skulle vara inifrån kommande kondens som orsakar det blöta. Samtidigt blir jag fundersam kring hur och var läckaget skulle vara.

Vad tänker ni som kan?

Tack på förhand för all hjälp.
 
  • Timmerstugasida med fönster och lutande torvtak med överhängande istappar under en vinterdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hängränna med vattenskador på vindskiva under lutande torvtak på timmerstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hängränna och vindskivor på timmerstuga, vattenfläckar synliga på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfläckar på vindskiva ovanför hängränna på timmerstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vindskiva med synliga fuktfläckar ovanför en svart plastmatta och ett vitt dräneringsrör med trädgård och fordon i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfläckar på trävindskiva ovanför hängränna på ett timmertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blöt vindskiva med tydliga vattenspår och fläckar ovanför en hängränna på timmerstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på fuktig vindskiva med vattenrinning, under takutsprånget på en timmerstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild som visar vattenränningsmärken på trävindskivor under ett takutsprång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torvtak fungerar i princip som vilket tak som helst. Dvs om man tittar på konstruktionen inifrån och ut så bör det kunna vara råspont (på takstolarna), takpapp/underlagstak och torv. Nu tror jag att torvtak behöver lite säkrare lösning än vanlig underlagspapp iom att vatten blir stående mer eller mindre då torven fungerar som en svamp. Dessutom kan det behövas ngt som håller torven på plats så den inte glider ner med tiden. Oavsett ska underlagstaket vara helt tätt, och sluta utanför taket/råsponten. Här finns en takfotsplåt och då ska underlagspappen/duken sluta ovanpå plåten och rimligtvis vara limmad mot den.

Kommer det vatten under/bakom fotplåten så är taket inte helt, eller felbyggt. Med tanke på dräneringsröret vid takslutet så är det väl tänkt att dränera ut vatten från torven? Har aldrig sett den lösningen förut, men oavsett är det tveksamt om den tillför något.

Hypotetiskt kan man tänka sig att det bildas kondens på undersidan av takfotsplåten och att det är den som rinner innanför takrännan, men med tanke på plåtens lilla yta så är det svårt att tänka sig att det blir några nämnvärda mängder med vatten. Såvida det inte läcker kopiöst med värme inifrån huset.

Ser att det verkar sitta ngn form av platonmatta. Om det är en platonmatta under hela taket, (istf vanlig takpapp), så kan det läcka vatten mellan platonmatta och fotplåt om det är stående vatten längst ner på taket, vilket det är rimligt att anta att det är relativt ofta på ett torvtak. Om det inte finns specialövergångar just för avslut och limning av platonmatta mot takfotsplåt så är det nog svårt att få tätt. Där skulle jag börja undersöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.