Av hälsoskäl blev inte skotern underhållsladdad som den skulle under vintern vilket medfört att jag måste byta till 2 nya batterier.
Original batterierna kostar nästan 5000:-/st och är av typen AGM 100 Ah. Köper jag ett liknande batteri på Biltema så kostar det 2900:-/st och det blir då en besparing på 5800:- för två nya AGM batterier och jag undrar varför skillnaden blir så stor.
Tacksam för en så pass pedagogisk förklaring att även en som jag förstår. Elfordon i form av en mobilitetsscooter med svart säte och korg på vita och silverfärgade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Skillnaden brukar vara att original är garanterade att passa i utrymmet.
 
Köp så kallade fritidsbatterier i ställer för startbatterier. De är bättre anpassade för uppgiften. Att original är dyrare beror på att de kan ta mer betalt. Folk som inte vågar gå utanför det rekommenderade köper ändå.
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Skillnaden brukar vara att original är garanterade att passa i utrymmet.
Och då menar du att dom tar nästan dubbelt betalt bara för det ?
 
RoTe
Precis så menar jag.
 
D Daniel 109 skrev:
Köp så kallade fritidsbatterier i ställer för startbatterier. De är bättre anpassade för uppgiften. Att original är dyrare beror på att de kan ta mer betalt. Folk som inte vågar gå utanför det rekommenderade köper ändå.
Att det ska vara ett fritidsbatteri det har jag förstått ,men pris skillnaden är väldigt stor och jag skulle vilja veta varför.
 
RoTe RoTe skrev:
Precis så menar jag.
Kan jag inte tänka mig, det måste finnas någon/några andra orsaker till pris skillnaden.
 
RoTe
Jaja, tro mig inte då, ditt val. Förr, innan litiumbatterier hade vi en batteriklippare med ett blybatteri. Original var detta batteri svindyrt och inget i dom vanliga butikerna passade i utrymmet. Efter ett köp av org batteri blev det sedan att jag kapade bort lite plast och gjorde en större fastsättningsbygel och så köpte vi batteri på biltema istället till en bråkdel av kostnaden. Den klipparen levde i över 20 år och biltemabatteriet helt sanslöst länge, väl över 10 år.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jaja, tro mig inte då, ditt val. Förr, innan litiumbatterier hade vi en batteriklippare med ett blybatteri. Original var detta batteri svindyrt och inget i dom vanliga butikerna passade i utrymmet. Efter ett köp av org batteri blev det sedan att jag kapade bort lite plast och gjorde en större fastsättningsbygel och så köpte vi batteri på biltema istället till en bråkdel av kostnaden. Den klipparen levde i över 20 år och biltemabatteriet helt sanslöst länge, väl över 10 år.
Jag tror dig absolut att du kan ha rätt om passformen men inte enbart detta kan göra att priset blir det dubbla, det tycker jag hörs osannolikt sjukt.
 
RoTe
Men åk å handla nya batterier istället för att sitta här och vara missnöjd med svaren du får?!
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
K
U umeubbe skrev:
Jag tror dig absolut att du kan ha rätt om passformen men inte enbart detta kan göra att priset blir det dubbla, det tycker jag hörs osannolikt sjukt.
Det är sjukt men oftast sant.
Gå in på Volvo och köp sk.originaldelar och leta sen på nätet efter liknande delar och jämför sen priset.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Det är som att jag har fått för mig att när det handlar om tex. handikapp eller marina produkter av olika slag så skenar prisbilden i taket. Exempelvis en plasthink kan du köpa för ca. 20:- men är det symbolen av ett ankare på hinken som antyder ett marint användande så kan en hink kosta upp till 300:-
RoTe RoTe skrev:
Men åk å handla nya batterier istället för att sitta här och vara missnöjd med svaren du får?!
Jag tycker du ska gå och lägga dig igen och kliva upp på andra sidan sängen, då kanske med bättre humör.
 
  • Gilla
  • Haha
erik5678 och 2 till
  • Laddar…
Biltema har samma tänk som Ikea, istället för att tjäna mycket pengar på ett fåtal soffor kan de tjäna lika mycket på ett större antal sålda soffor.

Som med Biltemas olja, billigare än dunkarna med flott etikett på men funkar lika bra
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ta och syna ditt batteri efter produktionsnummer och dylikt. Googla sedan på dem så kommer du förmodligen att finna det under olika namn. Ofta köper maskintillverkare in såna varor, sätter sitt namn på dem och tar sedan hutlöst bra betalt för dem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Biltema är billigare men inte alltid jättemycket billigare. Har köpt två nya batterier till husbilen precis. Kampanj på Varta på SeaSea.
Biltema funkar säkerligen bra. Du ska ha AGM-batterier eftersom de klarar urladdning bra. De andra typerna av blybatterier som kan urladdas mycket är gel och blykol. Men förmodligen inte jätteskillnad i detta fallet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.