1 466 835 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Svårt att veta, men gissar att alla leasingbilar är någonstans mellan 50 och 150.000 per år. En försvarlig del av företagsköpen måste ju vara taxi-, hemtjänst-, hantverkar- och andra rena företagsbilar. Jag har dock ingen bra känsla för fördelningen mellan dem och leasingbilar, även om jag gissade 50/50 ovan.@ @ndreas skrev:
Jag skulle säga att det är rätt många. Inte minst för att nya bilar är såpass dyra. Och dessa privatleasingbilar hamnar ju som ägda av företag i statistiken.@ @ndreas skrev:
När man läser i olika elbilsforum så är det väldigt många som leasar sina bilar privat.
Visst kan det böi dyrare i vissa fall, men samtidigt så behöver man inte bry sig om värdeminskning, vilket är rätt skönt på en osäker andrahandsmarknad. Och så är service oftast gratis, och dessutom så ingår även försäkring i priset.
Vi har tidigare ägt våra bilar men valde att istället leasa båda bilarna privat bl a av skälen ovan.
Däremot så torde förmånsbilar utgöra en minskande skara. Det blir ju färre och färre jobb där en sådan bil kan motiveras utifrån jobbets karaktär. De flesta möten sker digitalt numera och många företag har begränsat möjligheten att ens åka bil på affärsresor. Jag jobbar i offentlig sektor t ex, och vi ska i första had åka tåg i tjänsten.
Nja, jag missade att Mars månad av nån anledning var förvalt här...Nötegårdsgubben skrev:
https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
Så när jag bara ändrade år från 2024 till 2023 så visades siffrorna för mars månad och inte hela året som jag trodde.
När jag väljer hela året blir det 244 577 för juridiska personer och 97 258 för fysiska, totalt 341 835. Och då är det snarare 1/4 fysiska personer än 1/3.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Eh, jag skrev att en majoritet av nya bilar säljs till juridiska personer, d.v.s företag. Och 70-75% är väl en majoritet?Nötegårdsgubben skrev:
Men, det slår mig nu att jag missade ju att filtrera på personbilar där också.... Så det är lastbilar i de där siffrorna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Keep diggin’
Ja, men privatleasingbilar ägs ju av ett företag.N Nerre skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 503 inlägg
Då är det någonstans runt 1/3 av de nya bilarna som är privatfinansierade och resten tjänstebil/poolbil/förmånabil/personalbil?
Jo, för den som bor i lägenhet i stan. Det är ju redan ett välkänt faktum att många som bor så inte ens har körkort.Mikael_L skrev:
Vilket på sikt tydligen anses problematiskt för transportnäringen.
Samtidigt har det väl blivit ett visst ökat intresse för att ha elbil som förmånsbil, för att man kan få skattefri ersättning för bränslet som överstiger elkostnaden.J jocke31 skrev:Jag skulle säga att det är rätt många. Inte minst för att nya bilar är såpass dyra. Och dessa privatleasingbilar hamnar ju som ägda av företag i statistiken.
När man läser i olika elbilsforum så är det väldigt många som leasar sina bilar privat.
Visst kan det böi dyrare i vissa fall, men samtidigt så behöver man inte bry sig om värdeminskning, vilket är rätt skönt på en osäker andrahandsmarknad. Och så är service oftast gratis, och dessutom så ingår även försäkring i priset.
Vi har tidigare ägt våra bilar men valde att istället leasa båda bilarna privat bl a av skälen ovan.
Däremot så torde förmånsbilar utgöra en minskande skara. Det blir ju färre och färre jobb där en sådan bil kan motiveras utifrån jobbets karaktär. De flesta möten sker digitalt numera och många företag har begränsat möjligheten att ens åka bil på affärsresor. Jag jobbar i offentlig sektor t ex, och vi ska i första had åka tåg i tjänsten.
Dvs, om man laddar hemma så tjänar man mer pengar ju mer man kör.
Ja, så har jag fått för mig i alla fall, jag kan inte detta så bra, utan detta är vad jag hört.
Ja, man får 9,50kr/mil skattefritt.Mikael_L skrev:Samtidigt har det väl blivit ett visst ökat intresse för att ha elbil som förmånsbil, för att man kan få skattefri ersättning för bränslet som överstiger elkostnaden.
Dvs, om man laddar hemma så tjänar man mer pengar ju mer man kör.
Ja, så har jag fått för mig i alla fall, jag kan inte detta så bra, utan detta är vad jag hört.
Så laddar man hemma tjänar man troligtvis på det.
Laddar man publikt så är det i princip jämt ut, eller en förlust, beroende på förbrukningen och priset vid laddstolpen.