@ @ndreas skrev:
Hur många skaffar då bil via privatleasing?
Svårt att veta, men gissar att alla leasingbilar är någonstans mellan 50 och 150.000 per år. En försvarlig del av företagsköpen måste ju vara taxi-, hemtjänst-, hantverkar- och andra rena företagsbilar. Jag har dock ingen bra känsla för fördelningen mellan dem och leasingbilar, även om jag gissade 50/50 ovan.
 
@ @ndreas skrev:
Hur många skaffar då bil via privatleasing?
Jag skulle säga att det är rätt många. Inte minst för att nya bilar är såpass dyra. Och dessa privatleasingbilar hamnar ju som ägda av företag i statistiken.
När man läser i olika elbilsforum så är det väldigt många som leasar sina bilar privat.
Visst kan det böi dyrare i vissa fall, men samtidigt så behöver man inte bry sig om värdeminskning, vilket är rätt skönt på en osäker andrahandsmarknad. Och så är service oftast gratis, och dessutom så ingår även försäkring i priset.
Vi har tidigare ägt våra bilar men valde att istället leasa båda bilarna privat bl a av skälen ovan.

Däremot så torde förmånsbilar utgöra en minskande skara. Det blir ju färre och färre jobb där en sådan bil kan motiveras utifrån jobbets karaktär. De flesta möten sker digitalt numera och många företag har begränsat möjligheten att ens åka bil på affärsresor. Jag jobbar i offentlig sektor t ex, och vi ska i första had åka tåg i tjänsten.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu måste du väl ändå ha råkat missta en månadssiffra för helår. Det nyregistrerades strax under 300.000 bilar både 2022 och 2023.
Nja, jag missade att Mars månad av nån anledning var förvalt här...
https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar

Så när jag bara ändrade år från 2024 till 2023 så visades siffrorna för mars månad och inte hela året som jag trodde.

När jag väljer hela året blir det 244 577 för juridiska personer och 97 258 för fysiska, totalt 341 835. Och då är det snarare 1/4 fysiska personer än 1/3.
 
N Nerre skrev:
Och då är det snarare 1/4 fysiska personer än 1/3.
Ok, så jag hade ungefär rätt och du exakt fel.
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, kanske borde man i alla fall räkna bort alla barn när man räknar så. Att exkludera dem som inte har bil tycker jag dock vore fel. Flera av dem avstår säkert just för att de inte har råd med bil alls.
Kanske ta bort alla utan körkort
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok, så jag hade ungefär rätt och du exakt fel.
Eh, jag skrev att en majoritet av nya bilar säljs till juridiska personer, d.v.s företag. Och 70-75% är väl en majoritet?

Men, det slår mig nu att jag missade ju att filtrera på personbilar där också.... Så det är lastbilar i de där siffrorna.
 
N Nerre skrev:
Eh, jag skrev att en majoritet av nya bilar säljs till juridiska personer, d.v.s företag. Och 70-75% är väl en majoritet?

Men, det slår mig nu att jag missade ju att filtrera på personbilar där också.... Så det är lastbilar i de där siffrorna.
Ja, men privatleasingbilar ägs ju av ett företag.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Då är det någonstans runt 1/3 av de nya bilarna som är privatfinansierade och resten tjänstebil/poolbil/förmånabil/personalbil?
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Det jag svarade på var ju alternativet att inte ha nån bil alls?
Ja.. och ... ?!
Det är ju ett alternativ för många.

Och detta spår började ju med att vara utan bil kan vara privatekonomiskt gynnsamt för många.
Håller du med om det, eller inte?
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och detta spår började ju med att vara utan bil kan vara privatekonomiskt gynnsamt för många.
Håller du med om det, eller inte?
Jo, för den som bor i lägenhet i stan. Det är ju redan ett välkänt faktum att många som bor så inte ens har körkort.

Vilket på sikt tydligen anses problematiskt för transportnäringen.
 
Mikael_L
J jocke31 skrev:
Jag skulle säga att det är rätt många. Inte minst för att nya bilar är såpass dyra. Och dessa privatleasingbilar hamnar ju som ägda av företag i statistiken.
När man läser i olika elbilsforum så är det väldigt många som leasar sina bilar privat.
Visst kan det böi dyrare i vissa fall, men samtidigt så behöver man inte bry sig om värdeminskning, vilket är rätt skönt på en osäker andrahandsmarknad. Och så är service oftast gratis, och dessutom så ingår även försäkring i priset.
Vi har tidigare ägt våra bilar men valde att istället leasa båda bilarna privat bl a av skälen ovan.

Däremot så torde förmånsbilar utgöra en minskande skara. Det blir ju färre och färre jobb där en sådan bil kan motiveras utifrån jobbets karaktär. De flesta möten sker digitalt numera och många företag har begränsat möjligheten att ens åka bil på affärsresor. Jag jobbar i offentlig sektor t ex, och vi ska i första had åka tåg i tjänsten.
Samtidigt har det väl blivit ett visst ökat intresse för att ha elbil som förmånsbil, för att man kan få skattefri ersättning för bränslet som överstiger elkostnaden.
Dvs, om man laddar hemma så tjänar man mer pengar ju mer man kör.
Ja, så har jag fått för mig i alla fall, jag kan inte detta så bra, utan detta är vad jag hört.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jo, för den som bor i lägenhet i stan. Det är ju redan ett välkänt faktum att många som bor så inte ens har körkort.

Vilket på sikt tydligen anses problematiskt för transportnäringen.
Och en massa andra också, väl?

Varför skulle det vara "problematiskt för transportnäringen"?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Samtidigt har det väl blivit ett visst ökat intresse för att ha elbil som förmånsbil, för att man kan få skattefri ersättning för bränslet som överstiger elkostnaden.
Dvs, om man laddar hemma så tjänar man mer pengar ju mer man kör.
Ja, så har jag fått för mig i alla fall, jag kan inte detta så bra, utan detta är vad jag hört.
Ja, man får 9,50kr/mil skattefritt.
Så laddar man hemma tjänar man troligtvis på det.
Laddar man publikt så är det i princip jämt ut, eller en förlust, beroende på förbrukningen och priset vid laddstolpen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.