Ser att de har ett explicit undantag i reglerna för just vattenskada som beror på läckande yttertak. Undrar om det gäller samma sak för bostadsrättstillägg i andra bolag.
 
H hempularen skrev:
Ser att de har ett explicit undantag i reglerna för just vattenskada som beror på läckande yttertak. Undrar om det gäller samma sak för bostadsrättstillägg i andra bolag.
Jag har stridit mig blodig både mot föreningen och LF, men ingen tar ansvar. Hade ett tag funderingar på att dra in en jurist men jag vet inte om det ger något. Man kan ju tycka att det är föreningens ansvar i det här fallet, men de menar på att de inte har misskött underhållet. Vi har även ett takfönster som läcker emellanåt och även där menar Riksbyggen som som är förvaltare att det är bostadsrättsinnehavarens ansvar att underhålla fönster trots att det är läckage utifrån taket. Både förening och försäkringsbolag gör allt i sin makt för att slingra sig undan.
 
  • Arg
Mannhem
  • Laddar…
BirgitS
H hempularen skrev:
Ser att de har ett explicit undantag i reglerna för just vattenskada som beror på läckande yttertak. Undrar om det gäller samma sak för bostadsrättstillägg i andra bolag.
Det undantaget brukar väl finnas i villaförsäkringar också, typ utifrån inträngande vatten.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Det finns olika delar i försäkringsvillkor som tillämpas.

Oftast ersätter en försäkring med ”Bostadsrättstillägget” skador relaterade till vatten från ”Trycksatta ledningar”

Är det däremot läckage från tak, väggar etc. Kan man fråga sig ifall det är föreningen som då brustit i sitt underhållsansvar och därmed orsakat skadorna och bör oftast vara ansvariga för att återställa.

I ditt fall, läckage från en granne som orsakat skador. Grannen bör på något sätt ställas till svars. Föreningen har ett fortsatt ansvar att riva upp och se till att det är torrt men mer än så gör dom nog inte.

Vad gäller försäkring. Teckna med IF, Länsförsäkringar eller annat vettigt bolag. Du vinner inget på att ha samma bolag. I framtiden har du rätt att anmäla en skada på ditt tillägg till respektive bolag (föreningens och ditt privata) och se hur dom väljer att agera - Du kan då välja att gå vidare med den part som hjälper dig bäst.

Med detta sagt det är värt den extra hundralappen eller två med eget bostadstillägg oavsett om föreningen har detta.
Spelar ingen roll om skadan orsakats av grannen så länge denna inte varit osktsam, typ satt igång fyllning av badkaret sen somnat på soffan.
Ts har inte vad jag kunnat läsa skrivit hur skadan uppstått, kan ju vara ett gammalt rör som brustit i golvet hos grannen.
Skulle det vara med uppsåt eller oaktsamhet kan det bli skadeståndsanspråk mot grannen som får ta detta via sin hemförsäkringen ansvars del.


Var och en om det är 1 eller 2 eller fler grannar får via sin försäkring lösa delarna som berör lägenheten man nyttjar(ytskikt och fast inredning).
Föreningen åtgärdar allt innanför det.

https://www.familjensjurist.se/frag...aldersavdraget-vid-vattenskada-i-bostadsratt/
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det undantaget brukar väl finnas i villaförsäkringar också, typ utifrån inträngande vatten.
Jo men då har man själv som ägare en möjlighet att hålla taket väl underhållet, eller välja att vänta tills man får en vattenskada (kan vara billigare att ta en skada, än att lägga om ett tak 20 år för tidigt). I bostadsrättsföreningen har inte en enskild medlem någon möjlighet att säkerställa att taket är väl underhållet.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vore mycket intressant att få det rättsligt prövat om skada från ett läckande tak i en bostadsrättsförenings hus är ger skadeståndsansvar. D v s att föreningen har varit oaktsam eller vårdslös när de inte har låtit renovera sitt gamla tak i tid utan istället har låtit det förfalla över sin tekniska livslängd. Lite samma diskussion som med förening som lämnar gamla avloppsrör och inte genomför stambyte i tid. Två mycket vanliga scenarier där bostadsrättsföreningar låter sina byggnader förfalla med rätt stora ekonomiska risker för enskilda medlemmar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Kan berätta en historia från den här föreningen och som då handlar om ett hus från tidigt 60-tal och där stuprören går inuti ytterväggarna. Kring 2009, innan vi flyttade in, så gick ett sånt stuprör sönder varpå regnvattnet gick in i lägenheterna bredvid röret och förstörde delar av deras kök. Så som har beskrivits i tråden ville inga försäkringsbolag ersätta skadorna, vare sig föreningens eller de boendes bostadsrättstillägg pga. villkoret med utifrån inträngande vatten. Föreningens försäkringsbolag ville inte heller betala ut något skadestånd då underhåll av rören var inlagda i underhållsplanen några år senare (när de skulle vara 50 år gamla). De boende gick samman och drev frågan i något organ (tingsrätt eller något liknande) utan att få rätt till skadestånd av föreningen.

Jag kan ha missförstått något eller minnas fel i detaljer i och med att jag bara har hört det återberättas.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vore mycket intressant att få det rättsligt prövat om skada från ett läckande tak i en bostadsrättsförenings hus är ger skadeståndsansvar. D v s att föreningen har varit oaktsam eller vårdslös när de inte har låtit renovera sitt gamla tak i tid utan istället har låtit det förfalla över sin tekniska livslängd. Lite samma diskussion som med förening som lämnar gamla avloppsrör och inte genomför stambyte i tid. Två mycket vanliga scenarier där bostadsrättsföreningar låter sina byggnader förfalla med rätt stora ekonomiska risker för enskilda medlemmar.
Inte exakt likadant fall. Varit med om en fasad/putsskada utanför fönsterpartier i en BRF. Vatten, smält snö vid blåst trängde igenom och orsakade skador innanför på fönsterkarm osv med fukt involverat. Inget försäkringsbolag tog tag i detta. Varken föreningens (Bostadsrättstillägget) eller den boendes egna då anmälan gjordes.

Förvaltaren rekommenderade att föreningen utförde reparationer då man dessvärre brustit i sitt ansvar för löpande underhåll och hållit fastigheten tät.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hade vattenläcka hos mig som jag själv ”orsakade”

Ett akvarium på 650liter som sprang läck i vardagsrummet. Efter 12h som började det regna hos grannen. Jag betalade självrisken och grannen betalade inget vad jag vet. Vi båda fick boende på hotel i 4 mån.
Låter fint. Vilket bolag löste det så bra?
 
M Mannhem skrev:
Vad gäller vid vattenskada om grannen ovan skadar mitt badrum oavsiktligt? Bostadsrätt. Ska teckna hemförsäkring. Huset är 10år. BRF-förs finns.

Svårt att få svar från försäkringsbolag. Svarar bara: Ersättes inte!
Börja med attta reda på vem som ansvarar för tätskiktet, är det föreningen eller den enskilde medlemmen?
Vad står i stadgarna?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att försäkringsbolagen gör ju det.
Det gör dom inte. Bolagen försäkrar inte heller din bil, båt, hus, katt om inte du ner om att bli försäkrad
 
Claes Sörmland
Poängen var alltså att försäkringsbolag generellt inte säljer försäkringar som omfattar skada från inträngande vatten utifrån på byggnader. Man kan ju betrakta det som ett krasst ekonomiskt övervägande av försäkringsbranschen men jag gissar att utgångspunkten är en annan - att ägare av byggnader förväntas underhålla den till den nivå att vatten utifrån inte tar sig in. Samma krav som finns i PBL på byggnaders ägare. Bristande underhåll är ingen olyckshändelse.

Och om detta är den syn vi har kollektivt i samhället så är det rimligt att anta att den synen också kommer att vara avgörande i tingsrätten när man hamnar där med sitt skadeståndsanspråk mot bostadsrättsföreningen p g a skada av inträngande vatten där taket inte har underhållits i tid.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
E El oso skrev:
Börja med attta reda på vem som ansvarar för tätskiktet, är det föreningen eller den enskilde medlemmen?
Vad står i stadgarna?
Riksbyggens stadgar, utdrag:
För reparationer på grund av brand- eller vattenledningsskada svarar bostadsrättshavaren endast om skadan uppkommit genom egen vårdslöshet eller försummelse eller ...... etc

Bostadsrättshavarens ansvar: ytskikten samt underliggande skikt som krävs för att anbringa ytbeläggningen på ett fackmannamässigt sätt på rummens väggar, golv och tak samt undertak ... etc
 
M Mannhem skrev:
Låter fint. Vilket bolag löste det så bra?
Folksam.

Har hemförsäkring stor och villaförsäkring stor.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Som vanligt spårar tråden som börjat med läckage från ovanliggande lägenhet till att omfatta massor av annat som TS inte frågat om.
Att ställa frågor om ansvar och försäkringar bör/skall man göra genom att studera bostadsrättsföreningens stadgar och ställa frågor till styrelsen om föreningen har kollektivt bostadsrättstillägg.
Generellt så har en bostadsrättsförening ansvar över allt som inte går att se med ögat, alltså det som gör att huset fungerar.
Bostadsrättshavaren ska genom att underhålla sin lägenhet se till att inte skador sker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.