Hej!

Jag har en oljepanna men pelletsbrännare på.
Det går åt ca 1500kg pellets i månaden.
pellets har ett energi innehåll på 4,8kW/kg

Skulle det löna sig att skaffa bergvärme istället?

någon som kan det här med att räkna på bergvärme?
 
En enkel uträkning för bergvärme är:
Investeringskostnad/beräknad livslängd+värmeförbrukning (kWh)elpris (inkl. nätavgift)/verkninsggrad i pumpen.

Ex.
Investeringskostnad: 150000 kr
Livslängd: 15 år
Elpris: 1,40kr/kWh
Värmeförbrukning: 20000 kWh
Verkningsgrad: 1:4 (dvs för varje kWh du stoppar in i pumpen får du 4 kWh väme tillbaka)
150000/15+20000*1,40/4=
10000 (årlig avskrivning på anläggningen)+7000 (rörlig kostnad)=
17000 kr i uppvärmningskostnad/år.
Detta räknar man sedan mot sin nuvarande uppvärmningskostnad och kan då räkna ut hur lång återbetalningstid det är på investeringen.

Din kommunala energirådgivare kan hjälpa din med dina egna värden.
 
Värt att fundera på är väl också vad man tror kommer att hända med el respektive pelletskostnaderna i framtiden.
Kommer pellets at fortsätta öka i pris lika mycket som de senaste åren så lär det blir dyrt att elda med dem.
Kommer elpriserna att stiga ytterligare?
Bekvämlighet, en fungerande värmepump tar mindre plats och skitar inte ned och kan man i princip ignorera, den gör sitt jobb utan ingrepp.
 
Dessutom håller en pelletspanna källaren torr och genomluftad. Många glömmer källarens inneklimat när de installerar värmepump och blir förvånade när möglet och fukten börjar krypa längs väggarna.
 
slaskman skrev:
Dessutom håller en pelletspanna källaren torr och genomluftad. Många glömmer källarens inneklimat när de installerar värmepump och blir förvånade när möglet och fukten börjar krypa längs väggarna.
Nja, så allvarligt är det nog inte. Däremot så ska man se till att komplettera med element i pannrummet om det saknas och när man tar bort pannan. Temperaturen i källaren regleras med elementen till den nivå man önskar, en panna värmer till den nivån som dess isolering släpper igenom vilket kan innebära högre temperatur än man behöver.
Ventilation är heller inga problem.

När vi valde bergvärme så var det en kalkyl som gav x kronor i besparing och bekvämlighet som avgjorde, samt att vi frigjorde pannrummet till annat ändamål. Värmepumpen hamnade i ett hörn i tvättstugan.
Hur du sedan värderar bekvämlighet och ev. ett mera användbart utrymme kan du bara själv avgöra. För vår del var jag själv nöjd med den besparing som kalkylen gav och nu 7 år senare har värmepumpen gjort en besparing av ca 15m3 olja av de tidigare17,5m3 som huset drog (2,5 har jag tagit bort pga av lite högre elförbrukning). Det är bara att räkna och hela arrangemanget kostade totalt 105" och i detta ingick dessutom borttagande av panna, oljetank, upprensning av värmerör då pumpen flyttades till tvättstugan och så lite nya vattenrör i tvättstugan + en blandare till tvättho, dvs en fullt färdig installation.

Redigerat: Glömde tillägga att vi tidigare körde med en blandning av el/olja och olja endast under de kallaste månaderna nov-mars. Därav den mindre ökningen av el då pumpen sparar el under resten av året då vi tidigare körde elpatroner.
 
H
Du har ett stort enegibehov som gör att du snabbt tjänar in en investering i bergvärme. Finns ingenting som talar till pellets fördel i det här fallet.
 
holmertz skrev:
Du har ett stort enegibehov som gör att du snabbt tjänar in en investering i bergvärme. Finns ingenting som talar till pellets fördel i det här fallet.
Men nu har ju Mb_Star redan pelletseldning. Då tar det väl betydligt längre tid att tjäna in en investering i bergvärme (om han ens gör det)? Det är ju annat om man byter från olja eller el.

http://www.nibe.se/direkt/Uppvarmni...lan-bergvarme-pellets-fjarrvarme-el-och-olja/
 
Tack för alla svar !

Jag köpte fastigheten för lite drygt ett år sen och pelletsanläggningen var installerad ganska precis 1 år innan köpet.

Ser ingen fördel att använda pannrummet till annat då huset endå är stort och källaren där pannan står är på 250kvm.
tvätemot så tycker jag pannrum är varma och mysiga och jag brukar ofta öppna luckan på pannan för att se det brinna där inne. =)


Pannan är en gammal grön sak säkert från 60talet, pelletsbrännare + pellistore kommer från janfire och klarar 23kw max.

Ett års uppvärmning kostar strax under 30 000kr med dom pelletspriser som råder idag.

Varmvattnet kommer från pelletspannan, det är ju bra iallafall.

Det jag tycker är jobbigt är att hämta dessa jättesäckar och sen bära in skiten.

Jag är en sån som gärna investerar för att minska månadskostnader....


Mvh Martin
 
H
Faidros skrev:
Men nu har ju Mb_Star redan pelletseldning. Då tar det väl betydligt längre tid att tjäna in en investering i bergvärme (om han ens gör det)? Det är ju annat om man byter från olja eller el.
Inte så stor skillnad. Pelletsbrännare i en gammal kombipanna är en billig nödlösning. Vill man köra år efter år på det viset så blir det dyrt i längden. Då inte inräknat att man inte kan åka ifrån huset på vintern. Stora argumentet mot bergvärme i en vanlig villa är den stora investeringskostnaden. Här är årskostnaden för pellets omkring dubbelt så stor som i en vanlig villa så investeringen går snabbare att tjäna in. Brännaren går att sälja på Blocket för 8-9000:-
Vad händer när den gamla pannan ger upp? Snabbt måste en ny panna in till en kostnad av 50-70 tusen, vill man ha ett bekvämt pelletssystem så kostar det ändå mer. Då är man verkligen inne i en återvändsgränd med dyra investeringar i en i grunden olönsam pelletsuppvärmning.
Varmvatten på sommaren är ett annat problem. Köra pellets hela sommaren för att få varmvatten är dyrt och ett stort enegislöseri. Där bör man komplettera med en elektrisk varmvattenberedare.
Sotnings och brandsynsavgifter på ca 2000:- per år ska man inte heller glömma om man eldar med pellets.
 
om du har 620kvm så blir nog en rejäl pump och ett? djupt hål så investerningskostnaden för bergvärme blir nog rejäl. Men om du inte gillar att hålla på med pellets så är det bara att byta.
Pellets priserna har ju inte direkt gått ner på sistonde.Men det gör nog inte el priserna heller...
 
Tack för bra svar!

Spar man mer i längden på att göra 2st borrhål ? eller är det ett måste pga husets storlek ?

antar att det finns olika storlekar på värmepumpar... skiljer priset mycket mellan olika storlekar?
 
du komer snabt tjäna in en bergvärme anläggning, förutsatt att dit radiatorsystem är rätt dimensionerat.
stor energi förbrukning = snabt intejänad investering
 
Mb_Star skrev:
Tack för alla svar !
Jag köpte fastigheten för lite drygt ett år sen och pelletsanläggningen var installerad ganska precis 1 år innan köpet.

Pannan är en gammal grön sak säkert från 60talet, pelletsbrännare + pellistore kommer från janfire och klarar 23kw max.

Ett års uppvärmning kostar strax under 30 000kr med dom pelletspriser som råder idag.


Det jag tycker är jobbigt är att hämta dessa jättesäckar och sen bära in skiten.

Mvh Martin
Hmmm Jättesäckar??
Pellistore är ju ett bulkförråd så då ska man inte behöva bära nått...
En ny panna sänker du förbrukningen troligen med 15-20% o det blir inte mycket jobb då men driftskostnaderna är ändå billigare med VP förutsatt att du har ett lågtemp system....
 
2an skrev:
Hmmm Jättesäckar??
Pellistore är ju ett bulkförråd så då ska man inte behöva bära nått...
En ny panna sänker du förbrukningen troligen med 15-20% o det blir inte mycket jobb då men driftskostnaderna är ändå billigare med VP förutsatt att du har ett lågtemp system....

Det är mycket dyrare att köpa direkt från lastbil.
min årskostnad på pellets är låg pga bra pris på pellets och att jag hämtar den själv.

Firman som levererat pelletsbrännaren ville sälja en ny panna till mej så han skulle mäta verkningsgraden och visa hur mycke bättre nya pannan skulle vara... men gammelpannan hade en verkningsgrad på 86% efter mätningen och en ny panna kunde som bäst hamna på 90% så det verkade inte vara någon större ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.