Detta är läget.

Min bror övertog gården för 20 år sedan där jag växt upp på landet.
Nu kan jag tänka mig att flytta tillbaka till dalarna.

Det finns en åker som är rätt plan.. för att sedan ha en kraftig sluttning åt söder nära kanten.
Ett toppen läge att ev bygg ett hus med soligt läge, dessutom med kvällssol flera km åt väster.
(skulle helt sonika stycka av hela åkern ca 30.000kvm)

aker.gif

Problemet är de där små "R"en inom parantes... vad kan det tyda på?
Höjdlinjen vid det tänkta huset är inte märkbar.. däremot är det en kraftig sluttning med 10m höjdskillnad just vid r-linjen
Jag har gått, plöjt och harvat upp och ned på den åkern, och lekt med pulka där på vintern sedan jag var liten och har aldrig sett något.. ja menar vad kan finnas mitt på en leråker?
(Vet inte vad det större R:et i skogen mitt emot den lilla dalen är heller)
Innan jag går och kastar pengar på Lantmäteriet... vad skulle det hypotetiskt vara i södra dalarna på gränsen till västmanland?
Och tror ni det är kört att få byggnadslov för min blåa rektangel?
 
(R)= "Fast fornlämning utan synlig begränsning"...
 
Fotografen skrev:
(R)= "Fast fornlämning utan synlig begränsning"...
Mm.. och vad är det på ren svenska? :confused:
Fast? Kommer ihåg att jag möjligen har plockat lite sten på den åkern som man plöjt/harvat upp... men det har jag å andra sidan gjort på alla andra åkrar också... som inte har i närheten av några små r.

Inte mycket till fasta fornlämningar här kan jag lova... inte efter att jag dragit över med den 6 skäriga plogen efter Deutzen i alla fall :D

Har säkert varit åker här de senaste 300 åren minst... så det lär ju varit väck de sista 100 åren... var först för ngt år sedan sedan man fick internet som vi märkte att Fornminnes r..en fanns där vi har då inte märkt nått annars trots att gården varit 60år+ i släktens ägo

aker2.gif
 
Med maximal otur som kommer länsantikvarien kräva att det görs en utgrävning innan du får bygga på R.en. Utgrävningen får du bekosta och detta gör att det i praktiken är omöjligt att bygga där.

En granne till mig råkade nyligen ut för detta.
 
Hemmakatten
Även om du andypandy inte har märkt av några fornlämningar, så har uppenbarligen Länsstyrelsen gjort det. Och det kan inte vara så länge sedan utan under 1900-talet.
 
Mikael_L
Det är väl länsstyrelsen som handhar dessa ärenden, inte lantmäteriet. Jag tycker du ska kontakta dom, för jag tror dom har registrerat vad varje sådant litet R på kartorna har för konstaterade eller misstänkta fornlämningar.
Jag tror inte att denna upplysning kostar något, passa också på och fråga om dom tror det kan vara några problem att bygga 20 meter ifrån platsen.

Jag tror att det som är "omöjligt" är att bygga rent ovanpå fornlämningar, eller förstöra dom med mark och byggarbeten. Men att försvåra allmänhetens tillgänglighet kan nog också ibland bli en stötesten.

Egentligen kan jag inte så mycket om detta. Men för ett par år sedan spekulerade vi lite på en fastighet som det var några R inritade på. Det var tydligen lite skålgropar på ett stort flyttblock.
Jag undersökte det hela så pass långt att jag tyckte mig ha förstått att det förmodligen inte skulle vara några problem att bygga, bara huset kom en betryggande bit ifrån fornlämningen, typ 10 meter+ ifrån.

Men i slutändan blev det ändå inget köp, av andra skäl, så jag har aldrig fått klarhet i om vi kunnat fått några problem ändå.
 
Att åkern är plöjd spelar liten roll i sammanhanget, de allra flesta kända förhistoriska boplatser ligger i plöjd åker. Vid arkeologiska utgrävningar gör man som regel så att man banar bort det kringrörda ploglagret, och direkt under det finns resterna efter alla nergrävda anläggningar kvar. De mer ytligt liggande fynden kan vara kringrörda, men bevarade.

Men du ska absolut lägga fram problemet för Länsstyrelsen, kanske de kan hjälpa dig att hitta en lösning ändå. I vissa fall kan man ju få tillstånd att genomföra (och bekosta) en slutundersökning (d.v.s. undersöka, dokumentera och ta bort fornlämningen) och i andra fall kan det gå att justera planerna så att hela eller större delen av fornlämningen kan ligga kvar, och huset byggas intill. Hur som helst måste du ha tillstånd av länsstyrelsen, så det är rätt ände att börja i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.