Hej,
Har flyttat in i en bostadsrätt med uteplats. Och i ena hörnet så står ett träd och under det är det inget gräs.
Är det någon som har något tips hur jag skall göra för att få gräs över även den ytan.

Tacksam för tips. 🙂
 
  • Uteplats med ett träd i hörnet och en kal markyta där gräs saknas, intill ett rött plank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@
L Ludde67 skrev:
Hej,
Har flyttat in i en bostadsrätt med uteplats. Och i ena hörnet så står ett träd och under det är det inget gräs.
Är det någon som har något tips hur jag skall göra för att få gräs över även den ytan.

Tacksam för tips. 🙂
Tja....ta bort trädet? Eller strunta i gräsmatta. Lägg marksten i ett snyggt mönster och ha vilstol eller matbord där . Eller är problemet att tomten lutar och att det blir surt där? (Svårt att se på foto)
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Tja....ta bort trädet? Eller strunta i gräsmatta. Lägg marksten i ett snyggt mönster och ha vilstol eller matbord där .
Tack. 🙂
Det är rätt begränsat vad som går att göra då det är en bostadsrätt och egentligen föreningens gräsmatta.
Så trädet rår jag inte på.
Helst vill jag bara få till en gräsmatta om det är möjligt.
Men ska fråga om jag kan lägga marksten där om det inte går att få till gräs.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Lägg flis. Då kommer det garanterat växa in gräs vare sig du vill eller inte. 😎
 
  • Gilla
Ludde67 och 1 till
  • Laddar…
U
Brukar du kratta upp alla löv på hösten?
Du kan ju dressa och så lite gräs för att se om det tar sig först innan du köper massa sten.
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
Flis/täckbark är en variant. Att lägga på ett lager jord och antingen sätta marktäckare som tål skugga eller en gräsblandning avsedd för skuggiga och torra förhållanden en annan. Har man marktäckare så kör man sedan ett lager flis/täckbark runtomkring plantorna.
Sten över trädets rötter är nte så lyckat.
 
  • Gilla
Ludde67 och 1 till
  • Laddar…
Inget optimalt ställe för gräs ser det ut som, sen om tidigare ägare inte räfsat och skött om gräset så det har legat mycket löv varje höst så gör det inte saken bättre.

Jag skulle ta nu när det blir lite varmare en ordentligt tur med räfsan, gärna med fjädrande stålpinnar över hela gräsmattan och sen topdressa allt och stödså och dom kala fläckarna blir det som lite av en ny sådd.

Välj en tålig blandning, typ skugga från skånefrö som har fårsvingel i sig.
Sen är alltid skuggiga utsatta lägen känsliga så lite extra näring någon gång per år är att föredra.
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Lägg flis. Då kommer det garanterat växa in gräs vare sig du vill eller inte. 😎
Först tänkte jag att du menade träflis. 🤣
Sen trillade poletten ner.
 
L Lutte skrev:
Inget optimalt ställe för gräs ser det ut som, sen om tidigare ägare inte räfsat och skött om gräset så det har legat mycket löv varje höst så gör det inte saken bättre.

Jag skulle ta nu när det blir lite varmare en ordentligt tur med räfsan, gärna med fjädrande stålpinnar över hela gräsmattan och sen topdressa allt och stödså och dom kala fläckarna blir det som lite av en ny sådd.

Välj en tålig blandning, typ skugga från skånefrö som har fårsvingel i sig.
Sen är alltid skuggiga utsatta lägen känsliga så lite extra näring någon gång per år är att föredra.
Tackar. Skall ta och göra ett försök med detta. Hoppas på gott resultat. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.