Hej!

Vi håller på att renovera ett badrum och har kommit så långt att vi fått en första ritning med förslag. Vi tycker det ser bra ut men är inte helt säkra ännu, främst när det gäller duschen. Hur hade ni gjort med duschen här? Ett alternativ vi funderat på är att göra hela vänstra väggen till dusch och ha krokar för handdukar inne i duschen, men den kanske är för liten för det och att handdukarna blir blöta? :)

Det är första gången vi renoverar badrum så tar tacksamt emot alla tips och input på ritningarna!
 
  • 3D-ritning av ett hörnduschutrymme med glasdörr och kaklade väggar i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av modernt badrum med duschkabin, toalett och handfat med spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett badrum med måttangivelser, föreslagen placering för toalett, handfat och dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MItt duschrum är litet och jag har därför endast en glasvägg i hörnan och draperi istället för dörr vilket känns rymligare när man duschar. Hängare/krokar inne i duschutrymmet är inte lämpligt även om utrymmet är större.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Draperier istället för glasväggar/glasdörrar, eventuellt en kort glasvägg mot tvättstället, men det kan vara "jobbigt"/"trångt" med en vägg precis inpå tvättstället.

Varför vägghängd toa när stativet tar utrymme i rummet?
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Draperier istället för glasväggar/glasdörrar, eventuellt en kort glasvägg mot tvättstället, men det kan vara "jobbigt"/"trångt" med en vägg precis inpå tvättstället.

Varför vägghängd toa när stativet tar utrymme
Demmpa Demmpa skrev:
Draperier istället för glasväggar/glasdörrar, eventuellt en kort glasvägg mot tvättstället, men det kan vara "jobbigt"/"trångt" med en vägg precis inpå tvättstället.

Varför vägghängd toa när stativet tar utrymme i rummet?
Stort tack för tips!
Stort tack för tips!!

Vägghängd toalett tar egentligen inte mycket mer yta än en stående eftersom vattenbehållaren ändå ska vara någonstans, enda skillnaden är att på en vägghängd toalett är den inbyggd. Rummet upplevs också luftigare när golvytan är så fri som möjligt men så är det ju en smaksak också såklart :)
 
1 16386 skrev:
Jag tycker det ser bra ut. Tycker dock att ni ska gå på vikdörrar (t.ex. [länk]) när utrymmet är så pass tight.
Tack!! Exakt de där har vi faktiskt kikat på. Skönt att kunna vika bort dem helt och hållet när duschen inte används. :)
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Varför vägghängd toa när stativet tar utrymme i rummet?
Det var också min reflektion.

Det finns ytterligare en nackdel ... om man har sällskapssjuk jycke (eller kisse?) och man missat att stänga dörren ordentligt 😅 ... min envisas med att puffa upp dörren och sittandes når man inte att stänga den ... konventionell toa ger mindre insyn. (Händer ofta hos mig 😆.) Nu gäller det mitt enpersonshushåll visserligen.
 
  • Gilla
sopha
  • Laddar…
Jag hade valt dörrar man kan knuffa ihop då man inte duschar.

Visst dom kanske inte är dom snyggaste och duschen blir mindre men dom är f* bra när det är trångt.
 
  • Gilla
sopha
  • Laddar…
@sopha rita upp rummet skalenligt på ett rutat papper (5*5 mm), rita sedan upp inbyggnadstoa, traditionell toa, tvättställ, dusch skalenligt på annat rutat papper och klipp ut. "Pussla" sedan med massor med olika placeringar. Man kan tex placera toan 45⁰ vinkel i ett hörn.
Tänk även på var ni vill ha toapappershållaren, bakom ryggen är jobbigt, står toan för nära en sidovägg så känns toan inklämd, etc.
 
  • Gilla
sopha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.