K
Themopoolen är byggd, och nu ska trädäcket dit. Består av cellplastblock fylld med betong. Sista 40cm av Themopoolen är ovan mark, och tanken var att fästa bärlinan (45x195) för trädäcket i betongen. Nackdelen blir att cellplasten på utsidan är 5cm tjock så dels måste skruvarna vara extremt långa för att fästa ordentligt i betongen och dels så ger det ju upphov till ett böjmoment på skruven så att bärlinan kan säcka ner lite. Sitter bärlinan dikt an betongen kan den inte alls säcka ner på samma sätt. Man kan nästan jämföra det med att sätta 5cm luft mellan betong och bärlina.

Nu är frågan då, om det finns någon nackdel med att ta bort de översta 20cm cellplast på utsidan för att få dit bärlinan dikt an betongen? Har inte hittat någon info om det och pooltillverkarens instruktion är snarare att sätta vertikala reglar under bärlinan som avlastar.

Enda nackdelen jag ev kan komma på är om vatten lyckas ta sig in mellan bärlinan och betongen, och ner till skruvarna så de rostar.. Men har också svårt att se hur 5cm cellplast hade hjälpt med det, för nog hade vatten trängt ner mellan cellplasten och bärlinan ändå…
 
Det är vanligt att man skär bort cellplasten när man fäster bärlinan. All metall kommer vara utsatt oavsett cellplast eller inte, pga varmt och klorerat vatten som är korrosivt, men du kommer ju rimligtvis använda relativt grova skruvförband så det är ju inget som rostar bort snabbt.
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Det är inga problem att sätta bärlinan på cellplasten, finns långa bult att sätta allt med.
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
K
Har expander M10, enligt tillverkaren ska dom klara lasten med god marginal. Men känner ändå viss vilja att gå upp i diameter
 
K
Skulle det verkligen ge så mycket mer att gå upp från M10 till M12? Jag tänkte att man åtminstone skulle ta M16 om man går upp i dimension
 
Jag har använd ovannämda Biltema's M12x180 expanderbult i vår thermopool, som har till och med extra cellplast isolering på utsidan. Funkar kanon!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.