F fribygg skrev:
Nä, men om du satt en pallkrage runt högen hade det varit en kompost och sådana ska ha tillstånd i min kommun
Vissa kommuner har verkligen fångat det där med miljön. Och paketerar det som som en liten fin present Med en fin lapp där det står faktura.
Kommuner som begränsar besöken på tippen Kommer öka besöken på andra ställen som det grönskande stället AB Gröna Skogen
Eller den för mer. stressade Dikeskanten AB.

Den kan hålla nere priserna för att kommunen står för hanteringen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä, men om du satt en pallkrage runt högen hade det varit en kompost och sådana ska ha tillstånd i min kommun
Om man låter äpplena ligga innanför staketet som inhägnar tomten, då? Räknas det också som kompost? Eller måste det vara just en pallkrage som avgränsar komposten mot resten av världen?
 
F frause skrev:
Om man låter äpplena ligga innanför staketet som inhägnar tomten, då? Räknas det också som kompost? Eller måste det vara just en pallkrage som avgränsar komposten mot resten av världen?
Jag har varken avstyckad tomt på eller staket runt min fastighet och har bara läst att kommunen kräver tillstånd, skulle aldrig fundera på att ansöka om tillstånd för min trädgårdskompost på landsbygden.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nä, men om du satt en pallkrage runt högen hade det varit en kompost och sådana ska ha tillstånd i min kommun
Pallkrage, förresten... Det borde ju räknas som en form av förpackning som inte får hanteras hur som helst. Det borde vara lag på att pallkragar ska sitta fast med en plastflärp i pallen så inte folk lämnar dem i naturen hur som helst.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Det finns väl ingen kommun som har förbud mot trädgårdskompost.
Däremot har nog dom flesta tillståndskrav vad gäller kompost av hushållssopor/matavfall.
Så lugna er lite, innan ni springer upp på barrikaderna
 
  • Gilla
Bhp863 och 3 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Det finns väl ingen kommun som har förbud mot trädgårdskompost.
Tillståndskrav på trädgårdsompost, men jag får ju lämna fallfrukten där den faller utan att be kommunen om lov, inte heller är jag skyldig att köra fallfrukten till återvinningen eller lämna den i kommunens gröna påsar för biogasproduktion.
 
P
K Keld skrev:
Det finns väl ingen kommun som har förbud mot trädgårdskompost.
Däremot har nog dom flesta tillståndskrav vad gäller kompost av hushållssopor/matavfall.
Vilket inte heller är så bra genomfört alla gånger. Motiveringen tycks vara att minska förekomsten av skadedjur och reglerna säger att komposteringen måste göras i en "skadedjurssäker behållare". En skadedjurssäker behållare får ha en öppning på maximalt sex millimeter …

I blanketten (webbformulär) finns punkten "Kompostbehållaren är skadedjurssäker*. Svarsalternativen är "JA" och "NEJ".

I "min" kommun måste man tidigare ha tillstånd för hemkompostering för att inte behöva betala för att kommunens sophämtning tömmer ett kompostkärl. Sen nåt år eller så tillbaka så har kommunen dock tagit bort avgiften för kompostkärlet. Hm, jag undrar varför …?
 
K Keld skrev:
Det finns väl ingen kommun som har förbud mot trädgårdskompost.
Däremot har nog dom flesta tillståndskrav vad gäller kompost av hushållssopor/matavfall.
Så lugna er lite, innan ni springer upp på barrikaderna
Ja är redan här uppe! Jag håller på och laddar med kompostjord för de som vågar sig när😋
 
  • Gilla
pelle7250 och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Bråk mellan personal och privatpersoner på återvinningscentral, på grund av felsorterat avfall.

Du kan läsa artikeln här: Felsorterat avfall ledde till slagsmål på återvinningen
Jag har spenderat mycket på dessa återvinningsstationer och min erfarenhet är:
Otrevlig personal.
Okunning personal.
Personalen agerar som poliser mer än att hjälpa till utom när de satt sej för då är de väldigt gemytliga så länge ingen säger något...
Olika regler på olika återvinningscentraler.
Reglerna verkar vara något som personalen på plats just för tillfället tolkar som de tycker.
Och sorterar jag rätt hemma så är det nån ny regel när jag kommer dit...
Dåligt skyltat och det ändrar sej från gång till gång man åker dit,nästan.
Jag vet alla är inte så men majoriteten helt klart.
Detta är tråkigt och medför att mycket blir felsorterat och eldas och slängs där det inte ska.
Tyvärr kan de dock visa fin statistik så inget trycker på våra politiker att agera.

Så skönt att få tala om sina känslor här där i alla fall någon läser det,ha det gott alla byggintresserade:)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
lat och 4 till
  • Laddar…
F
Vi har en återvinningscentral med mycket trevlig och serviceinriktad personal. Man behöver bara skapa ögonkontakt så får man hjälp eller svar på frågor.
Sen beror säkert mycket på ens eget uppträdande också.
 
  • Gilla
Blueztar och 3 till
  • Laddar…
4774
P pmd skrev:
Vilket inte heller är så bra genomfört alla gånger. Motiveringen tycks vara att minska förekomsten av skadedjur och reglerna säger att komposteringen måste göras i en "skadedjurssäker behållare". En skadedjurssäker behållare får ha en öppning på maximalt sex millimeter …

I blanketten (webbformulär) finns punkten "Kompostbehållaren är skadedjurssäker*. Svarsalternativen är "JA" och "NEJ".

I "min" kommun måste man tidigare ha tillstånd för hemkompostering för att inte behöva betala för att kommunens sophämtning tömmer ett kompostkärl. Sen nåt år eller så tillbaka så har kommunen dock tagit bort avgiften för kompostkärlet. Hm, jag undrar varför …?
Och exakt vilka skadedjur finns i ens egna kompost? I våran som är rent matavfall så finns det, lite olika beroende på årstid, huggormar som kläcks lagom till vi tömmer komposten efter ca 1 år (på våren) , därefter under sommaren så vimlar det av flugor runt komposten (hellre där än inomhus), sedermera daggmaskar (väldigt bra nedbrytare så var tacksam om du har det) , en och annan gråsugga kan dyka upp när man lyfter upp behållaren (de är dock under den, inte i den . Så vilka skadedjur pratar de om menar de? Huggormar är hotade så 👍 att de iaf förökar sitt antal varje år i vår kompost torde nästan ge den skyddstatus
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Olika kommuner har olika (märkliga) regler för sophantering. På Gotland t.ex tvingas man betala för sophämtning i fritidshus oavsett om man är där eller inte. I Stockholm och andra kommuner är det obligatoriskt med sopavgift, men då ingår lämning på återvinningsstation i avgiften. Det gör det inte på Gotland utan avgift tas ut vid varje besök. Undra på om folk lockas att istället elda upp det som brinner.
Det ingår väl också i avgiften den fula bruna tunnan de dumpade hos oss. Den har en massa hål så det går inte att ha regnvatten i den. De bruna påsarna sorteras som pappersförpackningar. Har inte kommit på något användningsområde ännu. De brinner nog dåligt.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
4774 4774 skrev:
Och exakt vilka skadedjur finns i ens egna kompost?
Ormar är knappast skadedjur.
Jag tror att möss, och eventuellt råttor, är det man är mest orolig för.
Kanske katter? 🤪🙀
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
4774
P pmd skrev:
Ormar är knappast skadedjur.
Jag tror att möss, och eventuellt råttor, är det man är mest orolig för.
Kanske katter? 🤪🙀
Har du katt kommer du inte ha problem med råttor och möss 😉
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Nä, men med katter. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.