Hej!

Vi bor i friköpt radhus där varje hus äger sin del av taket. Taket är original sen 1983, alltså 41 år gammalt. Det är betongpannor med underlagspapp.

Nu är det så att flera i området tänkte gå ihop för att byta tak, dock är det utspritt på gatan och ingen från vår länga. Har pratat med mina grannar och de verkar vilja avvakta.

Som jag förstått är tekniska livslängden omkring 40 år för tak av denna typ, det kan givetvis hålla mycket längre. Det som oroar mig är att det är fläckar på vinden och något som ser ut som vitt mögel? Vi markerade upp fläckarna för 2 år sen och de verkar inte ha blivit större.

Vi har budgeterat för att byta tak, men det blev lite omständigt när ingen från vår länga ska byta. Vad tycker ni? Bör man byta ändå?
 
  • Fläckar och möjlig mögeltillväxt på undervinden av ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån underlagspapp har du inte, det är bara dina masonitskivor under betongpannorna.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Stefan N Stefan N skrev:
Nån underlagspapp har du inte, det är bara dina masonitskivor under betongpannorna.
Hur vet du det? Jag tycker det ser ut som masonitskivorna är undre delen av luftspalt med råspont ovanför
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nån underlagspapp har du inte, det är bara dina masonitskivor under betongpannorna.
Som jag förstod det är det underlagspapp och råspånt under pannorna till "lilla" taket. Den delen ser man inte underifrån från vinden, så jag har ingen aning om hur det ser ut där under. Här på vinden är det masonitskivor, korrekt. Alla grannar har liknande problem att det läckt vid genomföringen för ventilationshuven.

Takfirman som vi har offert från kommer riva masonitskivorna och byta till råspånt med underlagspapp och nya betongpannor.
 
Redigerat:
MrJay
Ta bort masoniten så ser du hur råsponten ser ut, är det inga läckor ser jag personligen inget behov av att byta ut denna. I så fall hade jag bara bytt underlagspappen och pannorna. Troligen läcker det genom råsponten med tanke på hur masoniten ser ut och då är det bara att byta allt IMHO.
 
MrJay MrJay skrev:
Ta bort masoniten så ser du hur råsponten ser ut, är det inga läckor ser jag personligen inget behov av att byta ut denna. I så fall hade jag bara bytt underlagspappen och pannorna. Troligen läcker det genom råsponten med tanke på hur masoniten ser ut och då är det bara att byta allt IMHO.
Som jag förstod takläggaren så är det bara masonitskivor och betongpannor på taket över kallvinden (firman har bytt många hus i området). Sen har vi ett tak en våning ner över vardagsrummet, där ska det vara råspånt och underlagspapp. Jag skulle kunna gå upp med stege via balkongen och kika hur det ser ut under det taket. Men det är ju fortfarande 41 år gammalt.
 
Eftersom ni har kallvind och kan hålla koll på taket är risken att vänta minimal, ni ser om det börjar läcka. Håll bara koll så att pannorna ligger fint.
 
T topmount skrev:
Eftersom ni har kallvind och kan hålla koll på taket är risken att vänta minimal, ni ser om det börjar läcka. Håll bara koll så att pannorna ligger fint.
Ja, den här delen av taket. Andra delen som man inte ser från vinden ligger över vardagsrummet och det finns andra i området som fått läckage in i vardagsrummet. En bostadsrättsförening med liknande hus bytte allt i somras, runt 140 hus.

Det andra är att vi har en vakumventil från avloppet på vinden, denna ska egentligen ledas ut på taket. Så i och med ett takbyte kan firman göra en genomföring och flytta ut den på taket.
 
Det är dags att byta, men får du inte med närmsta grannarna så hade iaf jag väntat några år till och hoppats att de också vill byta då.
 
S Stensson11 skrev:
Det är dags att byta, men får du inte med närmsta grannarna så hade iaf jag väntat några år till och hoppats att de också vill byta då.
Vår ena granne kommer aldrig byta, går inte att prata med. Det är en rättshaverist som vi inte vill ha att göra med. Andra grannen vill avvakta, men kan lika gärna vänta 10 år till. Vet inte om vi bara vill sitta och hoppas att någon annan ska byta.
Sen har vi två hyresätter i samma länga, de köpte inte ut när det blev friköpt.

Tyvärr ser området ut såhär, vissa har bytt och andra inte. Hade ju varit bäst om hela längan bytte :)
Vi tänker att när firman väl är här och kör så kanske fler i längan hakar på ändå.
 
Redigerat:
Går det upp några väggar ovan taket mellan grannarna eller är hela taket i ett stycke?
 
S Stensson11 skrev:
Går det upp några väggar ovan taket mellan grannarna eller är hela taket i ett stycke?
Det är ett stycke. De kommer eventuellt behöva lägga plåtskarvar. Men firman sa att de skulle försöka göra utan, det är om det blir en diff i slutet de måste göra en skarv.

Vi har fått ett bra pris med rabatt då vi är fler som ska byta i området. Offerten är på 107tkr efter ROT och då har vi gjort tillval som snörasskydd över entrén, skrapa och måla plåtarna vid fönstren och att de fixar genomföringen för vakumventilen.
 
Redigerat:
Är du nöjd med priset så är det kanske lika bra att byta nu iaf, även om det ser tråkigt ut med olika tak. Med de grannarna du har så är det nog lika 😀
 
Z Zaipan skrev:
Hej!
Vi bor i friköpt radhus där varje hus äger sin del av taket. Taket är original sen 1983, alltså 41 år gammalt. Det är betongpannor med underlagspapp.

Nu är det så att flera i området tänkte gå ihop för att byta tak, dock är det utspritt på gatan och ingen från vår länga. Har pratat med mina grannar och de verkar vilja avvakta.

Som jag förstått är tekniska livslängden omkring 40 år för tak av denna typ, det kan givetvis hålla mycket längre. Det som oroar mig är att det är fläckar på vinden och något som ser ut som vitt mögel? Vi markerade upp fläckarna för 2 år sen och de verkar inte ha blivit större.

Vi har budgeterat för att byta tak, men det blev lite omständigt när ingen från vår länga ska byta. Vad tycker ni? Bör man byta ändå?
Det där kan mycket väl vara från när huset byggdes, det är mycket vanligt att det kommer flera rejäla regnskurar som böter ner byggmaterial ibland när skivorna ligger kvar på en pall. Då är det ingen försämring bara estetisk.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det där kan mycket väl vara från när huset byggdes, det är mycket vanligt att det kommer flera rejäla regnskurar som böter ner byggmaterial ibland när skivorna ligger kvar på en pall. Då är det ingen försämring bara estetisk.
Det är från läckage kring genomföringen vid ventilationshuven, alla hus har haft samma problem och allas vind ser mer eller mindre ut såhär. Jag tror dock det åtgärdades när det upptäcktes, var innan vi bodde här.
Så du tycker vi ska avvakta tills det börjar läcka in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.