Går det att göra en grävd brunn badbar genom att fästa en badstege på betonglocket?

Det skulle vara lite mer meningsfullt med bastu om det var möjligt att svalka sig på gården också och det här verkar ju enklare än att gräva damm och hålla på 😁

(Jag skulle givetvis tömma och rengöra brunnen för att förbättra vattenkvaliteten, det jag undrar är mer om det finns några säkerhetsskäl eller liknande att låta bli).
 
  • Öppen grävd brunn med betonglock och synlig vattenyta, omgiven av gräs och löv, möjlig framtida badplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får kolla om brunnsålen vill ha det så.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Är väl lite beroende på hur djupt det är och hur ventilationen fungerar? Är det för djupt och samtidigt dålig ventilation, så finns risken för skadliga gaser och i värsta fall kvävning. Jag vet dock inte var gränserna går ☹️.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är väl lite beroende på hur djupt det är och hur ventilationen fungerar? Är det för djupt och samtidigt dålig ventilation, så finns risken för skadliga gaser och i värsta fall kvävning. Jag vet dock inte var gränserna går ☹️.
Ja, det är ju luftkvaliteten som kan vara bristande. Men en fläkt löser enkelt det om du vill.
 
Intressant tanke.
Hur långt ner i brunnen är vattenytan?
 
Att tänka på:
Slutna utrymmen är tankar, kar, kanaler, filter eller andra lågpunkter där farlig atmosfär kan uppstå och det finns begränsade tillträdesmöjligheter. Det är framförallt brist på syre, kvarvarande ämnen/gaser samt svårigheten vid räddningsinsatser som gör slutna utrymmen till extra riskfyllda miljöer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hur länge sedan är det brunnen användes? För om det är drickbart är det ju absolut badbart.
I övrigt förstår jag inte riktigt frågan. Om vattenytan inte är väldigt långt ner, och vattendjupet är tillräckligt, så går det ju naturligtvis att bada däri. Ska kanske bara varna dig, att det sannolikt är snuskigt kallt. Bara mellan 2-6grader. Men om man bastar går det kanske bra. Men gör det inte ensam. Att få kramp eller liknande nere i en brunn är inte bra, om man inte får hjälp.
Tänk på säkerheten.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Att tänka på:
Slutna utrymmen är tankar, kar, kanaler, filter eller andra lågpunkter där farlig atmosfär kan uppstå och det finns begränsade tillträdesmöjligheter. Det är framförallt brist på syre, kvarvarande ämnen/gaser samt svårigheten vid räddningsinsatser som gör slutna utrymmen till extra riskfyllda miljöer.
Å så ett par bira på toppen av det...

Var det inte i nån italiensk grotta som små hundar kvävdes till döds p.g.a att det ansamlades koldioxid i lågpunkterna?
 
Tack för alla svar! Så här års är det bara ett par decimeter ned till vattenytan, men jag vill minnas att det inte är jättelångt under torrare perioder heller.

Jag tror inte brunnen är helt tät för ytvatten så dricksvattenkvalitet är nog svårt att få utan större insatser, men det är det ju inte i de flesta badsjöar heller.

Det var mest säkerheten jag undrade över. Flera har nämnt syrebrist, men det borde väl inte vara någon fara om man är inom typ en meter från markytan? Tanken är ett snabbt dopp, inte att man ligger i brunnen och guppar.
Så gäller det att den är stabil också, men det borde inte påverkas av att man badar högst upp tänker jag.

Men bra tips att ha sällskap när man tar brunn.
 
S SnyggPer skrev:
Men bra tips att ha sällskap när man tar brbrunn.
Brunnsålen är sällskapet.😎
 
  • Gilla
SnyggPer
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Brunnsålen är sällskapet.😎
Den som bor där eller den man tar med sig i Speedosarna? 🤠
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.