Hej
Jag är på gång att bygga en pergola på våran veranda vi har på baksidan huset, och har läst lite på nätet om hur man gör. Tänkte bygga en pergola som är 3*4 m, med "normala" dimensioner, men undrar lite över det här med fastsättningen av stolparna i golvet/marken.
Har läst nästan överallt att man ska gjuta ner stolparna i marken när man bygger en pergola, och det är något jag inte har möjlighet att göra då pergolan ska stå på det befintliga trädäcket.
Tanken är att använda stolpskor som stolparna ska stå i, som fästs i trallen.

Har någon erfarenheter från pergolas som står på trädäck?
Vad har ni som byggt pergolas alt. har pergolas för synpunkter ang att bygga en pergola på trädäck?
Vill inte riskera att pergolan rasar, så finns det någon som har någon lösning på hur man bygger en stabil pergola på en befintlig veranda så vore det toppen!

Värt att nämna är att pergolan ska stå fristående på trädäcket, den ska inte fästas mot huset.
 
Min första tanke är att det inte låter stabilt med er lösning. Jag skulle partiellt försiktigt lyfta upp trallbrädorna där stolparna skall vara och sätta/gjuta fästen för dessa i marken och foga in trallbrädorna igen. Pergola utsätts lätt för stora krafter.

Hos mig har jag pergola/ramkonstruktion som inte är fästa i huset. Stolparna är knappt 3 m höga fästa med överliggare och med kryssvajrar upptill då huset ligger vindutsatt. Stolparna är gjutna i marken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mk_12345 och 2 till
  • Laddar…
Här ser det ut som de har skruvat fast i trallen med stolpskor.

(hittade bild på FB)
 
  • Trädäck med pergola, möbler och stolpskor synliga i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carlos Sato och 1 till
  • Laddar…
Om du inte tänker fästa ett tak, segel eller spänna upp en duk som vägg är det ju inga krafter att tala om. Vindfånget i några stolpar och ribbor är klart begränsat.

Jag gissar att det vanligaste som drabbar en pergola är en stadig gubbe som mot slutet av en grillkväll lutar sig lite för hårt mot en stolpe, men finns det tillräckliga diagonalstag så ska den nog klara sig. Den lär ju inte lätta från trallen.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Men varför skulle det vara mer krafter om man har väggar och tak på en pergola än på en likvärdig paviljon?
 
En pergola med väggar och tak är väl en paviljong, men jag kanske missförstår dig.

Det jag menar är att en ”ren” pergola utan ditsatta vindfång inte kräver mycket förankring.
 
Det jag menar är att det funkar ju bra med en paviljong, typ den jag länkade till från hornbach, varför skulle en paviljong/pergola byggd i trä behöva mer förankring?
 
Ok, då menar vi nog samma sak - den lär inte blåsa bort även utan entonsfötter.
 
Vi byggde en pergola 4x6 meter på befintligt trädäck (inte riktigt klar på bilden). Förlängde befintliga 95x95 staketstolpar (med jack-i-jack/lim/skruv) och det är hur stabildt som helst. Nu sitter vår såklart fast i väggen också så kanske inte finns den möjligheten för dig... Jag tänker att själva pergolan i sig är ju stabil (med någon snedsträva och så) så kraften lär ju bara vara att den skulle kunna 'resa sig' om man nu har solsegel eller ngt på den.
 
  • En oavslutad pergola byggd på ett trädäck med ljusslingor, möbler och två katter, intill en röd husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Silver86 och 9 till
  • Laddar…
Vi byggde ett altantak/pergola i påskas och fäste det i huset på ena sidan och i stolpskor på andra sidan. Det fungerade kanon.
 
  • Altantak/pergola under konstruktion, fäst vid tegelhus och stött på stolpskor på en träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BP. och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar alla, jag har också tänkt tanken att ta bort trallen och fästa stolparna antingen i bjälkarna undertill eller gjuta dom i marken.
Men om man ska gjuta dom behöver man ta bort rätt mycket trall där den ska stå, och med skruvarna jag dragit trallen med (såna trallskruvar med en centimeter mitt på dom som är extra "räfflade") så kommer mycket trall förstöras och bli obrukbar, därav går det bort för min del.

En pergola borde ju rent teoretiskt klara av att stå fritt på ett trädäck i stolpskor.
Är det av krafter från sidan på konstruktionen som gör att den kan falla ihop /rasa?
Typ om någon lutar sig mot den.
För vindar lär ju blåsa igenom den?
 
B Bubbloor skrev:
Vi byggde ett altantak/pergola i påskas och fäste det i huset på ena sidan och i stolpskor på andra sidan. Det fungerade kanon.
Hej, Detta var en väldigt gammal tråd. Men jag har också som ni en kort bit under själva hängrännan. Vilken dimension har ni på bärlinan? Och har ni fäst med balkskor på den yttre bärlinan också? Tack så länge :) //Anna
 
T
B Bubbloor skrev:
Vi byggde ett altantak/pergola i påskas och fäste det i huset på ena sidan och i stolpskor på andra sidan. Det fungerade kanon.
Vad har ni satt er på för höjd? Har som er låg takfot och funderar på lösningar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.