Skulle behöva lite vettig input från er alla då min skenande renoverings budget gör mig riktigt obekväm - främst då det känns utanför min kontroll och att jag inte kan dra mig ur och få tillbaka vad jag lagt under en försäljning. Tar väldigt gärna emot era tankar och om möjligt något som visar på att det inte är pengar i sjön haha utan att man åtminstone fått valuta på renoverings pengen och att det är rimliga kostnader. P.S. Snälla låt oss inte falla ner i dolda fel tunneln - fine att säga att det är det men vill inte att hela tråden blir en akademisk diskussion som inte hjälper nån :)

Köpte nyligen ett hus och planerade ett par renoveringar - 1 badrum, ny LVVP, måla furu innertak och ta ned ett par väggar. Hade budgeterat 6-800k SEK för detta (600k for arbete och material, och 200k extra om man skulle stötta på problem). I skrivandes stund så har jag lagt 1,7M och har fortfarande en helt utblåst källare (inte planerat), fortfarande gamla elpannan och en förstörd tomt som främst ser ut som en leråker i nuläge - så behövs en extra 600k+ att färdigställa

Så vad hände? Två stora områden som var helt fel utförda och absolut inte förväntade
- Elen var direkt brandfarliga i större delen av huset och krävde att allt togs fram och gjordes om och sen behövdes innertak och väggar återställas nästan i sin helhet. Detta var särskilt frustrerande då fastigheten såldes med "ny eldragning och elcentral" från 2022 --> c.150k på elektriker och 450k på snickare och målare delvis för att öppna upp allt och sen återställa
- Stora fukt, röta och mögel problem i källaren - detta trots att säljaren intygat att inget organiskt material använts mot plattan, inga fuktproblem och att jag betalt för extra kontroll med fuktmätning av besiktningsman. Inga problem hade synts då flera av utrymmena var renoverade samma år som försäljningen och de hade helt sonika sätt upp nya reglar och gips och täkt över härligheten ---> varit tvungen att blåsa ut hela källaren, sanera och fixa flera invändiga problem. Ännu större kostnad då det behövdes troligen den dyraste dränering på jorden då huset är inbyggt i berg, bytte av allt inkommande vatten, avlopp, etc.

Vad har jag fått för dessa 1,7M (gärna om ni har något positivt att säga):
- Dränerat hus och nya inkommande vatten, avlopp och dagvatten från gatan
- Ny el överallt (utom källaren som just nu står helt utblåst)
- Nya ytskikt i större delen av boende ytan (innertak, väggar och lister)
- Tilläggsisolering ryggåstak för 65kvm boyta
- Gått från härlig blandning av laminat till ursprungs plankgolv som har reparerats, kompletterats och slipats
- Öppnat och växlat av mellan kök och matsal
- Klinkers i hall med golvvärme (halva golvet behövde förstärkt bjälklag då säljaren hade gjort lite spännande DIY)
- Nytt badrum på boendeplan med dusch, kommod, WC och tvättmaskin
- Ny hall med dörr till källare (var öppet tidigare men behövde nu kunna stänga av för att kunna flytta in)
- Helt utblåst källare på 70kvm

Skulle gärna få er input på om det är en roughly ok kostnad för arbetet som gjorts hittills - sitter och försöker bestämma mig om jag ska fortsätta med samma firma eller ändra något (dom gör ett bra arbete men som sagt, detta blev mycket dyrare än förväntat och försöker förstå om det är rimligt)
 
RoTe
Lär dig jobba på ditt hus själv. Vanligt folk har inte råd att anlita hantverkare i det här landet.
 
  • Gilla
mnils och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Lär dig jobba på ditt hus själv. Vanligt folk har inte råd att anlita hantverkare i det här landet.
Har en autoimmun sjukdom så största delen av renoveringarna är inte rimliga för mig att göra... alla kan inte "fixa själv"
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Hur kunnig är du då? Det är stor risk att bli lurad av hantverkare om dom inser att man är okunnig och svensk.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du verkar ha köpt fel hus om du tänker leja ut all renovering?
 
RoTe
Alltså endera blev du ju lurad när du köpte kåken eller så lurar dina hantverkare dig nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sjuka pengar. Får ont i magen och då läser jag bara inlägget.

Jag skulle ju aldrig prioritera nya lister så länge det står en elpanna orörd.

Bränna snart 2 miljoner på renovering men uppvärmning blev ogjord?

Vad skulle kosta 600K att återställa nu?
Att tomten ser ut som leråker fixar väl en maskinist grovt på en dag så kan man komplettera med något lass jord/grus.
30-50 tusen?

Är källaren urblåst tolkar jag det som ett skal.
Byt pannan för max 150.

Putsa klart och måla källaren?

Övriga 400K?
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
R
Men snälla,
Du har alltså betalat ut runt 1 miljon mer än budgeterat?
Dra i handbromsen för fan, de BLÅSER dig stenhårt!!

Inte ens dina arbeten du skriver om i början kostar 600-800k.
Nån har insett att de kan mjölka dig på pengar, stoppa nu innan de har sugit ut varenda öre du har.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Gör ett renoveringsuppehåll och lev/njut av det som hittills är gjort. Källaren kan anstå ... springer inte iväg. Sätt in en LLVP om värmepumpen inte installerats än - i värsta fall också billig elvattenberedare tillfälligt så att huset fungerar. Fixa med grävare så att tomten ser vettig ut - om det är så illa. Andas ut ett par år och simma lugnt.

Om arbetet hittills är värt kostnaden kan vi inte sia om - det beror helt på var huset befinner sig (läget/läget/läget och närhet till sthlm/gbg etc) och huspriserna i trakten. Men jag tolkar det som om TS inte sover så gott just nu. Drömmar om det perfekta huset kan lätt bli orealistiska (om man inte bygger nytt själv). Samtidigt är det väl många av oss härinne i BH som erkänner att det finns grejer man borde fixa - så småningom - med huset och att man av ekonomiska skäl får vänta.
 
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Utan att veta hur många m2 yta du renoverat är det omöjligt att svara. Är det 65 m2 är det dyrt, är det 200 m2 är det bra pris. Jag hängde inte med om de 65 m2 är hela boytan eller inte.

Det du verkar göra är en totalrenovering som man kan säga som tumregel kostar 10 000 - 20 000 per m2 byggnadsyta som renoveras. (Inte boyta). Sedan beror det på vad man gör och utvändigt är inte med.

Men vill man låta renovera en villa på 200 m2 totalyta i slitet skick ska man räkna med minst 2 000 000 givet att allt arbete köps in.
 
Redigerat:
Är det normalt att det kostar 450k att göra om alla ytskikt (väggar) på vad det nu är för storlek på boytan (70 kvm?) 😮

150k för ny el är mer än vi betalade för ny el + elcentral på 125+125 kvm hus. De behövde inte riva väggar men enstaka ledningar blev utanpåliggande och de fick göra en hel del hål för att hitta var ledningarna gick. Det var visserligen 2020 och priserna har ju gått upp lite sedan dess.

Resten har jag ingen uppfattning om eftersom det inte framgår vad varje grej kostade. Omdränering, omfattande golvrenovering, badrum och flytt av väggar kan ju springa iväg en hel del beroende på ambitionsnivå.

Som jämförelse kan jag berätta att vår renoveringsbudget var ursprungligen 2 mkr för totalrenovering av 125+125 kvm, beräknat för fyra år sedan. Av den summan var ca 250k marginal för felberäkning och oväntade grejer. Vi fick direkt lägga till 200k för tak som var ”nytt” men helt felgjort, och nu har priserna gått upp så marginalen går åt och vi får säkert lägga till ytterligare minst 250k innan allt är klart. Vi har ingen brådska och gör de flesta ytskikten själva. Vi gör inga större ändringar av planlösningen, bara en liten icke bärande vägg som flyttades i samband med badrumsrenoveringen.
 
Till att börja med blir jag verkligen ledsen när jag läser sådant. I förhållande till din budget så är det hemska pengar.
MEN, för att se det från den positiva sidan har du trots allt fått ganska mycket för pengarna. Listan på utförda arbeten är faktiskt lång, och många förbättringar tycks vara gjorda. Så ur den bemärkelsen har du inte blivit lurad verkar det som. Det är ju säljaren som då lurade dig. Men jag antar att frågan om dolda fel och/eller ersättning från säljaren är överspelad.
Den stora frågan är nog mest hur/om du har råd med detta? Hursomhelst får du nog ta ett snack med byggaren och höra hur han ser på läget. Hur mycket som återstår i pengar och tid. Kanske ska du ta en paus i byggandet, eller behöver du källaren nu?
Som tidugare nämnts så är det hiskerligt dyrt att leja bort allt. Även om man, som du, inte har något val.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
A AG A skrev:
Till att börja med blir jag verkligen ledsen när jag läser sådant. I förhållande till din budget så är det hemska pengar.
MEN, för att se det från den positiva sidan har du trots allt fått ganska mycket för pengarna. Listan på utförda arbeten är faktiskt lång, och många förbättringar tycks vara gjorda. Så ur den bemärkelsen har du inte blivit lurad verkar det som. Det är ju säljaren som då lurade dig. Men jag antar att frågan om dolda fel och/eller ersättning från säljaren är överspelad.
Den stora frågan är nog mest hur/om du har råd med detta? Hursomhelst får du nog ta ett snack med byggaren och höra hur han ser på läget. Hur mycket som återstår i pengar och tid. Kanske ska du ta en paus i byggandet, eller behöver du källaren nu?
Som tidugare nämnts så är det hiskerligt dyrt att leja bort allt. Även om man, som du, inte har något val.
Uppskattar verkligen ditt inlägg och håller med. Har gått igenom allt och hantverkarna har jobbat alla timmar dom sagt, materialet använts, etc. Har timdagbok och kvitton på vartenda inköp. Främsta problemet är nog kommunikation - har renoverat flera gånger tidigare men inte stött på så grova problem så blev en överraskning just hur dyrt det kan bli

Tog faktiskt en paus, flyttade in och stängde helt sonika den nya dörren till källaren då jag behövde andas lite och också få fram mer pengar ;) Denna gång har jag åtminstone ett fungerande kök (har varit i renoveringstrasket tidigare vart det blev disk i duschen med hinkar och matlagning på 1 elektrisk platta i 4 månader :)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Är det normalt att det kostar 450k att göra om alla ytskikt (väggar) på vad det nu är för storlek på boytan (70 kvm?) 😮

150k för ny el är mer än vi betalade för ny el + elcentral på 125+125 kvm hus. De behövde inte riva väggar men enstaka ledningar blev utanpåliggande och de fick göra en hel del hål för att hitta var ledningarna gick. Det var visserligen 2020 och priserna har ju gått upp lite sedan dess.

Resten har jag ingen uppfattning om eftersom det inte framgår vad varje grej kostade. Omdränering, omfattande golvrenovering, badrum och flytt av väggar kan ju springa iväg en hel del beroende på ambitionsnivå.

Som jämförelse kan jag berätta att vår renoveringsbudget var ursprungligen 2 mkr för totalrenovering av 125+125 kvm, beräknat för fyra år sedan. Av den summan var ca 250k marginal för felberäkning och oväntade grejer. Vi fick direkt lägga till 200k för tak som var ”nytt” men helt felgjort, och nu har priserna gått upp så marginalen går åt och vi får säkert lägga till ytterligare minst 250k innan allt är klart. Vi har ingen brådska och gör de flesta ytskikten själva. Vi gör inga större ändringar av planlösningen, bara en liten icke bärande vägg som flyttades i samband med badrumsrenoveringen.
Tack MrsNHP!!! Hjälper verkligen att sätta saker i sin rätta sammanhang. Att läsa om folks erfarenheter är så nyttigt i såna tillfällen, också hjälper när man försöker ha lite tålamod

Ytskikten i källarplan har jag fått offerten mellan 300 och 460k för de typ 65kvm - galet mycket men då är det verkligen nere till betongen så det behövs flytspackling av golv sen platsattning, reglar och uppbyggnad av alla väggar och tak, installation av dörrar, dragning av uppvärmnings system, etc. Nästa plan är att börja se om jag kan ta del för del och se om vissa moment jag kan försöka göra med lite hjälp

Elen var dyr för det var så mycket problem - använt samma elektriker för två tidigare renoveringar och där var det helt ny infräst el, nytt elskåp, renova uttag, etc. för 70k
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
N nb. skrev:
Utan att veta hur många m2 yta du renoverat är det omöjligt att svara. Är det 65 m2 är det dyrt, är det 200 m2 är det bra pris. Jag hängde inte med om de 65 m2 är hela boytan eller inte.

Det du verkar göra är en totalrenovering som man kan säga som tumregel kostar 10 000 - 20 000 per m2 byggnadsyta som renoveras. (Inte boyta). Sedan beror det på vad man gör och utvändigt är inte med.

Men vill man låta renovera en villa på 200 m2 totalyta i slitet skick ska man räkna med minst 2 000 000 givet att allt arbete köps in.
Tack nb!!! är totalt c.205 kvm boyta varav 70 ligger i källarplan (65kvm av dessa står nu helt utblåsta ned till betongen, till och med putsen är väck)

När jag tittar på individuella delar så ligger det mesta rimligt till - det som verkligen avviker var dräneringen som tog galet lång tid och bara maskin hyrorna gick på 115k då det var berg under av glimmersten som var en mardröm att få bort då det bara var 10cm mellan huset och berget
 
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.