vi har precis gjort klart en tillbyggnad på 42kvm. Vi fick precis sista fakturan och jag blev chockad över hur dyr den sista fakturan är. Så jag tänkte kolla om någon kunnig kan hjälpa mig om detta låter rimligt eller inte. Förstår att det är dyrt att bygga idag men vill ändå kolla vad andra säger. Totalt gick det på 1264500. Vi byggde en hall, två lite större sovrum och ett litet förråd. Själva målade vi panelen, spacklade/målade inomhus, tog hand om allt skräp, la lite lister. Det som chockade mig med denna fakturan är summan för elektrikern. Vi la golvvärme i hallen, 6 små spottar i fönster och 5 lite större spottar i hallen, Fyra utomhuslampor på panel. Slutsumman för elen blev 117 tusen. Så jag undrar lite om det låter rimligt att det gått på såpass mycket?
Tack på förhand!
 
Elen låter extremt dyr ja.
Var arbetet helt på löpande räkning? Tog ni in offert med uppskattat eller fast pris?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det är givetvis väldigt varierande efter förutsättningar vid utbyggnad.

Men som exempel byggde vi ut vårt fritidshus förförra sommaren. Vi byggde 30 kvm, plintgrund. Ett sovrum, och ett allrum/Tv rum (så nuvarande vardagsrum kan bli matplats och frigöra yta för större kök).

Jag anlitade grävfirma som grävde för plintarna, gick på ca 11 000, inkl. leverans av ett lass makadamm att lägga på marken under utbyggnaden. Jag gjöt själv plintarna.

En bra snickare byggde utbyggnaden, vi skötte all målning, lade även parkett, satte lister osv invändigt. Vi bytte taket på hela huset, dels för att få samma nyans, och det gamla var drygt 50 år. Jag gorde grovarbetet med taket (totalt ca 120 kvm betongpannor), snickaren lade pappen och mätte ut så läkten kom rätt.

Snickaren kostade ca 300 000, arbete och material. Utöver det har jag köpt färg, parkettgolv, lister och innerdörr och en del annat för ca 50 000. Så total kostnad ca 360 000.

Jag hempulade elen.
Min hempulade el gick på totalt 10 - 15 timmar, material 2 - 3 000. Ett proffs borde klara det på halva tiden. Men jag hade inga spottar i fönstren osv, bara två taklampor och en massa uttag.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men som exempel byggde vi ut vårt ...
Är du medveten om att du är värd din vikt i guld? ❤️
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en tillbyggnad 2021 och det är väl ca 40m2 byggyta totalt.

Jag byggde allt själv, så jag kunde underlätta för elektrikern maximalt.

Elen omfattade rejält med uttag, plejdpuckar, infällda spottar ovan garageport, belysning och uttag utomhus m.m.

Tillbygget består av garage, ett litet arbetsrum och ett uterum. Elen anslöts då till befintlig elcentral i huset.

Total kostnad för arbetet var ca 14 000 kr inkl moms för det löpande arbetet.

Sedan gick elektrikern med på att jag själv köpte in allt material och där minns jag ej exakt, men kanske 5000 - 6000 kr. (Elbutik på nätet m.m. höll nere priserna.)

Jag vet att jag fick det riktigt billig, men din faktura var å andra sidan riktigt dyr!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.