Hej,
vår diskmaskin, Bosch SMU48T22SK/80, vill inte starta. Den visar inga livstecken alls dvs uppträder precis som om stickproppen inte var i eller säkringen gått (vilket den inte har).

Jag har skruvade bort fronten och kom åt elektroniken (eller delar av den iaf) och kunde mäta att 230V kommer dit. Nästa steg var att kolla om det "hände något" när jag trycker på On/Off knappen. Jag kom åt att mäta på den 10-poliga band-kabeln som går från touch-knapps-listen till elektroniken och kunde mäta upp spänningar där 0/5/10V. Däremot kunde jag inte se någon 'action' (dvs någon förändring på spänningen på någon pinne) när jag tryckte på on/off och alla andra knappar.

Är det någon som har erfarenhet av dessa maskiner? dessa "touch-knapps-lister" ? vad kan man förvänta sig? borde det gå mäta upp 'action' med en multimeter på kontakten när man fiddlar på 'knapparna'? eller...nån som har en riktig julklapp.... någon form av elektronik-schema på maskinen?
 
Bild som visar touch-knapp-listen
 
  • Diskmaskinens kontrollpanel med touch-knappar och digital display som visar tiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror ej du kan förvänta dig några 0/5 V-signaler från touchknapparna motsvarande en traditionell brytare.
Schema på vitvaror är sällsynta. Sannolikt har servicefolk dessa i datorn eller i serviceprogram, eller så är det bara modulbyte som gäller.
Trist läge.
 
Håller med - det är låg sannolikhet att det går att mäta upp dessa knappar med en multimeter men min förhoppning var att det skulle finnas nån som har nån liten erfarenhet av dessa knappar...
 
Jag hade ett liknande fel för 15+ år sedan där felet bestod i att det hade läkt vatten och en vattenbrytare/flottör under maskinen hindrade maskinen från att starta innan den var tom/torr igen.
Det borde i och för sig en sån pass ny maskin kunna indikera med en felkod, men kanske värt att göra en koll under maskinen.
 
Våran börjar bete sig på samma sätt. Händer inget när man trycker på on.
Drar man ut elkontakten så fungerar det som vanligt.
Skumt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.