Hej
Vad gäller vid denna parkeringsplats? Parkeringsskyltar som visar 1 timmes parkering 8-21.30 alla dagar och avgift under övrig tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man stå längre tid och då betala avgift även efter 8 på morgonen?
 
S
Spontant, nej. De vill väl ha ruljans under p-skivetimmarna och vill du mot förmodan stå där en natt så får du betala avgift.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Möjligtvis, det beror på om det går att betala avgiften eller inte.

Vill man stå gratis med P-skiva får man inte stå längre tid än en timma.
 
Jag kunde betala i appen fram till 10.30 men hade ändå fått böter
 
F f_s_81 skrev:
Jag kunde betala i appen fram till 10.30 men hade ändå fått böter
Skyltningen säger att du bara får stå en timme under 8-21:30.
Dvs du borde tagit bort bilen senast klockan 9.

*Men* om du har fått teckna en biljett fram till klockan 10:30 känns det som att du med viss rimlighet kan hävda att du har haft tillstånd att stå på platsen.

Dock så tror jag inte att det kommer lyckas, utan att det du egentligen har betalat för fram till 10:30 är max-taxan som oftast uppnås efter ett par timmar och att du då faktiskt får sätta en tid i appen efter 8 snarast är att räkna som en bugg, något som de garanterat har friskrivit sig från i villkoren.

Om du däremot faktiskt är debiterad någon form av kostnad för tiden 8-10:30 så väger din argumentation tyngre.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Som längst kan du stå till nio utan att flytta bilen.
Betala till åtta och lägg skiva i rutan som visar kl 8.

Så betalt eller ej, står du längre än en timme efter åtta så riskerar du böter.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
N
Jag hade tolkat skyltningen som att 08.00-21.30 är det P-skiva och max en timmes parkering som gäller.

21.30-08.00 avgift och obegränsad tid man får stå där.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Skyltningen säger att du bara får stå en timme under 8-21:30.
Dvs du borde tagit bort bilen senast klockan 9.

*Men* om du har fått teckna en biljett fram till klockan 10:30 känns det som att du med viss rimlighet kan hävda att du har haft tillstånd att stå på platsen.

Dock så tror jag inte att det kommer lyckas, utan att det du egentligen har betalat för fram till 10:30 är max-taxan som oftast uppnås efter ett par timmar och att du då faktiskt får sätta en tid i appen efter 8 snarast är att räkna som en bugg, något som de garanterat har friskrivit sig från i villkoren.

Om du däremot faktiskt är debiterad någon form av kostnad för tiden 8-10:30 så väger din argumentation tyngre.
Jag har betalat ända fram till 10.30 och ingen maxtaxa. När man läser på så får inte en separat tilläggsskylt hänvisa till annan tillägssskylt utan bara till vägmärket.
 
U
F f_s_81 skrev:
Jag har betalat ända fram till 10.30 och ingen maxtaxa. När man läser på så får inte en separat tilläggsskylt hänvisa till annan tillägssskylt utan bara till vägmärket.
Det är iof rätt. De kan kompletta varandra ”addera tillägg” men ska va individuella och inte hänvisa till varandra.

I detta fallet hade nedersta tavlan endast sagt ”avgift” så hade den inte hänvisar till första tillägget men åndå betytt samma sak som ”övrig tid avgift”. De har ju egentligen bara gjort ett förtydligande av redan gällande regel med att skriva ”övrig tid”.

Jag tycker det är rätt solklart att 8-21:30 får man max stå 1 timme, med p-skiva. Eftersom första tilläggsskylten säger det. Sen så kunde de skrivit bara ”avgift” på andra för att vara helt regelrätta, men det hade nog varit mer rörigt för de flesta än ”övrig tid avgift”
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
F f_s_81 skrev:
Jag har betalat ända fram till 10.30 och ingen maxtaxa. När man läser på så får inte en separat tilläggsskylt hänvisa till annan tillägssskylt utan bara till vägmärket.
Har du betalat extra för att stå 8-10:30 så har du fortfarande brutit mot parkeringsreglerna och böterna är korrekt utfärdade enligt skyltningen.

*Men* du har absolut möjlighet att ställa krav på den som har tagit betalt för tider som inte är avgiftsbelagda.
Jag skulle börja med att kräva att de stod för bötesbeloppet (eller "tog hand om det")
Dock så tror jag som jag sa tidigare att de kommer hänvisa till sina allmänna villkor som garanterat har friskrivit dem från det och att det bästa du kan hoppas på är att få pengarna tillbaka för de 150 minuterna extra som de felaktigt har debiterat dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.