Hej,
Jag har sökt på internet och jag blir inte riktigt klok. Så jag hoppas ni kan ge mig svar.

Jag har köpt en 2a på 45kvm. Jag leker med tanken att flytta köket till vardagsrummet och sen längst med taket ha en ventilationsslangen från den nya platsen till köksfläktens ursprungliga imkanal, längst taket (?). Samma sak med rören för VA (?) där jag kan använda en pump (https://www.avloppscenter.se/vara-p...ontage/saniflo-sanispeed-avloppspump-bdt.html). Eller ska jag dra slangarna längst golvet?

Fastigheten är byggd på 1946, lägenheten är ifs på bv, men det känns extremt känsligt att börja pilla på VA och ventilation i gamla hus och skapa nya anslutningar och imkanalen vettefan hur jag ska göra med, tydligen är ventilationssystemet kinkigt (hur vet jag inte än)... Sen vill jag inte göra så att de andra föreningen får panik av mina radikala idéer.

Jag är fortfarande på idé stadiet, flyttar in efter sommaren...

Är det här en bra idé? Brukar folk göra såhär? Eller hur gör folk egentligen?

Anledningen till att jag vill flytta köket är att skapa ett till sovrum. En super mini trea på 45 kvm, det ni!

Återkoppla med era tankar och funderingar. Helst vill jag gärna ha svar från folk som har relevant erfarenhet.

Tack på förhand
Edip
 
  • Ritning av en lägenhet med markerade föreslagna dragningar av ventilationsslangar och VA-rör i taket för ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
BirgitS
Det finns i alla fall trådar i forumet med folk som just drar ventilationskanaler längs taket på det sättet. Jag har däremot inte sett till någon tråd där de drar avloppsröret i taket. När det gäller dragningen så måste du ta reda på var stammarna går och inte bara var det finns fläkt, vatten och avlopp idag. Du bör kolla upp att det sovrum som finns i anslutning till köket verkligen har tilluft (friskluft) för annars behöver du fixa det för att det verkligen ska kunna fungera som sovrum.
 
  • Gilla
Eclipse
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns i alla fall trådar i forumet med folk som just drar ventilationskanaler längs taket på det sättet. Jag har däremot inte sett till någon tråd där de drar avloppsröret i taket. När det gäller dragningen så måste du ta reda på var stammarna går och inte bara var det finns fläkt, vatten och avlopp idag. Du bör kolla upp att det sovrum som finns i anslutning till köket verkligen har tilluft (friskluft) för annars behöver du fixa det för att det verkligen ska kunna fungera som sovrum.
Tack för svar.
Jag förstår inte riktigt vad du menar att reda på var stammarna finns någonstans, för med det här upplägget använder jag fortfarande samma anslutningar men det är bara längre rör från ett rum (det gamla köket) till annat rum (vardagsrummet). Köket har sin stam och badrummet har sin stam.

Återigen tack för svar, uppskattas!
 
BirgitS
Okej, vet du att stammarna är just där du har ritat in blå resp. röd ring?
Ventilationskanaler är rätt tjocka så det känns tveksamt att ha dem i vägg av normal tjocklek.
 
  • Gilla
Eclipse
  • Laddar…
Ja, för det är där det befintliga köket sitter idag. Du menar ventilationsröret från köksfläkten till imkanalen är tjock? Jo den är fet, ska kapsla in den i lång vitlåda. Sen ska man väl ha brandisolering-material på det va?

Jag tror inte att köksfläkten med ventilationsrör blir något problem, däremot tänker jag kring VA-rören, för de skall "falla" i lutning från vardagsrummet till sin stam i det gamla köket (den blåa ringen).

Jag antar att ha vattenrören längst taket inte funkar... Men ska jag ha det längst golvet så vette fan hur jag ska få det se snyggt ut i hallen/korridoren på golvet. Detta är min plan B med att synliga/dolda va-rör i lägenhet med en sanivite pump från vardagsrummet, om det inte av någon anledning inte går att förlänga va-rören från den nuvarande köksstammen i källaren till motsvarande position mot vardagsrummet.
 
S
Kan du bila ur och lägga vatten och avlopp i golvet? Blir ju i och för sig lite mer meck men blir nog bra mycket bättre.
 
  • Gilla
Eclipse
  • Laddar…
BirgitS
Om du har tur kanske avloppsröret går rakt ner i källaren och inte delas med andra lägenheter i väggen, för i så fall kanske föreningen (styrelsen) kan gå med på att du drar avloppsröret i källartaket.
 
Jag tror bila är en för dyr alternativ. Antingen dra nya va-rör i källaren till rätt plats då jag är på bv eller dolda rör igenom lägenheten utan att mecka med golvet.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Vet ni om man kan ha va- och vattenrören vid en dold takvägg? Det blir lite upp och ner för rören, först upp till taket och sen ner till de gamla anslutningarna. Va sköts med pump i vardagsrummet för det nya köket ska vara. Har ni hört talas om någon har gjort såhär?
 
S
Vatten går väl att lösa hyggligt lätt men känns det inte väldigt svårt att få till avloppet? Ska du pumpa det 2 meter rakt upp och sen ha fall mot nuvarande kök?
 
S Sthlm_ skrev:
Vatten går väl att lösa hyggligt lätt men känns det inte väldigt svårt att få till avloppet? Ska du pumpa det 2 meter rakt upp och sen ha fall mot nuvarande kök?
Något sånt, plan b som sagt. Vette fan hur jag annars ska göra, längs med väggar och golv ? Jag vet inte hur det annars är tänkt med såna där pumpar.
 
Har du koll på vad som finns i källaren under ditt vardagsrum?
 
V Vante skrev:
Har du koll på vad som finns i källaren under ditt vardagsrum?
Hej, jag har inte tillträde än och inte sett några VA-ritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.