Precis flyttat till huset och vet att det varit problem med värmen på övervåningen. VP står i källaren. Trycket i vattenkretsen var nere på typ 0.2 bar så jag fyllde på vatten till 1bar. När jag skulle lufta elementen hände ingen ting så jag testade att öka till 1,2bar. Då kunde jag lufta alla element och nu blir dom varma ävennpå övervåningen.
Men det rinner en stadig stril med vatten ur ett rör som går ut mot golvet. Det har suttit en slang på det vi som lett ner detta till ett avlopp tidigare, slangen var nu sprucken och vet inte om det alltid kommit vatten här eller om det är pga att jag höjde trycket.
Bifogar en bild på ventilen som röret kommer ifrån. En kran står det avstängning på och den andra nått med 9bar så fått för mig att det är nån säkerhetsventil? Vad kan jag göra för att stoppa vattnet som rinner? Ventilen trasig? Är 1,2 bar verkligen för högt? 0,5-1,5 brukar ju rekommenderas.
Tacksam för tipps.
Ska sägas att det är mina föräldrar som haft huset innan ochvfå pappa varitcdjuk har nog detta inte skötts om som det ska senaste två åren vilket är anledningen till det låga trycket i första hand.
 
  • Vinkelvy under rörsystem med säkerhetsventil och etikett märkt 9 bar, samt ansluten sprucken slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med koppartuber och säkerhetsventil, eventuell läcka där vatten rinner ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där säkventilen på 9 bar är till för vattnet. Förmodligen är den sönder då det inte ska rinna eller droppa från den konstant. Enda gångerna det ev ska droppa är när värmepumpen gör varmvatten. Byte rekommenderas....

.
 
Säkerhetsventil för VV som läcker, den typen är en gemensam del för KV - VV - säkerhet. Vad står det för namn på den
 
Är detta alltså en kran som kombinerar avstängning av inkommande tappvatten med en säkerhetsventil på utgående VV från pumpen?

Ett första steg med alla säkerhetsventiler är ju att motionera dessa flera gånger, det kan fastna skräp. Gör det först. Man brukar vrida på den blåa ratten tills den "löser ut". Säkerhetsventilen för värmesystemet vid expansionskärlet fungerar på samma sätt.

Sambandet med att du ökat trycket i värmesystemet är inte helt lätt att förstå. Det kräver ett annat fel samtidigt, så jag misstänker att det är en slump.
 
Löser ut skriver du, vrider man den blåa så kommer det mer vatten i röret. Hur vet man att den löst ut? Hur återställer man när den väl löst ut? Eller stänger man bara kranen helt, den blå ratten då.
 
När du vrider på den blåa så borde det forsa ut vatten och när du släpper den så ska den fjädra tillbaka själv och stänga helt. Om det inte slutar att rinna efter några försök behöver nog ventilen bytas.

Se till att du kan stänga av inkommande vatten innan du leker för mycket med detta.

Om den blåa ratten inte fungerar som en säkerhetsventil brukar göra, dvs självåterställande, så kan du bortse från mina råd, då vet jag inte hur den fungerar.
 
För info så glappet jag några gånger med ratten och lät den fjädra tillbaka själv. Nu har det slutat rinna och jag har bra tryck i systemet. Och varma element :)
Tack för hjälpen .
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.