Appendix Appendix skrev:
Det där kommer ju ge noll effekt.

Det är bara att skicka en faktura på kravet och hota med ARN/KFM/tinget som kommer fungera.

Att bråka och vara besvärlig har inte hjälpt nån i en konflikt i Sverige där vår kultur är att bara idiotförklara bråkstaken och ignorera denne
Problemet är att entreprenören kan hävda att han inte fått en tillräckligt chans att åtgärda problemet om TS bara skickar en faktura
 
D dfouto skrev:
Det är inte bara golvet, det är isoleringen under, trossbotten och allt där i mellan.

Borde inte finns sprickor i röret i ett sådant fall? Jag tycker temperaturen har inte varit tillräckligt kallt under denna period för att det skulle frysa med underhållsvärme. Alla säkringar var intakta och det fanns inget strömavbrott under denna period.

Rörmokaren hade redan varit i huset för att åtgärda läckande rör efter avslutade installation.

Kan en entreprenör bara sätta bolaget i konkurs sådär och starta nytt?
Då låter som att det är bara att gilla lägget känns det som... 😔
Tråkigt. Men rörmokaren har väl en försäkring som går att nyttja.
 
D dfouto skrev:
Hej,

Renoverade ett badrum (i stugan) och drog vatten och avlopp till gäststugan Juli 2023 - Anlitade Byggfirma X som i sin tur anlitade rörmokare Y under bygget.
Upptäckten en omfattande vattenläcka från ett nytt installerat rör (December 2023). Översvämningen täckte hela ytan och gick ända ner till blindbotten.
Hörde av mig omedelbart till försäkringsbolaget som anlitade Polygon för att åtgärda fukten och en besiktningsman för att undersöka orsaken. Samma dag skadan upptäcktes kontaktade jag även byggfirman.
Entreprenören var också här och hävdade röret hade frusit och spruckit. Jag tyckte det var märkligt eftersom underhålsvärme var igång. Lovade återkomma efter bedömning av försäkringen.
Min försäkring vill inte betala.
I besiktningsrapport framstår: "Bedömning Vinkelkopplingen har inte varit tillräckligt åtdragen då röret åkt ur klämringarna. När vi var på plats, kunde man med handkraft vicka ur röret ur kopplingen. Fanns inga synliga markeringar efter konan på rören som det skall vara om den är rätt åtdraget." och även "Undersökte matningsledningarna som kom från badrummet. Där fanns en del fel som inte var fackmannamässigt utfört. Bild 2. Inkommande vatten kommer genom golv i rum med tätskikt. Inga godkända hylsor. Golvgenomföringen för nära väggarna. Vägggenomföringen för nära vägg. Vägggenomföringsbrickan ej godkänd för våtrum. Boende har inte fått skriva på någon avvikelse, så han har således inte godkänt någon avvikelse. Bild 3. Ser ej ut som det är silikonerat bakom klammer i dusch, resterande klammer besiktigades ej."
Reklamerade rörarbetet
23 Mars via mejl och rekommenderat brev. Fick inget svar och mejlade och sms:ade på nytt 11/4. Fick som svar: "Jag skickade din reklamation vidare till rörmokare och inväntar svar. Du kommer förmodligen inte att kunna klaga på frusna vattenledningar. Snart kommer han/vi svara på din "reklamation"."
Sedan dess har jag inte fått ett svar och har under tiden kontaktat en annan byggfirma för att få offert för reparation.
Har fått en offert igår:
"Vi erbjuder oss härmed att utföra arbeten å rubricerade objekt genomgång på plats för en kostnad av FEMHUNDRANITTIOFEMTUSENKRONOR (595000:- ) exkl. mervärdesskatt

Vid beräkningar av kostnaderna har förutsatts

att erforderlig el, vatten och värme fritt tillhandahålles
att förrådsutrymmen och etableringsytor fritt får disponeras
att arbetet kan utföras på ordinarie arbetstid Kl 0700-1700
att sanering av asbest och andra hälsovådliga ämnen ersätts


Omfattning

Rivning i erforderlig omfattning.
Återställning lika utförande.

Förtydligande
Arbetet är löpande mot budget.
Ytskikt i badrum är ej med i budgeten (kakel och klinkers).
Eventuell avfuktning är ej med i budget"


I och med att jag inte får svar av entreprenörer inom rimlig tid, och fukten i trossbotten kommer fortsätta orsaka skador, funderar på att skicka ett skadeståndskrav.

Hur skriver man en sån? Någon som har ett mal? Vad är ett rimlig belopp att begära med tanke på offerten och icke-fackmannamässigt utförda delar som måste åtgärdas?

Har varit i kontakt med en advokat som säger jag behöver skicka ett skadeståndskrav till byggfirman först. Sen om de helt eller delvis bestrider kravet föreligger en tvist som kan anmälas till försäkringbolaget och rättskyddsansökan göras.

Skulle uppskatta all tips på hur man skriver skadeståndskravet, vilka formaliakrav finns och hur man ska resonera kring belopp som krävs. Advokaten skulle kunna göra detta, men det täcks inte av rättskyddet och i dagsläget är detta en kostnad som vi inte kan ta utan att veta vi får hjälp med att återställa allt som har skadats (då det rör sig för oss om enorma summor pengar).

Stort tack på förhand!

Hälsningar
Hej,
det framgår ju inte var den läckande skarven är belägen med tanke på frysrisk. Det är ju väldigt vanligt att skarvar fryser isär om rör ligger nära eller i yttervägg och om man sänker till underhållsvärme bör man ju i varje fall stänga av vattentillförseln så att en eventuell läcka begränsas.
Sedan har du ju försäkring och har du fått besked att den inte gäller, kan ju vara försäkringsbolagets sak att lösa problematiken med vållandet ?!
Sedan kan ju en vattenskada torka väldigt bra om man ger det lite tid.
Mitt företag fick uppdraget att lägga nytt badrumsgolv efter en vattenskada (som besiktats via försäkringsbolaget) och eftersom det gått en tid sedan skadan så visade det sig när vi rivit upp golvet att det hade torkat så att åtgärden i själva verket skulle ha varit onödig.
Var ligger huset ?
 
B Bert19 skrev:
Hej,
det framgår ju inte var den läckande skarven är belägen med tanke på frysrisk. Det är ju väldigt vanligt att skarvar fryser isär om rör ligger nära eller i yttervägg och om man sänker till underhållsvärme bör man ju i varje fall stänga av vattentillförseln så att en eventuell läcka begränsas.
Sedan har du ju försäkring och har du fått besked att den inte gäller, kan ju vara försäkringsbolagets sak att lösa problematiken med vållandet ?!
Sedan kan ju en vattenskada torka väldigt bra om man ger det lite tid.
Mitt företag fick uppdraget att lägga nytt badrumsgolv efter en vattenskada (som besiktats via försäkringsbolaget) och eftersom det gått en tid sedan skadan så visade det sig när vi rivit upp golvet att det hade torkat så att åtgärden i själva verket skulle ha varit onödig.
Var ligger huset ?
Ja men kan ju lika gärna vara en mikrobiellbomb i bjälklaget om skadan inte åtgärdas?
 
Vattnet torkar ut så småningom, så vad skulle bomben bestå av?
 
M -MH- skrev:
Vattnet torkar ut så småningom, så vad skulle bomben bestå av?
Mikrobiellpåväxt, mögel på organisktmaterial, blindbotten, träåsar, isolering.
 
D dfouto skrev:
Det är inte bara golvet, det är isoleringen under, trossbotten och allt där i mellan.

Borde inte finns sprickor i röret i ett sådant fall? Jag tycker temperaturen har inte varit tillräckligt kallt under denna period för att det skulle frysa med underhållsvärme. Alla säkringar var intakta och det fanns inget strömavbrott under denna period.

Rörmokaren hade redan varit i huset för att åtgärda läckande rör efter avslutade installation.

Kan en entreprenör bara sätta bolaget i konkurs sådär och starta nytt?
Då låter som att det är bara att gilla lägget känns det som... 😔
Även när någon sätter ett bolag i konkurs kan ansvar utkrävas. Som styrelseledamot kan man bli ansvarig för skulder om inte viss formalia är uppfylld som exempel kontrollbalansbudget, dess utom utses en konkursförvaltare som skall utreda konkursen och om man inte är nöjd med dennes beslut kan man vända sig till kronofogdemyndigheten som är tillsynsmyndighet vid konkurser. Ägaren kan sätta bolaget i likvidation, men då utses en likvidator som skall se till att allt blir rätt och finns det krav så skall likvidator ta hänsyn till dessa och kan kräva återbetalning av bolagets ägare. Kolla förra årets bolagsrapport om det finns tillgångar när du lämnade in ditt klagomål, om så är fallet kan du begär kvarstad om du misstänker att bolaget töms på sina tillgångar. Lite krångel men inget är omöjligt!
 
H Heny skrev:
Mikrobiellpåväxt, mögel på organisktmaterial, blindbotten, träåsar, isolering.
Det är inget stort problem, så länge det inte tillförs ny fukt så dör det ut. Om det ens hinner bildas särskilt mycket.
 
B BJKALLE skrev:
Även när någon sätter ett bolag i konkurs kan ansvar utkrävas. Som styrelseledamot kan man bli ansvarig för skulder om inte viss formalia är uppfylld som exempel kontrollbalansbudget, dess utom utses en konkursförvaltare som skall utreda konkursen och om man inte är nöjd med dennes beslut kan man vända sig till kronofogdemyndigheten som är tillsynsmyndighet vid konkurser. Ägaren kan sätta bolaget i likvidation, men då utses en likvidator som skall se till att allt blir rätt och finns det krav så skall likvidator ta hänsyn till dessa och kan kräva återbetalning av bolagets ägare. Kolla förra årets bolagsrapport om det finns tillgångar när du lämnade in ditt klagomål, om så är fallet kan du begär kvarstad om du misstänker att bolaget töms på sina tillgångar. Lite krångel men inget är omöjligt!
Jag skulle nog tipsa dig om att läsa på lite mer innan du ger råd. Om det ska finnas någonting måste man ha bränt halva aktie kapitalet samt inte gjort någon kontrollbalansräkning. Då kan det finnas visa saker. Som jag förstod så är du bara skyldig för de affärer som gjorts efter att kontrollbalansräkning är gjord. eller borde gjorts.Men det här är väldigt svepande.

Men värt att tänka på är Det är inte så lätt att få reda på om om någon gjort fel. Konkursförvaltaren kommer inte berätta för allt och alla.
Dessutom är det en oprioriterad skuld.

Alltså det var kanske inte så bra råd.
Ett bättre råd hade varit att kolla om det fanns ansvarsförsäkring. Sedan göra en anmälan.
 
Nissens Nissens skrev:
Du är alltså mer kompetent än besiktningsmannen? Är det ditt yrke också?

Men inget som besiktningsmannen hittat tecken på…
Kompetensen hos försäkringsbolagens "besiktningsmän" är inte den bästa. Dom kan lite om allt men inte mycket om något oftast. Och just inom vvs kan jag garantera att jag är mer kompetent än besiktningsmannen annars är han överkvalificerad för sitt jobb.

Nej många gånger går det inte att se på ett rör som åkt isär pga frysning att det varit just en frysning. Jag har sett otaliga hus som haft -10 till-20 ° inne i veckor där många kopplingar hoppat isär utan att man ser ens ett märke på röret efter klämringen. Många gånger är vvs installationerna 10-40 år gamla så hade kopplingarna inte varit dragna skulle dom hoppat isär för länge sedan.
 
Nissens
Iceman255 Iceman255 skrev:
Kompetensen hos försäkringsbolagens "besiktningsmän" är inte den bästa. Dom kan lite om allt men inte mycket om något oftast. Och just inom vvs kan jag garantera att jag är mer kompetent än besiktningsmannen annars är han överkvalificerad för sitt jobb.
Ok, du är alltså mer kompetent än besiktningsmannen. Självförtroende har du ialla fall…

Jag är absolut ingen expert, men när besiktningsmannen säger att det gock att dra isär skarven med handkraft så säger det mig två saker. Dels stt skarven inte satt ihop som den skulle, dels att den inte var isär från början.

Det betyder att sannolikheten att det är en frysskada är oerhört liten.
Iceman255 Iceman255 skrev:
Nej många gånger går det inte att se på ett rör som åkt isär pga frysning att det varit just en frysning.
Har du inte läst vad besiktningsmannen skrivit???
Rören hade inte åkt isär, det gick däremot att dra isär rören med handkraft…
Det står så tydligt det går.
Iceman255 Iceman255 skrev:
Jag har sett otaliga hus som haft -10 till-20 ° inne i veckor där många kopplingar hoppat isär utan att man ser ens ett märke på röret efter klämringen. Många gånger är vvs installationerna 10-40 år gamla så hade kopplingarna inte varit dragna skulle dom hoppat isär för länge sedan.
Åter igen, i TS fall hade rören inte åkt isär, så du talar emot dig själv. 😂
 
Nissens
B Bert19 skrev:
Hej,
det framgår ju inte var den läckande skarven är belägen med tanke på frysrisk. Det är ju väldigt vanligt att skarvar fryser isär om rör ligger nära eller i yttervägg och om man sänker till underhållsvärme bör man ju i varje fall stänga av vattentillförseln så att en eventuell läcka begränsas.
Sedan har du ju försäkring och har du fått besked att den inte gäller, kan ju vara försäkringsbolagets sak att lösa problematiken med vållandet ?!
Sedan kan ju en vattenskada torka väldigt bra om man ger det lite tid.
Mitt företag fick uppdraget att lägga nytt badrumsgolv efter en vattenskada (som besiktats via försäkringsbolaget) och eftersom det gått en tid sedan skadan så visade det sig när vi rivit upp golvet att det hade torkat så att åtgärden i själva verket skulle ha varit onödig.
Var ligger huset ?
Vad har isärfrusna skarvar med TS fall att göra?
 
Fy fan va surt :(
Mitt råd är att ta hjälp av ditt försäkringsbolag med allt! De har jurister, kontakt med hantverkare mm. Sen kan de driva skadeståndsfrågan med firman.

P.S. Det är inte osannolikt att entreprenören eller rörmokaren väljer att konka (om det är små företag). Med en så stor skuld. Även det ett skäl att låta försäkringsbolaget sköta allt.
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, du är alltså mer kompetent än besiktningsmannen. Självförtroende har du ialla fall…

Jag är absolut ingen expert, men när besiktningsmannen säger att det gock att dra isär skarven med handkraft så säger det mig två saker. Dels stt skarven inte satt ihop som den skulle, dels att den inte var isär från början.

Det betyder att sannolikheten att det är en frysskada är oerhört liten.

Har du inte läst vad besiktningsmannen skrivit???
Rören hade inte åkt isär, det gick däremot att dra isär rören med handkraft…
Det står så tydligt det går.

Åter igen, i TS fall hade rören inte åkt isär, så du talar emot dig själv. 😂
Jag har enbart påstått att jag är det just inom vvs då det i stort sett inte finns fler utbildningar att gå inom ämnet samt har väldigt många års arbetserfarenhet inkl besiktningsjobb.

Besiktningsmännen försäkringsbolagen använder ska ju som sagt kunna lite om det mesta så väldigt sällan dom har några djupare utbildningar inom specifika områden. Högutbildade inom dessa kategorier väljer ytterst sällan att jobba med besiktningar då det finns jobb med betydligt bättre betalt .

Om kopplingen varit så dåligt åtdragen så att man kunde dra isär röret med handkraft skulle det ha va varit läckage direkt vid installation om det var en klämringskoppling.

Besiktningsmannen skriver ju även att röret åkt ur kopplingen vid skadetillfället så självklart kommer han då kunna dra ur röret igen med handkraft igen när han kommer dit. Efter en frysning har kraften av isen ofta expanderat kopplingarna några mm.

Jag säger inte att det helt säkert varit en frysning men sanolikheten är hög om man haft "underhållsvärme" och kökskåp med stängd lucka mot en yttervägg.
 
Det syns inte alltid när frosten varit framme.
De behöver inte tvingas i sär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.