DennisCA DennisCA skrev:
Är de ovanliga i Sverige?
I Tjockhult, ja. På västkusten, nej, men de blir färre där också.

/Höghus
 
  • Gilla
MrBugge
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Schack har jag förstått dock har fått ett stort uppsving bland barn idag.
Åtminstone här hos oss. Sonen och kompisarna spelar schack för fullt på fritids och sen på kvällen kör de online mot varandra. Bubblade upp för kanske två månader sedan och nu hör jag bara en massa prat om forks och gambits och "löpare till D7". Finns ju klart värre saker de hade kunnat roa sig med.
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Kontorsgrejer från förr: Gammal mekanisk räknemaskin och en häftpistol på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt tjänsteaskfat kommer senare.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kontorsgrejer från förr:[bild]
Mitt tjänsteaskfat kommer senare.
Vad är det för grejjor?
En räknemaskin(?) och? En häftapparat?
 
Mikael_L
Jag har också en sådan. Aldrig använt den själv dock. *
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Original-Odhner

Jag har bara försökt lite att förstå alla smarta sätt man kan räkna på.
Det går att hitta manualer, men det är väl fusk?
https://www.google.se/url?sa=t&sour...-divide-on-an-original-odhner-compressed1.pdf

Det är lätt att hitta info
Varför inte kolla patentet:
https://www.google.se/url?sa=t&sour...ww.sliderulemuseum.com/Patents/US/0514725.pdf

Maskinens stamtavla
https://www.google.se/url?sa=t&sour...tps://www.machineacalculer.fr/divers/0176.pdf

Eller en samling av liknande apparater:
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://www.nllf.se/wp-content/uploads/2020/12/Ber%C3%A4kningshj%C3%A4lpmedel.pdf


* Det kan ha varit så att morfar lånade en sån från sitt jobb när vi skulle räkna ihop årets konsumkvitton för återbäringen, ja, jag var liten då, (<10 år). Men jag är inte säker på att det var en Odhner, kan ha varit någon annan maskin.
 
Jag samlar på gamla räknare men dessa är för gamla för mig dock 😊
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har också en sådan. Aldrig använt den själv dock. *
[länk]

Jag har bara försökt lite att förstå alla smarta sätt man kan räkna på.
Det går att hitta manualer, men det är väl fusk?
[länk]

Det är lätt att hitta info
Varför inte kolla patentet:
[länk]

Maskinens stamtavla
[länk]

Eller en samling av liknande apparater:
[länk]


* Det kan ha varit så att morfar lånade en sån från sitt jobb när vi skulle räkna ihop årets konsumkvitton för återbäringen, ja, jag var liten då, (<10 år). Men jag är inte säker på att det var en Odhner, kan ha varit någon annan maskin.
Har sett en sådan i aktion i landsortsbutiken hos mormor. Snacka om att räkna snabb, snabbare än att knappa in på en miniräknare, men klart många års användning då-
 
Kul.
Jag minns att jag fick mekaniska räknemaskiner, ett par stycken, nån med vev, de flesta med motor. Tveksam funktion, men minns jag tog isär och smörjde upp. Sen var det kul att räkna nån hög multiplikation för då snurrade maskinen länge...

9b3e146c329dd20471c5d1cccaa6692e.jpg

Gammaldags mekanisk räknemaskin av märket FACIT, med knappar och vev, i beige och brun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även en IBM skrivmaskin, som också den var tvungen att smörjas för att funka. Den luktade kopiöst av 5-56 innan jag fick igång den.
En beige IBM Selectric skrivmaskin med utbytbar skrivkula och tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minns inte om de exakt såg ut så här, i mitt minne var IBM skrivmaksinen blågrön. Den hade en utbytbar kula för att kunna byta font (Selectric)...

Vet inte hur gammal jag var när jag fick dessa att leka med. De var helt klart utrangerade, även om jag minns min mamma skrev på skrivmaskin på hemmakontoret nästan ända till hon fick en Mac SE (PC / DOS och textordbehandlare som vi hade haft i flera år innan Macen var tydligen sämre än skrivmaskin).

Tror det var samtidigt vi hade terminal med 300/75 modem hemma... Tilläggas skall att jag inte fattade nånting av denna terminal, jag skulle tro jag var 6-7 år. Men jag kunde ringa upp pappas jobb (antar jag det var), logga in och spela sänka skepp. Funkade tills jag hittade mikroswitchar på baksidan som jag testade, efter det tror jag min pappa bytte till en annan terminal (jag misstänker jag inte vågade berätta att jag ändrat switcharna).
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Kanske har varit uppe i tråden innan men det här med att man svarade med telefonnumret när det ringde.

Jag har funderat på att börja göra det igen 😂.
 
  • Gilla
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
Minns även folk som svarade tvåsiffrigt tex "två sju" när man ringde, man hade vant sig på tiden med tvåsiffrigt och manuell växel...så gammal är däremot inte jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Jag minns att tekniska museumet hade en telemuseumdel där de hade en gammaldax växel och AXE växlar...

Typ sån här;


AXE växlarna gick ju ibland att styra genom att sända tonsignaler som inte fanns på den normala telefonen och göra lite lustiga saker med.
 
  • Gilla
  • Älska
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Jag har varit på Tekniska Museet en gång, har för mig det var i nionde klass så det bör ha varit 1986. Telefonavdelningen var intressant, och jag minns den ganska omfattande. Har för mig den inte finns kvar?
 
J JohanLun skrev:
Kul.
Jag minns att jag fick mekaniska räknemaskiner, ett par stycken, nån med vev, de flesta med motor. Tveksam funktion, men minns jag tog isär och smörjde upp. Sen var det kul att räkna nån hög multiplikation för då snurrade maskinen länge...

[bild]

[bild]

Även en IBM skrivmaskin, som också den var tvungen att smörjas för att funka. Den luktade kopiöst av 5-56 innan jag fick igång den.
[bild]

Minns inte om de exakt såg ut så här, i mitt minne var IBM skrivmaksinen blågrön. Den hade en utbytbar kula för att kunna byta font (Selectric)...

Vet inte hur gammal jag var när jag fick dessa att leka med. De var helt klart utrangerade, även om jag minns min mamma skrev på skrivmaskin på hemmakontoret nästan ända till hon fick en Mac SE (PC / DOS och textordbehandlare som vi hade haft i flera år innan Macen var tydligen sämre än skrivmaskin).

Tror det var samtidigt vi hade terminal med 300/75 modem hemma... Tilläggas skall att jag inte fattade nånting av denna terminal, jag skulle tro jag var 6-7 år. Men jag kunde ringa upp pappas jobb (antar jag det var), logga in och spela sänka skepp. Funkade tills jag hittade mikroswitchar på baksidan som jag testade, efter det tror jag min pappa bytte till en annan terminal (jag misstänker jag inte vågade berätta att jag ändrat switcharna).
Tre runda mekaniska sifferstämplar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J JohanLun skrev:
Den hade en utbytbar kula för att kunna byta font (Selectric)...
Menar du en sån här? Jag hade en röd IBM Tre runda mekaniska sifferstämplar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Kanske har varit uppe i tråden innan men det här med att man svarade med telefonnumret när det ringde.

Jag har funderat på att börja göra det igen 😂.
Jag svarar alltid med efternamn, även nu i mobilen... Det brukar alltid förbrylla någon.....
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.