Har grind ut mot gatan med gammalt lås som öppnas av vad som verkar vara liten elektromagnet som sitter i låset och som enbart aktiveras via elledning när man trycker på en knapp på porttelefonens innedel. Med tanke på ledningen och de oskyddade kontakterna på låset måste det vara svagström. Fick inget tydligt utslag på multimetern när jag mätte. Jag kollade bara DC men kan det vara svagströms AC?

För att öppna grinden när jag ska gå ut själv måste jag ta med nycklar eftersom den enda knappen att trycka på är inomhus på porttelefonens innedel. (Någon ringer på porttelefonen ute vid grinden. Jag kan lyfta på luren inne och prata samt trycka på knappen som via elekromagnet frigör låset där ute och grinden kan öppnas av den besökande så länge jag trycker på knappen varbvid en summerton hörs)

Jag skulle vilja kunna aktivera knapptryckningen trådlöst tex via 433Mhz mottagare och sändare. Alternativt wifi lr bluetooth. Men fattar inte hur jag ska göra det. Tänkte att knapptryckningen inne skulle kunna göras trådlöst men det är ju knappast 240V växelström som de flesta brytare jag hittat bryter.

Så frågan är tvåfaldig. Någon som vet vilken typ av signal ( ac/dc/V) som normalt ligger på denna typ av låsöppning?? Samt isåfall vilken typ av mottagare/ sändare jag ska använda.

En fördel kan vara att också via app kunna styra via internet för att släppa in någon när man inte är hemma. Dock ej nödvändigt i dagsläget
 
Knappen inne sitter på innerdelen och att ska få till med en knapp/relä på utsidan, så måste du öppna innerdelen, kan finnas några plintar för fjärstyrning eller extra knapp för att öppna och kan finnas någon utgång med 24 VC med. Det är troligtvis 24VAC till magneten i grinden. Ett relä vara vad det månde, duger med vad som helst, ska då ha en potensialfri kontakt. Har du något papper på den kvar, annars lägg upp fabrikat/modell här, samt foto på centralenheten inne.
 
  • Gilla
stef.ostlund
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Knappen inne sitter på innerdelen och att ska få till med en knapp/relä på utsidan, så måste du öppna innerdelen, kan finnas några plintar för fjärstyrning eller extra knapp för att öppna och kan finnas någon utgång med 24 VC med. Det är troligtvis 24VAC till magneten i grinden. Ett relä vara vad det månde, duger med vad som helst, ska då ha en potensialfri kontakt. Har du något papper på den kvar, annars lägg upp fabrikat/modell här, samt foto på centralenheten inne.
Tack! detta hjälper mycket. Tyvärr är fastigheten långt ifrån där jag är nu. Inga bilder förrän i höst då jag återvänder. Det finns inga manualer eller modellbeteckningar. Troligen 80-tal.
 
S stef.ostlund skrev:
Tack! detta hjälper mycket. Tyvärr är fastigheten långt ifrån där jag är nu. Inga bilder förrän i höst då jag återvänder. Det finns inga manualer eller modellbeteckningar. Troligen 80-tal.
Tegui-märkt intercom-system med spiralformad sladd på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojdå. Jag hade en bild ändå. Märke Tegui.
 
S stef.ostlund skrev:
Tack! detta hjälper mycket. Tyvärr är fastigheten långt ifrån där jag är nu. Inga bilder förrän i höst då jag återvänder. Det finns inga manualer eller modellbeteckningar. Troligen 80-tal.
Det blir då att avvakta hösten då eller om det finns en botomte som vara dig behjälplig i närheten av huset/stugan. Inte kul med långa avstånd, har lika för torpet.
 
J jonaserik skrev:
Det blir då att avvakta hösten då eller om det finns en botomte som vara dig behjälplig i närheten av huset/stugan. Inte kul med långa avstånd, har lika för torpet.
S stef.ostlund skrev:
Tack! detta hjälper mycket. Tyvärr är fastigheten långt ifrån där jag är nu. Inga bilder förrän i höst då jag återvänder. Det finns inga manualer eller modellbeteckningar. Troligen 80-tal.
J jonaserik skrev:
Knappen inne sitter på innerdelen och att ska få till med en knapp/relä på utsidan, så måste du öppna innerdelen, kan finnas några plintar för fjärstyrning eller extra knapp för att öppna och kan finnas någon utgång med 24 VC med. Det är troligtvis 24VAC till magneten i grinden. Ett relä vara vad det månde, duger med vad som helst, ska då ha en potensialfri kontakt. Har du något papper på den kvar, annars lägg upp fabrikat/modell här, samt foto på centralenheten inne.
J jonaserik skrev:
Hej igen. Jag hittade en ett år gammal bild i telefonen, se bilden. Funderade redan då uppenbarligen. Jag har varit på och försökt både öppna och ta loss telefonen från väggen men det sitter som berg och jag fegar ur med tanke på risken att förstöra den. Första tanken är ju att den sitter med skruv i väggen på baksidan och kan tas loss genom att skjuta hela telefonen uppåt. Den rör sig inte alls när jag försöker. Ska jag ta i ännu mer? Eller bryta upp skalet som kanske har en snäppfunktion? Några idéer? Sedan funderar jag på hur man hittar en potentialfri brytare. Tänker att tex Nexas potentialfria sändare inte kan användas eller hur tänker man?
J jonaserik skrev:
Det blir då att avvakta hösten då eller om det finns en botomte som vara dig behjälplig i närheten av huset/stugan. Inte kul med långa avstånd, har lika för torpet.
J jonaserik skrev:
Hej igen. Jag hittade en ett år gammal bild i telefonen, se bilden. Tegui, ett spanskt märke med all nätdokumentation på spanska. Funderade redan då uppenbarligen. Jag har varit på och försökt både öppna och ta loss telefonen från väggen men den sitter som berg och jag fegar ur med tanke på risken att förstöra den. Första tanken är ju att den sitter med skruv i väggen på baksidan och kan tas loss genom att skjuta hela telefonen uppåt. Den rör sig inte alls när jag försöker. Ska jag ta i ännu mer? Eller bryta upp skalet som kanske har en snäppfunktion? Youtubade lite och motsvarande telefoner verkar öppnas med skruvar ( ibland gömda) eller snäppas upp i överkant med en skruvmejsel. Några idéer? Sedan funderar jag på hur man hittar en potentialfri brytare. Tänker att tex Nexas potentialfria sändare inte kan användas eller hur tänker man? Blir liksom tvärtom [länk]
 
RoTe
Omöjligt att veta om du svarat något i det inlägget.
 
RoTe RoTe skrev:
Omöjligt att veta om du svarat något i det inlägget.
Vad gör jag för fel? Verkar som jag svarar åt någon annan? Använder appen på iPhone.
 
RoTe
Du kan inte svara i någon annans citat.
 
Bilden kom inte med, det med att lossa fronten för att komma åt plintarna. Inget snäppe, den ska vara säker och kanske med åverkanlarm. Har sett någon modell som har en specialskruv på undersidan och allt viks uppåt och krokas av. det finns inga märken text på den, så det går att leta på nätet om den då, klart svårt just nu med avståndet. Oavsett så måste man in i centralenhetn för kunna se vad som finns där och att få dit något fjärrstyrt är helt beroende va dsom finns. Annars inga problem att få ihop det, lite knöligt bara.
 
  • Gilla
stef.ostlund
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.