Jag har nu kommit såpass långt att man har ett halvt klartecken från kommun och ett helt från banken. Jag får i princip låna en milijon om jag vill men blir garaget så dyrt så hänger jag mig =)

Som det ser ut så kommer hantverkare att göra plattan med golvvärme och avlopp. Vidare så skall han stomresa och slå tätt med träpanel samt få i dörrar, port och fönster samt hela taket så kåken är färdig utvändigt.

Jag kommer att hjälpa till i den mån jag kan och hinner på kvällar och helger samt ta ledigt i läge där det kan tillföra något.

Garaget skall sitta ihop med huset och plattan kommer vara 7,5 x 12,8m. dvs. typ 100m2. Jag har räknat med att plattan kostar ca 150 000 samt att själva byggnaden går på typ 150 000. Sen tillkommer kostnad för port, dörrar och fönster. Kan detta vara rimligt?

Jag har räknat på hantverkarens utsago om 1500kr/m2 med allt till plattan och sedan med 1h/m2 i arbete på byggnadens väggar och tak och sedan multiplicerat med hans timdebitering och dubblat eftersom hälften är arbete och hälften material. Kan jag kommit någorlunda rätt eller blir det mycket dyrare?
 
Skulle mitt garage kosta 300 000 kr och jag inte ens har börjat invändigt så skulle jag definitivt gått och hängt mig. Men det beror kanske på att min huvudbyggnad knappt är värd det.

Min platta på 64 kvm, 15 cm isolering, golvvärme, kulvertrör 11 m, gjutform av trä (inte kantelement) kostade ca. 40 000 kr. Men då är inget arbete inräknat, endast material. Och detta har köpts till normala priset, ingen rabat.
 
300.000 för ett garage i den storleken kanske inte är sååå farligt. Skillnaden kanske är att tomtefar inte räknat in något arbete, det blir alltid mycket billigare att göra själv förutsatt att man gör RÄTT. Sedan kan det handla om regionala skillnader i priser, jag ser att tomtefar bor i västernorrland (trodde han kom från nordpolen), och jag kan tänka mig att det är billigare där än i storstäderna.

Bor i Stockholm och min platta på 40kvm kostade 65.000, isolerad men ingen golvvärme. Eftersom du har 100kvm kan jag tänka mig att 150.000 inte är något fantasipris. Allt jobb lades ut på entreprenad för min del.

När det gäller priset på garaget kan man jämföra med de garage som levereras som byggsatser (inkl. montering). Mitt garage landade på 140.000 inkl. allt utom montering av isolering. Då valde jag port med motor och lite annat lull lull, men inget lyx.

Alltså är jag uppe i dryga 200.000 och då har jag inte inrett eller dragit vatten/el. Tänkte dessutom kakla garagedelen, men förhoppningsvis skall det inte springa iväg allt för mycket.

Hoppas att det går bra!
 
Så för den händige så är det katastrofalt och för den som inte har tiden så är det hyffsat.

Jag är händig men inte kunnig så det är inget jag gör själv samt att jag knappast hinner styra upp en sådan sak själv så jag lejer hantverkare till hela projektet och hjälper till som sagt. När det väl är klart utvändigt så fixar jag el, vvs isolering och "dekor" invändigt under kommande vinter eller vintrar. Bara det blir klart utvändigt så det inte ser halvfärdigt ut.

HAr som sagt fått färdigpris på plattan 1500kr m2= 150000kr

Sedan säger han att väggar/tak tar ca 1h per m2 och jag räknar med 180m2 vägg och tak vilket ger 72000kr och så säger han vidare att arbetet/material är 50/50 vilket ger 72000kr till altså en total på 294000kr med plattan. Sen ger han mig sin rabatt på material vidare så jag kan hämta på brägårn och skriva på honom så fakturerar han utan påslag. Detta när jag skall isolera osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.