Hej,

vi har ett stamrör som går från källargolv till tak-avluftning.
Ungefär mitt på denna (i taket på köket) så ska vi byta till HT-rör och kröka iväg en bit bort till en vägg, rakt ner, och sen kröka tillbaka igen och gå ner med HT-rör till källargolvet.

Hur skarvar man dessa? gjutjärnsröret verkar vara runt 105-110 mm utvändigt och vi ska på med 110 HT-rör.
En bekant som är rörmokare pratade om något som han hade för sig hette jet-koppling eller liknande. Eller är det några gummimuffar man ska ha? tänkte beställa allt på rinkabyror

Tacksam för svar på mina funderingar
 
Köp en Fernco övergångskoppling från 98/113mm till 110 pvc.
Kostar ca 350-450kr.

Det finns övergångskopplingar som ser ut som jetkopplingar men på den dimensionen du vill ha så kostar de säkert 700kr st.
 
Kanske en sådan här!
Beställningnr 8673 på rbr för 227 spänn eller motsvarande på bauhaus för 219 spänn. Precis skarvat på mitt eget gjutjärnsrör.
Just avlopp är billigt på bauhaus, dessutom lättare att komplettera från om man bor i närheten.
 
sirbo skrev:
Kanske en sådan här!
Beställningnr 8673 på rbr för 227 spänn eller motsvarande på bauhaus för 219 spänn. Precis skarvat på mitt eget gjutjärnsrör.
Just avlopp är billigt på bauhaus, dessutom lättare att komplettera från om man bor i närheten.
Det måste vara 7683 du menar va? Gummimuffen.... Är verkligen den där så tät och säker? Tycker den "ser" lite vansklig ut men det kanske inte är några problem?
 
Knecke skrev:
Det måste vara 7683 du menar va? Gummimuffen.... Är verkligen den där så tät och säker? Tycker den "ser" lite vansklig ut men det kanske inte är några problem?
7683 är en övergångskoppling och det är även godkända för ingjutning. Vet dock inte vad det e för märke som Rbr säljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.