Efter år av velande och letande av husleverantörer så har jag nu bestämt mig för att rita och bygga ett eget hus. Huset jag ritat blir på 200m2 och jag har gjort en preliminär uträkning av byggmaterial baserat på längder och antal. Jag har sedan använt mig av två svenska byggvarusidor för att sammanställa priser på varje enskilt material.

Detta innefattar
Komplett tak, vägg, golv, grund, fönster och dörrar.

Min fråga är om det är någon som har erfarenhet av hur många procent billigare det kan bli om man köper material till större kvantiteter(ett hus) mot styckpriserna?


Om någon undrar så fick jag summan till 643000kr på ovan nämnda.
 
MrJay
Som företagare, när jag köper från Beijer exempelvis har jag 30-50% lägre pris än vad du betalar som privatperson, beroende av artikeltyp. Har svårt att tänka mig att du får sådan rabattsats men ska jag killgissa så kanske du kommer ner 20-25% på 600k
 
MrJay MrJay skrev:
Som företagare, när jag köper från Beijer exempelvis har jag 30-50% lägre pris än vad du betalar som privatperson, beroende av artikeltyp. Har svårt att tänka mig att du får sådan rabattsats men ska jag killgissa så kanske du kommer ner 20-25% på 600k
Tack för svar. Ska räkna lite nogare framöver efter jag varit i kontakt med en konstruktör och sedan ta kontakt med en säljare.
 
RoTe
Det är ju bara att skicka offertförfrågan till alla bygghandlare i din närhet?
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Japp, det kommer jag göra när det väl är dags. Just nu är jag bara intresserad av vad personer här på tråden har för erfarenhet.
 
RoTe
Jag vet att det finns gott om erfarenheter redan nedskrivna här i forumet, har du testat att söka?
 
Ska du mot förmodan komma undan billigare, så finns bara ett sätt. Det är att mängda allt i format, längder typer och annat, massor med jobb blir det. Och skicka förfrågan till något mindre sågverk vad dom vill ha betalt, Svärfar gjorde så och det var någon såg strax norr om Uppsala, vet inget namn. Troligtvis får du ta allt i en sväng och inte hålla på och dutta med leveranser.
 
MrJay MrJay skrev:
Som företagare, när jag köper från Beijer exempelvis har jag 30-50% lägre pris än vad du betalar som privatperson, beroende av artikeltyp. Har svårt att tänka mig att du får sådan rabattsats men ska jag killgissa så kanske du kommer ner 20-25% på 600k
Enbart eftersom du är företagare, eller för att du handlar stora mängder årligen?

Om det förra är det bara att starta ett företag. Det har ju avtalats på forumet huruvida skatteverket är okej med det, och minns jag rätt svarade RSV att det inte ansågs vara en förmån att nyttja företagets rabatt privat.
 
MrJay
A Alexander HB skrev:
Enbart eftersom du är företagare, eller för att du handlar stora mängder årligen?

Om det förra är det bara att starta ett företag. Det har ju avtalats på forumet huruvida skatteverket är okej med det, och minns jag rätt svarade RSV att det inte ansågs vara en förmån att nyttja företagets rabatt privat.
Byggfirma med avtal, bra kontakter och rabatter. Att bara starta ett bolag och hoppas på feta rabatter är det bara att fetglömma.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Har man en firma får man ju handla hos Ahlsell och får 90% rabatt 👌
 
  • Haha
MrJay
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.