Jag har byggt en del i svartfärgad ek och har hittills färgat träet med järn upplöst i ättika. Nu har jag lovat att bygga ett rätt stort vitrinskåp i svart ek och har ingen lust att slabba med så mycket ättiksblask och jag hoppas få det lika svart med bets. Då har jag fått rådet att använda Herdins bets och spritbetsa skåpet. Så långt är allt väl. Tror jag.

För att undvika ljusa fläckar av lim vill jag om möjligt betsa innan jag limmar. Funkar det även om limytorna är betsade? Nu kommer jag använda domino och de är obehandlade, men är det ok om resten av limytorna är betsade?

Jag både kan och ska testa innan jag ger mig på 100 kilo ek, men någon här kanske redan vet svaret.

Som bonusfråga kastar jag in den här - går det att få det riktigt toksvart med deras ebenholtzsvarta pulver? Ytan ska sedan hårdvaxoljas och det brukar hjälpa till att få till de där sista.

Förpackning av Herdins äkta bets använd för att färga trä svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Osmos svarta dekorvax kan få saker riktigt svarta. Har det själv på ett furugolv o det är verkligen svart.
 
Ola C Ola C skrev:
Osmos svarta dekorvax kan få saker riktigt svarta. Har det själv på ett furugolv o det är verkligen svart.
Intressant. Vax låter som något man inte ska ha på ytor som ska limmas. Hur noga går det att vara när man lägger på det? Flyter det ut och suger in som deras olja, eller går det att maska av ytor på ett bra sätt?
 
Skall du först betsa, vaxa-lacka och sedan montera ihop allt?
 
Hep Hep skrev:
Intressant. Vax låter som något man inte ska ha på ytor som ska limmas. Hur noga går det att vara när man lägger på det? Flyter det ut och suger in som deras olja, eller går det att maska av ytor på ett bra sätt?
Vet inte om det är vax, det är en slags oljebets även om det heter dekorvax. Tror inte du ska ha det på limytor. Ungefär som hårdvaxolja vad gäller flyt och insugning, kanske aningen mer drygt o trögflytande. Kan nog gå hyfsat att maska men har inte provat.
 
Ja på din ursprungliga fråga, det går fint att limma trä med som tidigare färgats m vattenlösligt bets.
 
@atomlab Att jag vill ytbehandla innan limning är bara för att slippa de ljusa fläckar som annars blir där limmet kladdat. Att jag vill byta metod för att svärta är bara för att slippa blaskandet med ättika och järn som även är rätt oförutsägbart. Enklast hade väl varit att bygga skåpet i något annat material eller annan färg, men nu vill brorsan ha ett svart ekskåp och eftersom jag är lillebror så är det bara att lyda.

Dekorvaxet låter spännande, men jag tror det får bli plan B. Om det nu funkar att limma på herdins bets låter det som det första att testa. Att jag även kan använda vårt äckliga försök till att göra calvados i spritbetsen är det en bra bonus.

Jag återkommer nog med glädjande bilder eller nya frågor.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Normalt sett så brukar man ju just betsa innan man monterar ihop allt för att få bäst resultat.

Limmet torkar man bort med en fuktig trasa innan det torkar så syns inget
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tänkte bara återkoppla och säga att det gick alldeles utmärkt att först spritbetsa och sedan limma. Det lilla lim som blev kvar på insidan av lådhörnen blir i princip osynligt efter ytbehandling. Det viktiga var att de förblev svarta och det blev de.

Nu vet jag inte om det påverkat hållfastheten alls, men de klarar av att jag bänder och drar med handkraft, vilket räcker bra för små lådor med choklad i.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.