Hej!

Ska lägga klick-parkett i köket, över befintlig plastmatta.

-Hur gör man med socklarna?

-Ska man ta bort sockel och lägga golvet in under köksskåpen?

-För att sedan såga sockeln i så den passar?

Bonus: behöver man ta bort listerna vid andra väggarna? Ser det dumt ut om man låter dem sitta?

/Nybörjare

Stort tack!
 
  • Köksinteriör med klick-parkett som möter en plastmatta nära köksskåp och en avtagen sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träparkett möter befintlig plastmatta under köksskåpets bruna sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med brun träkabinett och befintlig plastmatta i kakelimitation inför läggning av klick-parkett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastmatta med kakelmönster på köksgolv nära en vit sockel och tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det blir mycket snyggare. En del lägger golvet med befintliga lister och adderar sen en trekantslist men jag tycker det ser riktigt fult ut.

Bort med alla lister och socklar så blir det mycket bättre. Socklarna kapar du i överkant och flyttar upp så blir det snyggast. Man kan passa på att byta ut listerna eller bara måla in dem på nytt när de är monterade.

Dörrfoder kan du kapa i nederkant med multiverktyg utan att demontera. Använd en spillbit från nya golvet som stöd/distans.
 
  • Gilla
Gullkragen
  • Laddar…
Glömde skriva, lägg nya golvet under diskmaskin så att du får in plastunderlägg i nivå med golv, diskmaskinen får absolut inte stå nedsänkt eller så att det lutar in mot vägg, då kommer en eventuell läcka bli mycket värre.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Gullkragen Gullkragen skrev:
Ska man ta bort sockel och lägga golvet in under köksskåpen?
Är socklarna lösa eller står socklarna på golvet och sen står stommarna på socklarna?
 
  • Gilla
g.kraft
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är socklarna lösa eller står socklarna på golvet och sen står stommarna på socklarna?
Osäker. Kan jag kolla på något tydlig sätt? Köket är 20år. Jag tror dock dem inte är bärande. Tips på hur man tar bort dem?
 
  • Närbild av köksskåp nått över golvet, möjligen en sparklist, i ett gammalt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med synliga delar av sockeln och golv, eventuella icke-bärande delar ifrågasatta för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G g.kraft skrev:
Ja, det blir mycket snyggare. En del lägger golvet med befintliga lister och adderar sen en trekantslist men jag tycker det ser riktigt fult ut.

Bort med alla lister och socklar så blir det mycket bättre. Socklarna kapar du i överkant och flyttar upp så blir det snyggast. Man kan passa på att byta ut listerna eller bara måla in dem på nytt när de är monterade.

Dörrfoder kan du kapa i nederkant med multiverktyg utan att demontera. Använd en spillbit från nya golvet som stöd/distans.
Stort tack för riktigt bra svar!
Ska bara ta reda på hur man får bort socklarna. Tips på verktyg?
 
  • Socklar under köksskåp som kan behöva verktyg för demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på köksskåps sockel mot kaklad golv och blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Gullkragen Gullkragen skrev:
Osäker. Kan jag kolla på något tydlig sätt? Köket är 20år. Jag tror dock dem inte är bärande. Tips på hur man tar bort dem?
Jag vet bara att vårt 20 år gamla kök står på socklarna. Hos oss kan man se det när man tar bort de understa lådorna.
 
U
Står skåpen på socklarna så sätt en ny sockel utanpå den gamla för att dölja springan vid nya golvet. Det ser mycket bättre ut än att sätta en mindre kvartslist etc.
 
  • Gilla
Gullkragen
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Står skåpen på socklarna så sätt en ny sockel utanpå den gamla för att dölja springan vid nya golvet. Det ser mycket bättre ut än att sätta en mindre kvartslist etc.
Superbra tips. Så kommer vi göra.
 
Socklarna sitter troligen fast med clips. Bryt loss med en flatmejsel, börja vid gaveln. Om inte clips, så är det skruvat inifrån skåpet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det kan vara så enkelt att dom sitter som på IKEAs socklar, fastklickade på benen.
Instruktionsbild för montering av köksskåpssocklar med plastfästen på justerbara ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/foerbaettra-sockel-vit__AA-2194901-1-2.pdf

Att dom inte är bärande eller ens sitter ordentligt fast tycker jag syns tydligt om man tittar i överkant mot stommen.
Icke-bärande köksskåpsockel som ser ut att vara fastklickad, med synlig ovankant mot stommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.