Hej!
Jag har två spotlightskenor från Hide-a-lite focus track.
Jag vill ta in ström till skenan från utanpåliggande takkontakt och koppla in lampsladden till den mittanslutningen som sitter mellan de två 1-meters skenorna.

Problemet är att jag inte förstår hur det är tänkt att anslutas. Jag trodde det skulle finnas färdig anslutning/koppling för att bara koppla in min lampsladd?

Någon med erfarenhet som kan förklara?
 
  • Bild på en Hide-a-lite focus track spotlight-skena med en osammanfogad elsladd intill, innan installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning för spotlightskenor med synliga ledningar och mittanslutning framför en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns speciella tillbehör till skenan för ändamålet

Typ en sånn här
 
  • Vit skentillbehör för byggprojekt mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, tack för svar. Men den där delen är väl inte för att ta in ström till skenan från exempelvis en takkontakt? Det är det jag behöver hjälp med. Sladden går till en stickpropp som ska in i en kontakt i taket, för att ge ström till skenan.
 
Kanske tydligare med denna bild
 
  • Elektrisk komponent med kablar och en kontaktdon ligger på ett ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K klöjm2 skrev:
Kanske tydligare med denna bild
Läste lite för snabbt där.

Edit Åter igen

Ser ut att finnas möjligheter för infälld genomföring?
 
Redigerat:
Jo den möjligheten finns men jag har tänkt köra den utanpåliggande till närmsta takkontakt, ca 20 cm längre bort :)
 
J jonaserik skrev:
Den du visar är en skarvbit mellan två skenor och ska inte kopplas något på. Det är en infart i ena änden som du ska ha och där koppla in kabeln. typ en sådan här som trycks in i ena änden

[länk]
Jag trodde också det varav min edit, men är det verkligen så? Är inte detta en rak skarv? Varför den klumpiga lådan i mitten?
 
  • Svart rak skarv med en klumpig låda i mitten för byggkonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så är det med el, säkerheten först. Hur dom tillverkar en mellanbit är upp till dom. Den är som en skarvsladd, något i ändarna, den här med bara s.k stickproppar
 
J jonaserik skrev:
Så är det med el, säkerheten först. Hur dom tillverkar en mellanbit är upp till dom. Den är som en skarvsladd, något i ändarna, den här med bara s.k stickproppar
Men tänker såhär: varför skulle de ha en genomföring om det endast är en skarv (ser ut att vara det iallafall) och varför skulle de ha en skarv som heter rakskarv och en skarv som heter mittanslutning?

Känns som att du killgissar lite?
 
  • Tekniska ritningar av elinstallationssystem med måttangivelser för komponenter i enfas vit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis. Den delen som heter mittanslutning är just för att kunna tillföra ström till skenan. Rakskarven är just bara en skarv för att foga ihop skenor med varandra. Sedan finns det ändanslutningar också men dom har jag koll på. Så jakopp du har rätt angående de olika mittdelarna, de fyller olika funktioner.
 

Bästa svaret

Det är en mittskarv. Du lägger den nya kabeln under samma klämma som de befintliga kablarna ligger.
 
  • Mittskarv med nya och befintliga elkablar under klämman inklusive blå, brun, gul/grön och svart kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klöjm2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.