Ska snart renovera badrummet och tänkte beställa hem duschen. Nu är valet 150cc eller 160cc. Vad är det för skillnad mer än storleken? Rören går ut från golvet och ska kopplas in i blandaren så jag tvivlar på att storleken spelar någon roll då? Men något annat jag bör ha i åtanke? 160cc är nämligen 1000:- billigare på duschen jag tittar på.
 
Redigerat:
160c/c är lite av en standard i Sverige idag, eller har jag fel? Är det 1000kr billigare så vet i alla fall jag vilket jag skulle valt:) bifoga gärna bild på duschen !

Med vänlig hälsning, fremax
 
Här kommer en bild på duschen :)

57912_m3.jpg
 
Du ska alltså ha utvändig rördragning från golv till blandare? Brukar man inte köra på cc 40 i såna fall?

Vi har cc 150, men det gör det besvärligare att hitta blandare inom Sverige.
Anekdot: För att få tag på rätt modell av badkarsblandare med cc 150 så beställde jag den från en norsk webbshop. När de bekräftade beställningen så fick jag ett meddelande om att de ändrat beställningen till en cc 160, eftersom det är standard i Sverige. 😊
Han dock kontakta dem i tid så att de skickade en cc 150 ändå.
 
Om rören kommer upp från golvet, så bör du dra om dem. Det är inte tillåtet att gå upp genom golv längre, speciellt inte i duschen. Sen är 150 eller 160 en smaksak. 160 är fortfarande standard i Sverige och 150 europastandard.
 
Nej rören kommer från väggen men ca: 10 centimeter från golvet eller liknande skull jag gissa på, kanske til och med 30 cm men dom kommer underifrån, det var det jag menade :)
 
Krilleman
Har du 4cc anslutning på rören så passar ett blandarfäste som du länkar till. Men tänk på att du måste köpa till halvkopplingar till det om du ska ha ny rördragning.

Vatettes variant kan man handla för ca 500:- och då ingår kopplingar till både 15mm & 12mm kopparör!

Glöm inte stödhylsor!
 
TonyTech
Ser att svaren är ganska gamla. Och jag undrar om man skall montera 150cc eller 160cc i nybyggnation.
Försökte kolla med antalet tillgängliga blandare, men det fanns massor av båda.
 
MrJay
TonyTech TonyTech skrev:
Ser att svaren är ganska gamla. Och jag undrar om man skall montera 150cc eller 160cc i nybyggnation.
Försökte kolla med antalet tillgängliga blandare, men det fanns massor av båda.
Jag har valt att köra med europastandard 150cc i vårt nybygge - utbudet är enormt mycket bättre om man köper från utlandet, det är billigare och man slipper de hemska excenter-anslutningarna med allt vad de innebär om rörisen gjort 160cc
 
  • Gilla
Vasan1628 och 1 till
  • Laddar…
TonyTech
MrJay MrJay skrev:
Jag har valt att köra med europastandard 150cc i vårt nybygge - utbudet är enormt mycket bättre om man köper från utlandet, det är billigare och man slipper de hemska excenter-anslutningarna med allt vad de innebär om rörisen gjort 160cc
Tack för åsikt.
Fick liknande svar från copilot i edge. Den AI tyckte att 160cc var en gammal standard i Sverige och där bör man gå på 150cc vid nybyggnation - Europe standard
 
  • Gilla
Vasan1628 och 1 till
  • Laddar…
Det som spelar någon roll är att man väljer en blandare som det går att få tag i reservdelar till. Personligen tycker jag det är ointressant om blandaren är billigare inköp om det inte går att få tag i tex en ny termostat om 10 år. Då blev det billiga helt plötsligt dyrare och krångligare. Av den anledningen kommer bara välkända märken in i vårt hus såsom FMM Mora eller Gustavsberg och även dessa ”ur-svenska” tillverkare har modeller både för c-c 150 och 160mm.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
N
mexitegel mexitegel skrev:
Det som spelar någon roll är att man väljer en blandare som det går att få tag i reservdelar till. Personligen tycker jag det är ointressant om blandaren är billigare inköp om det inte går att få tag i tex en ny termostat om 10 år. Då blev det billiga helt plötsligt dyrare och krångligare. Av den anledningen kommer bara välkända märken in i vårt hus såsom FMM Mora eller Gustavsberg och även dessa ”ur-svenska” tillverkare har modeller både för c-c 150 och 160mm.
Instämmer!
Art köpa billigt blir ofta dyrt i längden.
Har en granne som köpte en köksblandare från Ikea och han hade mängder av problem med den. Förra året tröttnade han och köpte en Mora. Dyrare naturligtvis men vilken skillnad i kvalitet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MrJay
mexitegel mexitegel skrev:
Det som spelar någon roll är att man väljer en blandare som det går att få tag i reservdelar till. Personligen tycker jag det är ointressant om blandaren är billigare inköp om det inte går att få tag i tex en ny termostat om 10 år. Då blev det billiga helt plötsligt dyrare och krångligare. Av den anledningen kommer bara välkända märken in i vårt hus såsom FMM Mora eller Gustavsberg och även dessa ”ur-svenska” tillverkare har modeller både för c-c 150 och 160mm.
Absolut! Min personliga åsikt är att FMM och liknande är, tyvärr - skräp. Vi kör främst Grohe eller Hansgrohe grejer som är billigare i inköp från Tyskland än här och reservdelar finns det gott om överallt.

Köpte många år sedan en design-blandare till handfat som visade sig vara en ”kopia” av en produkt Comfort sålde. Det var iaf. vad de sa till mig. Vill minnas att min kostade 400kr medan deras gick loss på över 3000kr. Vi hade en liten diskussion och jag fick frågan vad jag gör om den går sönder - mitt svar var ”byter bara ut den” 😆
 
Redigerat:
D
Välj en kvalitetsblandare du gillar. Kolla c-c. Använd det. Notera att en del 150-blandare säljs som 160, då skickar dom med ett par äckliga excenter.

Bra blandare görs av FMM, Mora, Oras, Grohe, hansgrohe mfl.

Undvik bajs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.