Inte kanske för hemmet/huset, men hoppas på svar i alla fall...

Bakgrund:
Vår lokala Marinas passersystem för bommar och byggnader var på väg att lämna in för ett par år sedan. Låssmeden på orten lämnade en offert på Axemas "VAKA", men förutom att den var ganska väl tilltagen i pris visade den sig vid sakkunnig granskning sakna lösningar för flera saker. Låssmedsfirman är duktiga på just det, men inga ingenjörer...
Marinan köpte istället in hårdvaran själva (tre dörrcentral B18 och lite läsare) och anlitade en kombo av medlemskunskaper och en konsultfirma för lösningar och installation. Senare utökades anläggningen till ytterligare en B18 för att styra dörr(ar) i en annan byggnad på området.

Problemet:
Nu skall ytterligare en byggnad få tillgång via tagg. Men Axema har sedan en längre tid (1-2 år) säljstopp på B18 p.g.a. "komponentbrist". Lite märkligt f.ö. då det inte finns någon uttalad sådan längre. Om man inte byggt med ryska komponenter förstås.... Istället rekommenderar man den äldre utgångna B17, som man sminkat om på något sätt, kallar B17-R och som då skall vara kompatibel med B18.

Marinan har därför köpt in bl.a. en B17-R och har med konsulthjälp försökt koppla in den i systemet/nätet. Men den hittas inte automatiskt som ny enhet i VAKA, och om man tar in den manuellt går installationen så småningom bra (påstås det) men den ansluter inte (rött kryss). Och nästa gång man startar VAKA är den inte med.Pingar man dess IP så finns den där och svarar snabbt. Uppkopplad som Connection Point i ett eget litet nät fungerar den också utmärkt.

Alla SW-versioner är uppdaterade (3.87.10 eller högre) i befintliga B18, och samma (eller om det var 3.88) ligger i B17-R. Även en vanlig B17 och en B27-R är provade med samma dåliga resultat. Givetvis är fabriksreset gjord på B17-R vid installation.

Fråga: Kan problemet vara att det är en nyare B18 som är Connection Point, och att den som "master" inte kan hantera äldre underenheter, t ex B17 (B17-R) ? Alltså: Vet någon (av erfarenhet) om det verkligen funkar att ha en B18 som Connection Point/master i VAKA och sedan äldre enheter som "underenheter" ?

Visserligen märkligt eftersom man påstår att den framhastade omsminkningen av gamla B17, B17-R, skall vara kompatibel med B18. Men det finns snart ingen annan förklaring.
Det är dock komplicerat att lägga om och sätta den nyinköpta B17-R som Connection Point/master och testa, eftersom hela systemet då måste konfigureras om från scratch. Dessutom är Marinan måttligt roade av att man river i det som funkar, då deras erfarenhet av Axema rent historiskt inte är den allra bästa när det kommer till strul, stabilitet och kompatibilitet. Och det är 600 användare som berörs om något strular....

Så varför frågar jag här och inte Axema ? Jo, för de svarar inte på mail och har ingen support till slutkund (mer än ett betalnummer). Alla dokument på en djupare nivå än Produktblad är av princip förbehållna deras "partners" och tillhandahålls inte till någon annan. Konsultfirman ovan har försökt bli "partner" men Axema hänvisar till att orten redan har en - låssmeden. Som dels inte vet, dels givetvis inte är så intresserad av att supporta då han inte fick affären (som han dock aldrig hade gått iland med).

Marinan är nu så trötta på Axema att de snart slänger ut dem (vilket tydligen andra redan gjort)....
 
Ingen med kunskap ?

Har nu ägnat ytterligare 4 timmar att försöka gå andra vägen - att köra en B27R som Connection Point och sedan låta den finna de befintliga B18 som finns i nätet. Det gör den inte, men en B17 och en B17R som kopplas in dyker upp direkt.

Så frågan kvarstår och är akut: Hur utökar man ett Axema behörighetssystem som är uppbyggt av endast B18 med ytterligare en dörrcentral när företaget ifråga säljstoppat B18 ?
Den nedlagda föregångaren som återuppstått och säljs lite omsminkad med påstående om att den är B18-kompatibel får vi inte att fungera.

Och Axema själva duckar för alla frågor. Detsamma gör tyvärr även låsföretaget som sålt den "kompatibla" centralen.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Kom du någon vart med detta?
 
Nej, kom ingen vart med Axema.

Däremot finns nu B18 att köpa igen sedan en tid. Dels som begagnad (många monterar tydligen ner Axema och byter till andra fabrikat/system), dels är nyproduktionen igång igen. Med en B18 så lyckades föreningen tillslut utöka för det som behövdes - just nu. Men support från dem som säljer Axema lokalt uteblev, de ville mest byta systemet mot något annat (för dyra pengar, vi har ju 900 (!) taggar/nycklar ute....).

Under resans gång har det upptäckts att man bara verkar ha en chans att få med enheten i systemet efter fabriksreset. Men den s.k. fabriksreset man kan göra via menyn i enheten är inte alls en djup fabriksreset/återställning utan mest en databasrensning. Så det får inte tillbaka enheten på banan igen, så som den var direkt ur kartongen. Vi fick det bekräftat via en hint av en mer teknisk ÅF (dock på annan ort) att det finns ett djupare sätt att återställa enheterna, men det är en väl förborgad hemlighet bara för Axema-ÅF. Likaså programladdning via USB-sticka - även om vi luskade ut hur man kom in i USB-laddningsmode (för användaren odokumenterad knappkombination) så har man som vanlig "dödlig" inte tillgång till och kan ladda ner filerna som laddningen kräver på USB-minnet.
Sant eller inte, föreningen har i vilket fall ett par dyrt inköpta Dörrcentraler som s.a.s. gått i baklås efter att de körts igång på "fel" sätt/nät första gången, och verkar kräva just denna "hemliga" återställning för att vara användbara mer.

Men det finns en annan hake också som nog mer är grunden till problemen. VAKA körs ju i JAVA, som sedan flera år inte längre går att använda utan kostnad till Oracle. Axema rekommenderar därför användning av "piratversioner" av JAVA (IcedTea m.fl.), vilket föreningen kör med. På något sätt ogillas (numera ?) en del kommunikation/kommando hos dessa JAVA-kopior av Win10, även om alla (?) brandväggar man kan stänga av (i alla fall via menyer) är avstängda. Detta verkar ha tillkommit efter någon uppdatering av Win10.

Anledningen till att vi tror (vet) att det föreligger på det sättet är att det först inte ens gick att utöka med en äkta B18 med rätt/uppdaterad SW - den hittades helt enkelt inte den heller. Inte förrän vi körde VAKA/IcedTea med en gammal, något ouppdaterad Win10-laptop, där det vid sökning efter nya enheter kom upp en extra ruta från Win10 som frågade om man "verkligen ville tillåta IcedTea att....". Den frågan/rutan kommer inte upp på de andra, utan där misslyckas bara sökningen efter ett tag. Trots att samtliga (inkl laptopen) har brandväggar avstängda finns det alltså något ytterligare som VAKA gör och som ändå stoppas av Win10. Om man svarade ja på denna säkerhetsfråga så fungerade sökningen och den nya enheten kunde konfigureras in.
Vi passade nu på - medan det fungerade på den gamla laptopen - att utöka dels med den nyinköpta B18 som nu hittades, dels med en B-27R som reservenhet. Vilken nu fungerade i systemet trots en B18 som "master". De tidigare nämnda "låsta" Dörrcentralerna som föreningen köpt in var och förblev dock låsta och okontaktbara.

Efter att systemet på detta sätt utökats och konfigureringen sparats dyker de nya enheterna nu upp även i de ordinarie datorerna. Så det verkar alltså vara någon JAVA-funktion som används för att just söka nya enheter i av Axema rekommenderade "piratversionerna" som Win10 stoppar.

Men tyvärr måste allt detta experimenteras fram, då supporten och informationen från Axema är totalt noll. Konsultfirman vi anlitat har ansökt om att bli teknik-ÅF hos Axema för att få tillgång till lite information, men de har aldrig ens fått respons på sina ansökningar. Och den lokala Axema-låssmeden vill som sagt hellre sälja andra system. Kan kanske förstå det, om Axema behandlar sina ÅF likadant som slutkunderna.

Hur föreningen gör på sikt får de se. Det är bara ett par år sedan de bytte till Axemas VAKA, men det visade sig ju för dem vara att hoppa på ett system utan support eller garanti för kompatibilitet.
 
Intressant att läsa.
Jag kan absolut inget om detta, men jag känner igen policyn, små kunder är helt ointressanta.
Axema sitter ju överallt på företag, så kunskapen borde finnas nån stans.
Men ÅF är väl hårt hållna i avtal som de blir av med om de inte följer reglerna.
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
Är vanlig villaägare och kör Axema passersystem med larmstyrning till hus och garage. Måste säga att jag är förvånad över utebliven support. Har genom åren ringt dem ett par gånger de har alltid svarat och har fått bra support trots att jag ringt som privatperson.
 
Om man ringer dem direkt och inte är ÅF måste man ringa ett speciellt nummer som kostar 15:-/min. Kanske inte alltid varit så, när föreningen hade sitt förra system fram till ett par år sedan eller så (Axemas AXbase) vill jag minnas att de ringde någon gång och fick rätt bra support utan debitering.

Föreningen provade dock det nya sättet en gång (tog väl 5 min) men fick tyvärr ingen annan hjälp än tipset att vända sig till den lokala (men tyvärr, otekniska) låssmeden som säljer Axema. Och att dessa sedan fick ta kontakt med Axemas ÅF-support om de inte redde ut det. Men samtalet debiterades, vilket väl hade varit ok om de fått hjälp.

Föreningen har ju investerat 6-siffrigt belopp i Axema VAKA, men den ÅF som de köpt det mesta ifrån (inte den lokala alltså) har inte heller fått tillräcklig information från Axema att lösa problemen "på distans". Trots att de är ÅF. Var själv i kontakt med denna ÅF en gång, och man kan väl säga att de var rätt frustrerade över att inte få någon supportbackup på grejorna de sålde.

Ja, ja. Det fungerar nu i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.