Hur har ni det med avlopp i rvättstugan?

Drar nya avlopp i källaren och när det gäller tvättstugan behöver jag tips på hur ni löst det med avlopp.

Tvättstugan innehåller tvättmaskin och kommer få en vask. Sen finns ju kravet på golvbrunn.

Kör ni tvättmaskinen in under vasken och ner via vitt rör ner i golvbrunnen eller har ni golvbrunn med separat stick från vask/tvättmaskin in i stammen?

Plast eller rostfritt i brunnen?
 
Jag har vask, avfuktare, torktumlare och tvättmaskin. Samtliga avlopp ansluts till stick på vitt rör som sedan släpps i golvbrunn. Golvbrunn i plast.
 
plaggis plaggis skrev:
Jag har vask, avfuktare, torktumlare och tvättmaskin. Samtliga avlopp ansluts till stick på vitt rör som sedan släpps i golvbrunn. Golvbrunn i plast.
Inga problem antar jag? Många påstår att man ska ha rostfritt i källaren med tanke på råttor. Men så tänker jag att de flesta säkert har plast eller gjutjärn..
 
Inga problem hittills.
 
plaggis plaggis skrev:
Inga problem hittills.
Skönt att höra 🙂
 
Har bott i huset sedan 2008. Har otäta garagedörrar och aldrig sett ett minsta spår av en mus eller råtta. Avlopp byttes 2022 tror jag första delen var klar. Bara plast.
 
plaggis plaggis skrev:
Har bott i huset sedan 2008. Har otäta garagedörrar och aldrig sett ett minsta spår av en mus eller råtta. Avlopp byttes 2022 tror jag första delen var klar. Bara plast.
Kan tänka mig det funkar fint. Intressant! Ett par hundra mot ett par tusen i kostnad för brunn.
 
Lite bilder på avlopp.
 
  • Installation av avloppsrör i uppriven betonggolv i källare, med hink och cyklar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av avloppsrör i uppbruten betonggolv med vattenpass och verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade avloppsrör i utgrävd ränna inomhus med synliga kablar och dammskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av avloppsrör i uppgrävd ränna inomhus med skyddsplast och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
plaggis plaggis skrev:
Lite bilder på avlopp.
Grymt fint 🙂 har du även bild på lösningen vid tvättmaskin och så?
 
Jag har lett upp avlopp på väggen till en spillmuff som maskinerna tömmer sig i. Det utloppet ner i golvet (75mm) delas också av en tvättho.
Utöver detta lätt fall mot en brunn framför maskinerna utifall det blir läckage.
Passade på att fixa det så när jag bilade upp och bytte allt övrigt för ett 10-tal år sedan.
Plastbrunnar och plaströr. Min källare är mussäker och frostsäker.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag har lett upp avlopp på väggen till en spillmuff som maskinerna tömmer sig i. Det utloppet ner i golvet (75mm) delas också av en tvättho.
Utöver detta lätt fall mot en brunn framför maskinerna utifall det blir läckage.
Passade på att fixa det så när jag bilade upp och bytte allt övrigt för ett 10-tal år sedan.
Plastbrunnar och plaströr. Min källare är mussäker och frostsäker.
Låter så som jag önskar få till det också! Intressant att alla kör plast även om det försöks säljas på rostfritt i brunnsväg.
 
T TuXy skrev:
Hur har ni det med avlopp i rvättstugan?

Drar nya avlopp i källaren och när det gäller tvättstugan behöver jag tips på hur ni löst det med avlopp.

Tvättstugan innehåller tvättmaskin och kommer få en vask. Sen finns ju kravet på golvbrunn.

Kör ni tvättmaskinen in under vasken och ner via vitt rör ner i golvbrunnen eller har ni golvbrunn med separat stick från vask/tvättmaskin in i stammen?

Plast eller rostfritt i brunnen?
Jag har också tvättmaskin och vask som går via vitt rör som släpps i golvbrunn. Har även en dusch för sällanbruk med gummilister som styr vattnet mot golvbrunnen. Plast i golvbrunnen.
 
Y YuGi skrev:
Jag har också tvättmaskin och vask som går via vitt rör som släpps i golvbrunn. Har även en dusch för sällanbruk med gummilister som styr vattnet mot golvbrunnen. Plast i golvbrunnen.
Tack för tydligt svar! Verkar som de flesta har ungefär sådär.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.