Hej,

Skall byta fasad på mitt garage i sommar och har lite frågor om hur man gör ovanför garageporten.

Om ni kollar på första bilden ser det ut att vara felkonstruerat från början. När det regnar bör ju vattnet stanna mellan den den vertikala panelen och den horisontella 145 panelen som går ovanför porten.

Hur gör jag rätt? Hittar en del bilder på google och det verkar sitta en plåt ovanför den horisontella, vad kallas den plåten?

Undrar även om det är korrekt utfört i salningen mot porten, det verkar vara en tunn skiva, men med tanke på hur det ser ut idag så kan jag nog inte byta ut den mot vanlig panel?
 
  • Grått garage med vit garageport och detaljer som visar utrymmet mellan vertikal och horisontell panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träpanel ovanför en garageport, där en vertikal och en horisontell bräda möts utan tätningsplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal träpanel ovanför en garageport med synlig tätning och en rörelsedetektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Möte mellan vertikal och horisontell fasadpanel ovanför en garageport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
A Alexander.Eh skrev:
Hej,

Skall byta fasad på mitt garage i sommar och har lite frågor om hur man gör ovanför garageporten.

Om ni kollar på första bilden ser det ut att vara felkonstruerat från början. När det regnar bör ju vattnet stanna mellan den den vertikala panelen och den horisontella 145 panelen som går ovanför porten.

Hur gör jag rätt? Hittar en del bilder på google och det verkar sitta en plåt ovanför den horisontella, vad kallas den plåten?
Överbleck kallas plåten ovan foderbrädan..
A Alexander.Eh skrev:
Undrar även om det är korrekt utfört i salningen mot porten, det verkar vara en tunn skiva, men med tanke på hur det ser ut idag så kan jag nog inte byta ut den mot vanlig panel?
Ja det är att föredra att ha 22mm panel även på sidorna..
 
  • Gilla
Alexander.Eh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.