Känner du dig osäker, leta upp en kompis med snickarvana så fixar ni det lätt. Är du helt oerfaren går det också, men lätt att det tar onödigt lång tid. Men ett golv på betong kan inte bli alltför fel. Är du missnöjd kan du läggs om det om några år, då har du erfarenhet, vet mer hur du vill ha det och har ändå sparat en del pengar.Googla lite på hur man gör, finns massor med bra videor. Glöm inte stegdämpare, tror ingen nämnt det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Det låter alldeles för dyrt! Om offerten var på 50000:- efter rut och materialet 16000:- så var arbetet 34000:- och det är den delen man dragit rut på, dvs arbetet kostade ca 50000:- före rut. Om snickaren skulle ta 1000:- timmen (vilket är väldigt dyrt iallafall där jag bor) så skulle det motsvara 50 timmar dvs drygt 6 arbetsdagar. En erfaren snickare gör detta på max 3 dagar inkl allt. Mitt råd om du inte vill göra det själv är att ta in fler offerter. Du kommer garanterat hitta bättre pris än det där.
 
  • Gilla
johanvasteras och 3 till
  • Laddar…
K
Det är verkligen inte svårt att lägga moderna golv. Har som glad hemmapulare lagt några hundra kvm.
MEN, det kommer ta dig en del tid då du är helt grön, du behöver rätt grejer, och du måste vara noggrann (annars kommer det att se rätt taskigt ut).

Om du ska göra jobbet själv, vilket jag absolut hade gjort, kan du vid behov hyra de elverktyg du behöver på Hygglo.
Jag tror dock att du skulle klara dig med en fintandad såg (kanske en japansåg), hammare i någon form och en brytbladskniv samt ev. kofot/brytjärn och skruvdragare (lister och foder).

Har du otur så skadar du väggar eller lister/foder vid demontering. Är mindre kul att skapa merarbete.

Hur är lister/foder monterade - listspik, spikpistol, skruvat, etc? Hoppas att det inte varit en *pip* framme med sättlim. Råkade ut för det i en lägenhet från 50-talet. Oerhört porös betong, varför någon kompletteringslimmat. Blev "en del" merarbete.

Glöm inte att även laminat ska ha viss rörelsemån (lägg ej dikt an vägg) och att trycka ner golvsockeln ordentligt vid återmontering (lägg en brädlapp mellan golv och listens ovansida, och sen sätter du ett knä på brädlappen. Skydda golv och list/vägg.)

Till sist - undvik sånt här...
 
  • Golv möter dörrfoder med dålig passning och synlig glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Felaktigt placerad avståndslist under stolsben nära en golvsockel och parkettgolv, vilket indikerar dåligt slutfört golvjobb.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Olagd golvlaminat med synlig glipa vid vit golvlister och dörrfoder.
  • Gilla
  • Älska
Alti och 4 till
  • Laddar…
Kan intyga att lägga laminat med klick är superenkelt.

Ta bort socklarna, märk på baksidan för att komma ihåg var de ska sitta. Om de är slitna kan du med fördel rengöra dem.

Ta bort det gamla golvet, är det plastmatta under kan du bara lägga det nya ovanpå.

Lägg på ett skikt, säljs tex på IKEA, olika tjocklekar är olika dämpande.

Köp klosset, används för att få marginal mot vägg. Skulle marginalerna diffa på enskilda brädor gör det inget. Man har det för att golvet kan röra sig över tid.

Lägg allt golv i alla rum i samma riktning, rekommendationen jag har är att lägga med kortsidan mot största fönstret i tex vardagsrummet och sen behålla samma riktning över hela lägenheten.

Kapa golvet allt eftersom i olika längder, du bör inte ha längder kortare än 15-20cm. Kom ihåg att du inte kan lägga golvet så att två skarvar hamnar bredvid (och intill) varandra. Börjar du tex i ett hörn, lägger du först hela brädor tills du behöver kapa, då använder du spillbiten för att börja på nästa rad. Är du osäker eller spillbiten är för kort, lägg en halv bräda på den nya raden (om inte föregående redan är halv, då lägger du såklart en hel ist).

Skulle du behöva flytta golvet över större yta tex då en skarv saknar 1-2mm för att passa ihop kan du använda en kofot för att flytta golvet. Undvik alltså att ställa möbler på golvet innan du är färdig.

Försök i möjligaste mån att lägga golvet kontinuerligt - dvs börja inte i ett nytt rum om du inte kan jobba dig vidare från golvet du redan lagt. Skulle du bli tvungen (har hänt mig) ska du stoppa vid dörrkarmen och avsluta med en bräda med hel sida, sen gäller det att mäta ner på millimeternivå mot väggen mittemot karmen för att veta hur mkt du behöver kapa brädorna och sen börja med att lägga från den väggen och arbeta utåt mot karmen. Har du tur går det dock att jobba med brädan du redan lagt vid karmen och isf är det bara att fortsätta att jobba sig in i rummet.

Ta också en titt på vart elementen sitter, det kommer behöva trixas lite för att ev vattenledning ska gå ner i golvet. Tips för att få det att se fräscht ut är att köpa nya plastringar som ligger mot golvet ifall de gamla är slitna eller gulnade.

Investera i en elektrisk såg.
 
  • Gilla
  • Älska
Alexander HB och 4 till
  • Laddar…
johanvasteras johanvasteras skrev:
Nu kommer en fråga från en riktigt lost person. Jag är 24, precis ärvt en bostad från pappa och behöver lägga om laminat i lägenhet (det är alltså typ helt slitet och skadat just nu)

Är det någon som kan ge mig lite vägledning här?

Jag fick en offert från en snickare i stan (Västerås) på att slita ut det gamla & lägga nytt laminat med socklar o sånt till 45 kvardrat.
50,000 kr efter rot hamnade det på.

Kostar det verkligen så mycket?? Inte en chans att jag kan hosta upp så mycket...
Golvet i sig låg väl iofs på 15-16k men ändå?

Tacksam för svar!
16000/45 kvm=355 kr för laminat och underlagsfoam är rimligt
35000/500sek=70 timmar inkl rivning transport mm är väl inget rövarpris.
Riv ut det gamla golvet själv så blir det billigare
 
  • Gilla
johanvasteras
  • Laddar…
Hallå Västeråsare, erbjud grabben lite handledning ni som bor i närheten. :)
 
  • Gilla
  • Älska
johanvasteras och 3 till
  • Laddar…
johanvasteras johanvasteras skrev:
Nu kommer en fråga från en riktigt lost person. Jag är 24, precis ärvt en bostad från pappa och behöver lägga om laminat i lägenhet (det är alltså typ helt slitet och skadat just nu)

Är det någon som kan ge mig lite vägledning här?

Jag fick en offert från en snickare i stan (Västerås) på att slita ut det gamla & lägga nytt laminat med socklar o sånt till 45 kvardrat.
50,000 kr efter rot hamnade det på.

Kostar det verkligen så mycket?? Inte en chans att jag kan hosta upp så mycket...
Golvet i sig låg väl iofs på 15-16k men ändå?

Tacksam för svar!
Håller med de som säger att du ska prova själv, kanske någon polare som har mer erfarenhet än dig kan assistera, kolla youtube fråga här samt var noga när du möter upp starten så du inte börjar med hel bredd och får kapa till en pytteliten på slutet för att nå under mot väggen där listen ska vara.
 
  • Älska
johanvasteras
  • Laddar…
Riv ut själv. Köp golvet själv. Och känner du att själva läggningen av nytt golv blir svår så ringer du typ Veteranpoolen eller liknande och ber om en duktig gubbe som du kan få hjälp av och där du kanske till och med kan vara med och lära dig. Och så tar du in personen på timmar bara. Det borde vara klart på under en arbetsdag.

För ett klickgolv är verkligen jättelätt att lägga med acceptabelt resultat. Men som det redan visats bilder på så krävs det lite finess för att få till det runt rör och foder etc.

Kan även tipsa om Byggmaxs golv som brukar anses som ett av de mest prisvärda. Har ett par varianter från dem själv.
 
  • Gilla
johanvasteras och 3 till
  • Laddar…
johanvasteras johanvasteras skrev:
Nu kommer en fråga från en riktigt lost person. Jag är 24, precis ärvt en bostad från pappa och behöver lägga om laminat i lägenhet (det är alltså typ helt slitet och skadat just nu)

Är det någon som kan ge mig lite vägledning här?
Kom ihåg att du har tre ”fusk”! Ta fusket ”ring en vän” som kan, eller som har en farsa som kan. Med lite hjälp fixar ni jobbet. Det dinns mängder av EPA- ungar som vill ha en peng för att åka med skrotet till återvinningen. Dessutom är det vår och alla vill renovera vilket byggvaruhusen är med på och har säkert extrapriser. Plus att du just jar fått massor av tips i tråden. Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
Alti och 1 till
  • Laddar…
johanvasteras johanvasteras skrev:
Tack för pepp =)
Att riva det gamla måste ju absolut löna sig oavsett om man sen gör resten själv eller hyr in någon. Har du eller nån kompis dragkrok? Riv ut golvet, hyr en släpvagn och kör det till återvinningen.
Sedan är det förstås frågan hur det ser ut under, som redan påpekats. Jag har lagt ett laminatgolv som gör detsjälv projekt. Golvläggningen var enkel men förarbetet tog extra tid. Golvet visade sig ganska ojämt så det krävdes spackling för att inte få gropar där laminatet skulle svikta. Huset var ett sjuttitalshus byggt av betongelement. Det visade sig också att dessa "svackade" i mitten så jag fick lägga laminatet tvärs den rekommenderade riktningen (riktningen i förhållande till inkomade ljus) för att inte få tomrum under laminatbräderna.
 
  • Gilla
johanvasteras
  • Laddar…
Det borde gå att lägga ett riktigt golv för de pengarna. Du kommer inte ångra dig, ger hela bostaden en helt annan känsla.
 
  • Gilla
johanvasteras och 2 till
  • Laddar…
johanvasteras johanvasteras skrev:
Nu kommer en fråga från en riktigt lost person. Jag är 24, precis ärvt en bostad från pappa och behöver lägga om laminat i lägenhet (det är alltså typ helt slitet och skadat just nu)

Är det någon som kan ge mig lite vägledning här?

Jag fick en offert från en snickare i stan (Västerås) på att slita ut det gamla & lägga nytt laminat med socklar o sånt till 45 kvardrat.
50,000 kr efter rot hamnade det på.

Kostar det verkligen så mycket?? Inte en chans att jag kan hosta upp så mycket...
Golvet i sig låg väl iofs på 15-16k men ändå?

Tacksam för svar!
Ocker
 
  • Gilla
Skruttan73 och 1 till
  • Laddar…
Dial_595 Dial_595 skrev:
Lägg på ett skikt, säljs tex på IKEA, olika tjocklekar är olika dämpande.
Ett skikt..... av vad? ;-)

//
 
L Landcrab skrev:
Den första frågan borde vara, vad är det för golv idag? Och går det att renovera? Då kanske det både blir billigare bättre och miljövänligare.
Det är något laminat som legat gud vet hur länge? Ingen koll tyvärr, tror den är inköpt kanske 20 år sen så säkert inte tillverkad längre tyvärr :s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.