wildeside
L lat skrev:
Jo, och 1909 brukar väl vara det som är angivet när man inte vet, så det kan kanske mycket väl vara 1906.
Vem bryr sig? Inte jag iaf😉
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur många små barn har ni och skulle du rekommendera att ta sig an ett större renoveringsprojekt med små barn? ☺️
På TV går det ju hur bra som helst att ha bebisen hängandes på magen i bärsele medan de river och slipar spackel. Det ska börjas i tid. 😉
 
wildeside wildeside skrev:
Även om det inte är akut och kan renoveras under 5-10 år så kommer det kosta x antal tusen och många gånger är det billigare att köpa nytt eller iaf nyare hus.
Sen är det väll upp till var och en att bilda sig en uppfattning om man tycker det är värt att renovera o reparera bort sin fritid, det är inte alla som tänker på det.
Jag bor själv i ett torp hitt flyttat 1909 på 70 kvm och har gjort en beräkning på vad det skulle kosta att renovera upp det till en enkel men modernare standard och kom fram till att det skulle kosta mer i tid och pengar än att bygga nytt hus 135 kvm 1,5 plan.
Skillnaden är att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart att bygga nytt med samma kvalitet. Vill man bo som i nytt köper man förstås ett nytt. Föredrar man äldre de husens byggkvalitet så finns det snart inga "oförstörda" objekt kvar förutom där någon likasinnad förvaltat huset innan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
wildeside
imported_Benno imported_Benno skrev:
Skillnaden är att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart att bygga nytt med samma kvalitet. Vill man bo som i nytt köper man förstås ett nytt. Föredrar man äldre de husens byggkvalitet så finns det snart inga "oförstörda" objekt kvar förutom där någon likasinnad förvaltat huset innan.
Vi kan vända på resonemanget.
Inte ekonomiskt försvarbart att renovera ett gammalt hus till modern standard.
Måste bara informera att det finns en gyllene medelväg🤔
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
Hus från 1906? Det står byggnadsår 1909?
Det kan mycket väl vara så. Hus byggda före/och år 1909 fick just det året inskrivet i registren, då det inte fanns nått sånt register innan 1909.
Kollar du gamla hus så har väldigt många år 1909 som officelt byggnadsår. Men kan alltså vara äldre än så.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Adieuadieu Adieuadieu skrev:
Hej!
Går i tankarna att köpa det här charmiga huset från 1906. Huset har krypgrund och ligger på en sluttande bergstomt. Superfint, många bevarade originaldetaljer och det känns som tiden har stannat.

Dittills allt lugnt. Tills man börja läsa besiktningsprotokollet och börjar få kalla kårar.

Vad tänker ni om detta? Vågar man? 🏠
Nummer ett, alltid, alltid på ett hus som man vill bo i och satsa på, läget, läget, läget!
Både i det stora och lilla, alltså läget i sverige, jobb, skola, kommunikationer, handel mm och även var i naturen, buller, tokiga grannar, stora trafikerade vägar, små vägar trafikerade av blivande rallykungar, marken huset står på mm. Även avkastningen på investeringar bör tas med, i vissa lägen tappar du femtio öre för varje krona du investerar medan andra höjer sitt värde med en krona extra för varje krona du investerar. Hus kan alltid fixas till, man börjar med taket så det inte regnar in sen är det upp till var och en vad man prioriterar högst, badrum, kök och billig värme brukar ligga högt för de flesta!
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Lutningen hade jag tittat närmare på, vad beror den på och hur kan den tänkas utvecklas vidare. Hade även bytt uppvärmningssystem omgående. I övrigt ser jag inget alarmerande, men då är jag ganska obrydd över lag. Köpte ett renoveringsobjekt och så här 10 år senare har vi fortfarande inte renoverat allt som var så kallat ”akut” (eftersom det inte var särskilt akut egentligen).
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Köp! Ni kommer inte ångra er.

Alla gamla hus har egenheter och det uppstår löpande saker som behöver fixas. Se till att leda bort allt vatten, se till att taket är tätt, sätt in en bättre badrumsfläkt och stäng inte dörrarna mellan rummen. Voilà nu kan ni bo och löpande småfixa fönster m.m. löpande över tiden. Att huset lutar är ingen panik heller skulle jag tro. Gamla har satt sig under över 100 år.

Huset kan fixas. Utsikten är redan klar.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
A AG A skrev:
Man får räkna med ca en miljon, om man gör mycket själv. En och en halv, om man lejer bort det mesta.
Om man lejer bort det mesta räcker inte en och en halv miljon skulle jag tro. Visserligen lite beroende på vad man vill ha för kvalitet och stuk på det hela. Men ny el i ett sådant hus drar med sig nya ytskikt i alla rum där man härjar. Eventuellt nya lister och foder. Dörrar skall fixas. Golven skall fixas. Det plockar på.
 
tensiden tensiden skrev:
Om man lejer bort det mesta räcker inte en och en halv miljon skulle jag tro. Visserligen lite beroende på vad man vill ha för kvalitet och stuk på det hela. Men ny el i ett sådant hus drar med sig nya ytskikt i alla rum där man härjar. Eventuellt nya lister och foder. Dörrar skall fixas. Golven skall fixas. Det plockar på.
Nej, nu räknade jag med enkel till normal standard. Jag menar inte heller "nyckelfärdigt", utan att det mesta är färdigt. Men biutrymmen återstår, garderober, lite belysning och liknande kanske inte heller är gjort.
I övrigt kan det ju kosta nästan hur mycket som helst, beroende på standard. Men det kan även skilja 100% mellan olika entreprenörer också.
 
A AG A skrev:
Nej, nu räknade jag med enkel till normal standard. Jag menar inte heller "nyckelfärdigt", utan att det mesta är färdigt. Men biutrymmen återstår, garderober, lite belysning och liknande kanske inte heller är gjort.
I övrigt kan det ju kosta nästan hur mycket som helst, beroende på standard. Men det kan även skilja 100% mellan olika entreprenörer också.
Då blev det helt annorlunda när det går från ”totalrenovering” till ”enkel till normal standard” samt att inte allt görs färdigt.

Kan också lämna sådana kalkyler i jobbet men då skulle jag inte bli långlivad hos kunderna.

Bättre då att vara tydlig med att även ”småpillet” kostar och kan dra iväg. Framförallt om man pratar totalrenovering där man blåser ut hela rum.
 
tensiden tensiden skrev:
Då blev det helt annorlunda när det går från ”totalrenovering” till ”enkel till normal standard” samt att inte allt görs färdigt.

Kan också lämna sådana kalkyler i jobbet men då skulle jag inte bli långlivad hos kunderna.

Bättre då att vara tydlig med att även ”småpillet” kostar och kan dra iväg. Framförallt om man pratar totalrenovering där man blåser ut hela rum.
Om du inte gör allt för att medvetet försöka missförstå mig, så går det nog bättre. En totalrenovering måste inte på något vis innebära att att det görs med de dyraste, snyggaste.materialet, av de bästa och dyraste hantverkarna.
Många människor nöjer sig med våtrumsmattor i badrum, med inventarier från exempelvis IKEA.
Detsamma gäller kök, som inte nödvändigtvis måste vara platsbyggt eller komma från exempelvis Marbodal. Många nöjer sig även där, med ett billigare från IKEA.
Tapeter går också att köpa billigt på exempelvis Rusta.
Om du sedan någonsin bott i ett hus, som du inte köpt nytt och nyckelfärdigt. Så vet du "att vissa saker aldrig blir klara". Det finns alltid detaljer och utrymmen som mam inte riktigt vet vad man ska göra med, eller hur de ska lösas. Saker som inte är direkt nödvändiga, utan kan vänta.

Du måste förstå att det är ganska meningslöst att tala om hur mycket en renovering KAN kosta. Den kan ju nästan kosta hur mycket som helst.
Så länge man inte säger annat, så handlar det oftast om en relativt enkel, men inte billigast möjligt heller. Där allt "nödvändigt" är färdigt.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om du inte gör allt för att medvetet försöka missförstå mig, så går det nog bättre. En totalrenovering måste inte på något vis innebära att att det görs med de dyraste, snyggaste.materialet, av de bästa och dyraste hantverkarna.
Många människor nöjer sig med våtrumsmattor i badrum, med inventarier från exempelvis IKEA.
Detsamma gäller kök, som inte nödvändigtvis måste vara platsbyggt eller komma från exempelvis Marbodal. Många nöjer sig även där, med ett billigare från IKEA.
Tapeter går också att köpa billigt på exempelvis Rusta.
Om du sedan någonsin bott i ett hus, som du inte köpt nytt och nyckelfärdigt. Så vet du "att vissa saker aldrig blir klara". Det finns alltid detaljer och utrymmen som mam inte riktigt vet vad man ska göra med, eller hur de ska lösas. Saker som inte är direkt nödvändiga, utan kan vänta.

Du måste förstå att det är ganska meningslöst att tala om hur mycket en renovering KAN kosta. Den kan ju nästan kosta hur mycket som helst.
Så länge man inte säger annat, så handlar det oftast om en relativt enkel, men inte billigast möjligt heller. Där allt "nödvändigt" är färdigt.
Först ger du en summa du tror är rimlig för renoveringen. Sedan säger du att den summan inte inkluderar allt. Sedan är det dessutom billiga materialval från rusta som ligger till grund för estimatet. Till sist avslutas det hela med att det är meningslöst att prata om vad en renovering kostar.

Nä, nu lägger jag ner.
 
tensiden tensiden skrev:
Först ger du en summa du tror är rimlig för renoveringen. Sedan säger du att den summan inte inkluderar allt. Sedan är det dessutom billiga materialval från rusta som ligger till grund för estimatet. Till sist avslutas det hela med att det är meningslöst att prata om vad en renovering kostar.

Nä, nu lägger jag ner.
Som sagt, tror jag att du verkiigen vill missförstå.
Men förenklat sett, en totalrenovering som lejs bort kostar MINST 1,5 miljoner. Förstår du då?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.