Hade tänkt mig en betongplatta till min frigga men känner att det blir överarbetat.
Så frågan vilket som blir bäst med att ställa friggan på plintar eller betonghålsten?
Hade tänkt att schakta ut och bädda upp med makadam. Räcker det med 20cm bärlager eller behövs det mer om jag ska ställa den på betonghålsten? För att slippa schakta så djupt kanske det kan vara en idé att lägga ett lager cellplast för att slippa risken med tjälskjutning?
 
AXS
Är det bara förråd?

Skulle nog ändå gå på plintar, borra hål och gjut direkt i. Skippa frigolit.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Är det bara förråd?

Skulle nog ändå gå på plintar, borra hål och gjut direkt i. Skippa frigolit.
Ja det ska vara ett varmförråd.
 
AXS
Då är det ändå ganska gött med gjuten platta och isolering i marken. Och så några lager leca i botten.

Men plint är ju standard det med, funkar utmärkt.

Har du några andra krav? Höjd, skydd mot vatten, bärighet osv...
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Då är det ändå ganska gött med gjuten platta och isolering i marken. Och så några lager leca i botten.

Men plint är ju standard det med, funkar utmärkt.

Har du några andra krav? Höjd, skydd mot vatten, bärighet osv...
Ja helst hade jag tagit betongplattan, men svårt att motivera 25.000kr när plintar kostar några tusenlappar.

Inte några direkta krav mer än att jag vill hålla ner höjden, då för höga plintar inverkar negativt på höjden invändigt.
Men vill kanske ändå att trä panelen hamnar 20cm ovanför marken.
 
Du kan sätta fibercementskivor längst ner eller sätta en offerbräda (av tryckt virke) som ör lätt att byta. Du tjänar inte bara takhöjd utan trappsteg/ramplängd.
 
AXS
Du kan ju gjuta någon variant av torpargrund med.

Svårt att komma med fler förslag. Tror det blir liknande kostnad hur du än gör.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Tomture61
Använder du plintar är risken för tjälskjutning mycket mindre .
Ställer du friggan på betonghålsten så är risken att friggan rör på sig .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.