Hej
Håller på att renovera roa, och har flyttat lite avlopp med mera. Som det är nu, så sticker det upp ett 110 rör där toastolen ska stå. Plattsättaren håller på för fullt med att kakla väggarna, och ska snart ge sig på att tätskikta golvet.
Var nyligen på Rinkaby rör och köpte toastol (Ifö Cera 3680), och sa till säljaren att jag hade ett 110 rör som stack upp. Han gav mig då en klossetanslutning (nr.4795) och sade att 110 röret skulle kapas i höjd med färdigt golv och att denna skulle tryckas i. Den ser ut som en excentrisk förstorare, med dragspelsdamask på röret som sticks ner i 110-röret.

På denna stod sedan att tätskikten ska anslutas upp på anslutningen.

Min fråga är om det inte finns någon gummidamask som man kan sätta direkt på 110 röret, och sedan lägga tätskikt mot 110 röret. Jag menar att jag kapar 110 röret, i den höjd som wc stolen vill att det ska vara (x cam över färdigt golv), lägger tätskiktet mot den, trär på en damask och stoppar sedan wc stolen i 110 röret.

Då slipper jag att ha en skarv mitt i tätskiktet, vilket känns stabilare. Det jag kan tänka mig som talar emot är att röret ut från wc stolen inte skulle få plats i ett 110 rör med damask. Röret ut är 102 tror jag.

Villrådig.... ???
 
Tog och mätte lite i helgen...

Ett 110 rör är 104 mm invändigt...
Röret från WCn är 102...
Kan vara tajt att få ner ihop med en gummimanschett...

Om man nu måste sätta en klosettanslutning, som ökar dimensionen till 120 på röret, hur ska den fästs på lämpligast sätt.
WC stols säljaren sa max 5 mm över färdigt golv ska 110 röret kapas och denna träs i. I illustrationen som följer med klosettanslutningen, står det att tätskiktet ska vikas upp på anslutningen...

Hur gör jag bäst.?? Golvet är nu flyspacklat, och redo för att lägga tätskikt på. Jag kan kapa 110 röret och trä i anslutningen och sedan lägga tätskikt upp mot anslutningen.. Men vad händer då när jag ska ta bort stolen i framtiden. Jag har en rörlig skarv mitt i tätskiktet och finns det inte risk då att det ger sig i denna skarv, när man tar i och ur stolen??

Eller måste anslutningen spacklas fast i golvet, och då ha en inmurad skarv i golvet??, Fördelen är då att anslutningen sitter fast. Men hur gör jag då, när jag redan har flytspacklat...


Hjälp... Detta börjar bli akut...., Ingen duktig rörkrökare här som kan hjälpa?????...

Eller räcker det att lägga tätskikt mo t 110 röret... Klinka golvet..., sedan kapa det 5mm över färdigt golv och trycka i anslutningen...

??? ??? ???
 
Jag kan bara berätta hur jag gjorde i vår gästtoa. Även där stack 110-röret upp från golvet varpå vi satte dit en "dragspelsanslutning", med skillnaden att min är en sådan som flyttar bak stolen 40 - 45 mm. Vi lade inget tätskikt där, men även om vi hade gjort det så hade det nog blivit en gummidamask mot 110-röret. Röret kapades först när klinkern var lagd, sen satte vi dit anslutningen som toastolen skulle ner i. Kan ju nämna att även min toastol var en IFÖ Cera.

Hoppas att allt ordnar sig!

Mvh
Thomas
 
Lyfter Magos snart 3år gamla tråd då frågeställningen är exakt den jag sitter med nu.
Hoppas på fler svar denna gång.

I sammanfattning så handlar frågan om anslutning av toalettstol mot ett 110mm-rör med hjälp av en WC-stos.
Stosen trycks ned i 110-röret men frågan är om den skall tätskiktas in eller om det är ok att trycka in den i efterhand (vilket känns bättre då man inte får en rörlig skarv i tätskiktet).
Ska röret kapas i höjd med flytspacklingen, i höjd med klinkern eller högre eller lägre?
Jag har funderingar på att kapa 110-röret någon cm ovanför färdig klinker och sedan trycka i stosen i denna men risken är kanske att "skapelsen" blir för hög för vissa toastolar?
 
"Bump" som vi hacker-kids säger, med andra ord:

Lyfter åter med yttersta hövlighet frågan som Mago startade 2005 och som Quist ånyo lyfte 2007. Se ovanstående frågeställningar. Vill gärna ha igång en diskussion om detta. Passar på att tacka Thomas_P för sitt svar!
Hur långt skall/kan egentligen det grå 110-röret sticka upp ovanför kaklet, och finns det olika lösningar att montera på det sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.