O
Hej,

Sonen duschade ganska varmt samtidigt som jag drog på maxvärme i handfatet en kort stund och plötsligt börjar värmepumpen låta som in i he*vete högt med något slags brummande/vibrerande ljud som jag tycks fortplantar sig ända in i golvet. Det slutade ganska omedelbart efter jag stängde av både handfatskranen och duschen. Det lät inte som kompressorn utan mer som att det kom från rörsystemet.

Det jag la märke till var att varmvattnet från både duschen och handfatet minskade i tryck ganska dramatiskt samtidigt som brummandet gick igång. Även efter jag stängde av handfatet fortsatte brummandet och tryckfallet i duschen tills jag stängde av även den. Först då slutade brummandet och trycket i båda kranarna var som normalt igen när man slog igång vattnet igen (dock inte väldig varmt vattenuttag i båda samtidigt).


Det verkar bara hända när man drar på ordentligt med varmvatten från flera (2+) kranar samtidigt.

Har ingen aning vad det kan vara men det lät inte bra. Manometern visade samma tryck hela tiden (1 bar) så det verkade inte vara något dramatiskt tryckfall som förorsakade något vakuum på något sätt men ljudet påminde om något sådant i rören.

Någon som har en ide vad det kan vara och hur man gör så det inte händer igen? Har för mig att det hänt någon gång tidigare och varje gång blir vi så tagna av ljudet att vi snabbt stänger varmvattenkranarna för att få stopp på det.
 
Det sitter en blandningsventil som ska blanda hetvatten till 55 C på en VVB och i en VP, i den finns en termostatventil och den kan brumma/skorra vid högre eller normalt flödet på VV, även en backventil finns och den kan föra lite oväsen med. Så nästa gång det brummar vid dusch så känn på blandarröret så märks det.
 
  • Gilla
OkunnigTekniker
  • Laddar…
Det var bara de allra första årsmodellerna av 310P som hade blandningsventil, därefter bara ett rör ut från tanken. Men en backventil och vakuumventil sitter absolut i armaturen för inkommande kallvatten till beredaren.
 
  • Gilla
OkunnigTekniker
  • Laddar…
O
Är det enda rimliga för att förhindra problemet att installera flödesbegränsare i alla kranar? Tänker att det i övrigt inte skadar att försöka minska mängden vatten man förbrukar.

Eller är det eventuellt ventilens dimension som ställer till det, eller att den hade kunnat bytas ut?

Tror jag kör på att strypa kranarna som den enklaste och billigaste lösningen om det hjälper men söker förståelse mest för min egen del.

Tack för svar!
 
Begränsare i alla kranar ? Har du kunnat konstatera var brummet kommer ifrån, i dina kranar eller VP: rördelar. Det är farten genom VP: delar dom orsakar en turbulens när flödet över stiger en viss fart. Det sitter nog en avstängsventil på Kallvatten in i VP nertill, stäng till till lite i taget till brummt slutar att bli, backventilen som sitter i samband med den kan brumma häftigt, prova först när det brummar att knacka på paketet med dessa i sig med en hammare hårt , det håller. Slutar det då så blir ett byte av hela den delen aktuell.
 
  • Gilla
OkunnigTekniker
  • Laddar…
O
J jonaserik skrev:
Begränsare i alla kranar ? Har du kunnat konstatera var brummet kommer ifrån, i dina kranar eller VP: rördelar. Det är farten genom VP: delar dom orsakar en turbulens när flödet över stiger en viss fart. Det sitter nog en avstängsventil på Kallvatten in i VP nertill, stäng till till lite i taget till brummt slutar att bli, backventilen som sitter i samband med den kan brumma häftigt, prova först när det brummar att knacka på paketet med dessa i sig med en hammare hårt , det håller. Slutar det då så blir ett byte av hela den delen aktuell.
Tack, det lät bättre att försöka komma underfund med det. Jag ska kika!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.